علیرغم همه مخالفت‌ها، جشن تقدیر از عوامل ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی برگزار شد و همانگونه که پیش‌بینی می‌شد مردم از اقشار مختلف به صورت خانوادگی در این جشن حضور یافتند و آنگونه که آمارها حکایت دارد نزدیک به 70هزارنفر در این مراسم حضور یافتند. البته رسانه‌های به ظاهر ملی تصاویر این جشن را به گونه‌ای پوشش دادند که مخاطبان برداشت حضور اندک مردم در این مراسم را داشته باشند اما اگر حضور مردم اندک بوده است، باید پرسید نگرانی مخالفت‌کنندگان پیش و پس از برگزاری این جشن چه بوده است؟!

با توجه به نامگذاری سال 1392 از سوی مقام عظمای ولایت به عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی و با عنایت به رهنمودهای معظم له در دیدار با اعضای ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی و توصیه ایشان مبنی بر توسعه شادی در جامعه، سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری بیانات معظم له را به عنوان یک راهبرد اصلی مد نظر قرار داده و اولویت اول این سازمان برای ایام تعطیلات نوروزی ایجاد راهکارهایی برای توسعه روحیه نشاط و شادابی در جامعه قرار داد.
براین مبنا ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی با همدلی، وحدت و انسجام و بهره‌گیری از همه امکانات سازمانها و ارگانهای مرتبط از تاریخ 28/12/91 لغایت 16/1/1392 نسبت به فراهم نمودن بسترهای مورد نیاز مسافرین نوروزی از جمله اسکان، اقامت، امنیت، ایمنی، راهنمایی، درمانی و پذیرایی از همه مسافرین و بویژه زائرین عزیز اقدام نموده است و در نظرسنجی‌های به عمل آمده رضایتمندی مسافرین نوروزی از خدمات ارائه شده توسط دستگاه‌های ذیربط نشان از تدبیر و مدیریت عالی سازمان و ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی بوده است.

بدینوسیله ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی از جمله وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، هلال احمر، نیروی انتظامی، پلیس راهور، استانداران، فرمانداران، بخشداران، شهرداران، اورژانس بویژه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تقدیر و تشکر می‌نماییم.

به گزارش روزنامه ایران هفته گذشته جشنی در ورزشگاه آزادی با حضور اقشار مختلف مردم از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور تقدیر و تشکر از اعضای ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی برگزار شد که پیش از برگزاری، بسیاری با آن به مخالفت پرداخته بودند که روزنامه دلیل آن را از دو جهت بررسی کرده بود، که فارغ از ابعاد سیاسی، به لحاظ صنعت گردشگری این مخالفان به هیچ وجه انتظار ثبت رکورد بیشترین سفر در سال‌های پس از انقلاب به نام این دولت را نداشتند و این درحالی اتفاق می‌افتد که کشور به دلیل وجود برخی تحریم‌ها و مشکلات داخلی در وضعیت اقتصادی مناسبی به سر نمی‌برد.
ثبت رکورد 140 میلیون سفر نوروزی و 85 میلیون اقامت شبانه که در سال‌های اخیر رکوردی بی‌نظیر است محصول تلاش و همت کسانی است که در مجموعه ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی فعالیت کردند و از این جهت و در حالی که دولت سال پایانی خود را می‌گذراند باید به شکل مناسبی از زحمتکشان این حوزه تقدیر و تشکر به عمل می‌آمد. اما از آنجایی که مخالفان دولت همه چیز را تنها در سیاست‌بازی و سیاست‌زدگی دنبال می‌کنند و مفهوم «خدمت تا آخرین لحظه» را باور ندارند، هر اقدام قوه اجرایی کشور را مصداق فعالیت سیاسی و انتخاباتی تلقی کرده و با برنامه‌های دولت به مخالفت می‌پردازند.
هرچند علیرغم همه این مخالفت‌ها، جشن تقدیر از عوامل ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی برگزار شد و همانگونه که پیش‌بینی می‌شد مردم از اقشار مختلف به صورت خانوادگی در این جشن حضور یافتند و آنگونه که آمارها حکایت دارد نزدیک به 70هزارنفر در این مراسم حضور یافتند. البته رسانه‌های به ظاهر ملی تصاویر این جشن را به گونه‌ای پوشش دادند که مخاطبان برداشت حضور اندک مردم در این مراسم را داشته باشند اما اگر حضور مردم اندک بوده است، باید پرسید نگرانی مخالفت‌کنندگان پیش و پس از برگزاری این جشن چه بوده است؟!
علت مخالفت این افراد با جشن ورزشگاه آزادی این بود که امکان شائبه کار تبلیغاتی از آن بر می‌آمد، این در حالی است که به غیر از دولت تقریباً بیشتر دستگاه‌ها از نهادهای شهری گرفته تا کلان‌‌تر! این روزها یا مشغول انتخابات شورای شهر هستند یا به فکر تدارک برای انتخابات ریاست جمهوری!
اما ثبت رکورد 140 میلیون سفر نوروزی نکته‌ای بود که رئیس‌جمهور با اشاره به آن در سال‌جاری در ورزشگاه آزادی گفت: سفرهای نوروزی حاصل یک عزم ملی بوده است و نشان دهنده اتحاد و انسجام ملی ایران است.
ثبت این رکورد در کنار این موضوع اهمیت می‌یابد که بیشترین تردد‌ها طی طرح نوروزی جابه‌جایی مسافرین در روزهای 7، 8 و 9 فروردین‌ماه بوده است و از طرفی آمار سوانح در جاده‌های کشور حدود هفت درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.
از سوی دیگر ثبت 85 میلیون اقامت شبانه در سفرهای نوروزی 92، خبری بود که معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور آن را اعلام کرد و گفت که ثبت 85 میلیون نفر اقامت شبانه در تعطیلات نوروز 92 یک رکورد ماندگار و بی‌نظیر است که نشان دهنده رونق سفرهای کشور است. این خبر نیز از سوی محمدشریف ملک‌زاده به عنوان رکوردی در گردشگری کشور توصیف شد.
توجه به سفر و خوشی مردم در نوروز نکته‌ای بود که رهبر معظم انقلاب در روزهای پایانی سال 91 و در دیداری که ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی با ایشان داشتند بر آن تاکید شده بود، این دیدار نتیجه تلاش مسئولان سازمان میراث فرهنگی بخصوص شخص دکتر ملک‌زاده بود چرا که در طول سالیانی که از تشکیل این ستاد می‌گذرد هیچگاه مقام معظم رهبری با اعضای این ستاد دیدار نداشتند، هرچند از ذکر این نکته نیز نمی‌توان گذشت که فرمانده نیروی انتظامی برگزاری این دیدار را به نام خود ثبت کرد و البته رسانه ملی هم در پوشش این موضوع برای سردار احمدی‌مقدم کم نگذاشت.

مخالفت‌ها با تقدیر از اعضای سفرهای نوروزی در شرایطی از سوی افراد، گروه‌ها و رسانه‌های داخلی صورت گرفت که دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی برگزاری این جشن را نشان دهنده اهمیت صنعت گردشگری در ایران عنوان کرده است.
دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی در پیامی که به مناسبت برگزاری مراسم تجلیل از اعضای ستاد تسهیلات سفرهای کشور در ورزشگاه یک صد هزار نفری آزادی با حضور رئیس جمهور برگزار شد گفته بود: برگزاری این جشن بزرگ نشان دهنده اهمیت صنعت گردشگری در ایران است. در این پیام که توسط آقای یانگ نماینده سازمان جهانی جهانگردی قرائت شد طالب ریفایی دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) گفت: برگزاری این مراسم افتخاری بزرگ و نشان دهنده توجه شما به صنعت گردشگری است. امروز اهمیت صنعت گردشگری با برگزاری این جشن در ایران نشان داده شد.
در پیام دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی آمده بود: به عنوان دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی می‌خواهم به ملت ایران تبریک بگویم. به خصوص از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که اهمیت داد به صنعت گردشگری به عنوان بخش مهمی از اقتصاد ایران تشکر می‌کنم.
وی در بخش دیگری از این پیام بیان کرد: در سال 2012 بیش از یک میلیارد گردشگر از مرزهای کشورهای مختلف عبور کرده‌اند و میلیاردها دلار برای مردم جهان درآمدزایی داشتند. در واقع حوزه گردشگری 9 درصد DTP جهان را به خود اختصاص داده و 12میلیون مسافر از مرزهای جهانی میلیاردها دلار درآمدزایی کردند.

به گفته وی، در میان مناطق مختلف کشور منطقه آسیا و اقیانوسیه از نظر گردشگری رشد یافته است و7 درصد از آمار بازدیدها را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین برای مناطق جنوب آسیا در سال 2030 رشد 4 درصدی پیش‌بینی شده است و ایران نیز در این زمینه رشد چشمگیری کرده است. وی ادامه داد که در بسیاری از کشورها همانقدر که توسعه گردشگری بین‌المللی اهمیت دارد به همان اندازه گردشگری داخلی نیز با اهمیت است.
طالب ریفایی افزود: بنابر گزارش سازمان UNWTO ایران با منابع غنی فرهنگی و تاریخی در جذب گردشگر داخلی موفق عمل کرده و توانسته گردشگران خارجی را نیز جذب کند. وی ادامه داد: به رغم رشد روزافزون گردشگری این صنعت با چالش‌های گسترده‌ای روبه‌روست با این حال گردشگری پل‌های میان ملت‌ها را ایجاد می‌کند و همکاری همه صنعت‌ها و بخش‌های خصوصی و دولتی را ایجاد خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: این ماهیت بخش ما را بی‌نظیر می‌سازد و از سوی سازمان جهانی جهانگردی به ایران تبریک می‌گویم چراکه موفق به ساماندهی این برنامه و گردهمایی بزرگ شده است.
ادامه مخالفت‌ها با برگزاری جشن آزادی
با گذشت 5 روز از برگزاری این جشن که با اقبال خانواده‌ها نیز مواجه شد و ورزشگاه آزادی به مکانی برای حضور زنان و مردان در کنار فرزندانشان برای پرکردن اوقاتی بانشاط تبدیل شده بود همچنان برخی در مجلس شورای اسلامی و برخی نهادهای دیگر به برگزاری این جشن ایراد می‌گیرند. روز گذشته برخی نمایندگان در نطق‌های پیش از دستور و میان دستور به تقدیر دولت از عوامل ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی خرده گرفتند.
مهدی دواتگری نماینده مراغه روز گذشته در نطق خود در همین زمینه گفت: آقای رئیس‌جمهور! ارائه خدمات به مسافران نوروزی یک وظیفه دستگاهی و همگانی است، ضرورتی به الزام اشخاص و سایر دستگاه‌ها برای تشویق آن هم یک روز در استادیوم آزادی با وجود 70 هزار نفر نیست، شما در استادیوم آزادی یک میتینگ انتخاباتی تشکیل دادید که 70 میلیارد تومان هزینه در بر داشت، چه حاصل، سپس معاون حقوقی و امور مجلس جریان انحرافی با حضور در کریدور مجلس، از نمایندگان در جهت تقدیر از دست‌اندرکاران جریان انحرافی، امضا جمع می‌کند.

همین جا صراحتاً اعلام می‌کنیم که ما نمایندگان مجلس ماشین امضا نیستیم. از هیات رئیسه انتظار داریم که از حیثیت مجلس دفاع کرده و اجازه حضور دلال‌های امضا را در محوطه مجلس ندهد حتی با کمال وقاحت برای نمایندگان پیشنهاد تطمیع برای اخذ امضا می‌دهند.

نماینده مراغه در بخش دیگری از سخنانش افزود: سران جریان انحرافی بدانند که ما وکیل ملت هستیم. به نوکری ملت افتخار می‌کنیم. امانتی را که در اختیار ما قرار گرفته معامله نمی‌کنیم و بیش از این با حیثیت مردم بازی نکنید.
این در حالی است که پیش از این نمایندگان مجلس در نامه‌ای مراتب تقدیر و تشکر خود را به ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی اعلام کرده بودند که در این نامه از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به صورت ویژه تشکر شده بود.
با این حال مشخص نیست چرا همچنان برخی برای مخالفت با دولت دست به هر اقدامی می‌زنند و متاسفانه رسانه‌هایی هم که باید به صورت ملی فعالیت کنند، تریبونی برای این افراد و گروه‌ها شده‌اند.