الجزیره نوشت: «توافق هسته ای می تواند بستری برای پرداختن به مسائل دیگر باشد. هیچ یک از دو طرف در این خصوص صحبت نمی کنند اما این توافق می تواند پس از حل مسئله هسته ای، زمینه ای برای پرداختن به حوزه های دیگر باشد.»

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ گفتگوهای پیرامون مسئله هسته ای ایران جهت دستیابی به توافقی احتمالی میان تهران و شش قدرت جهانی ادامه دارد. شواهد حکایت از آن دارد که به واسطه میزان سرمایه گذاری طرفین جهت رسیدن به توافقی واحد، احتمالا طی ساعت های آینده شاهد اعلام بیانیه ای از سوی طرفین گفتگو خواهیم بود.
بی گمان طرفین مذاکره هر یک اهداف مشخصی را دنبال می نمایند، جمهوری اسلامی و رهبران بلند پایه آن صراحتا اظهار داشته اند که گفتگوهای فی مابین محدود به مسئله هسته ای بوده و در رابطه با سایر معضلات منطقه ای نمی باشد. در این میان شماری از تحلیل گران بر این باورند که اصرار مدام مقامات آمریکایی جهت کسب توافقی صرفا جهت رفع نگرانی از فعالیت های هسته ای ایران نبوده و آمریکا در پی آن است که با وضع توافق، عملا راه برای رفع سایر تنش ها میان تهران و واشنگتن برداشته شده و از میزان آمریکا ستیزی استراتژی ایران بکاهد.
پایگاه اینترنتی بستون گلوب در همین رابطه نوشته است که از نظر کری، کار با ایران تازه شروع شده است. بوستون گلوب به نقل از کری که چندی پیش با این نشریه آمریکایی مصاحبه کرده بود آورده است: «من فکر می کنم فرصتی برای برانگیختن افراد، به سمت یک رویکرد مشترک وجود دارد. کسی چه می داند توافق ایران (در صورتی که محقق شود) آیا می تواند برخی درها را به روی چنین رویکردی باز کند یا نه؟
به نوشته ی بوستون گلوب این نگاه کری است که او را در دنبال کردن مذاکرات با ایرانی ها حتی پس از 15 روز مذاکرات که شامل دستکم 51 جلسه و 46 ساعت نشستن پشت میز مذاکره بوده است، مصمم نگه داشته است. در اینجا این باور وجود دارد که با کار سخت تر و مذاکرات بیشتر می توان شکاف های آشکار بین دو دشمن قدیمی را پر کرد.
به باور شماری از ناظران منطقه ای آمریکایی ها در پی آن هستند با اعطای برخی امتیازها به طرف ایرانی آن ها را متقاعد نمایند که رویکردشان در قبال تحولات منطقه من جمله حمایت از بشار اسد در سوریه و یا مواضع تند و تیز تهران در برابر اسرائیل را متحول سازند.
حمایت از جنبش اسلامی فلسطین (حماس)، حزب الله لبنان، انصارالله یمن، حکومت بشار اسد و دولت وقت عراق عمده شکاف ها میان طرفین ارزیابی می شود و به نوشته ی بوستون گلوب آمریکایی ها برای آغاز گفتگوهای پس از هسته ای مایلند از موضوع مقابله با داعش شروع کنند، امری که طرفین نظرات نزدیکی نسبت به آن دارند.
به نوشته ی این پایگاه خبری آمریکایی این احتمال که معامله با ایران می تواند موجب پیشرفت بیشتر در مسائل منطقه شود، به کری نیرو می دهد و به زعم او عزم قوی تری در قدرت های منطقه ای برای مبارزه با داعش ایجاد می کند.
جان کری پیش تر گفته بود که: «این همان چیزی است که من می خواهم آن را امتحان کنم. برای من روشن است که اگر یک توافق با موفقیت حاصل شود که رضایت همه را جلب کند، امکان شروع گفت وگویی دیگر ممکن است وجود داشته باشد.» به گفته ی کری: «من نمی خواهم هیچ گونه پیش داوری داشته باشم. من نمی خواهم به شما بگویم که این یک شرط بندی با نتیجه قطعی است. بلکه من فکر می کنم گفت و گو در راه است. و به این علل است که من این چنین روی به سرانجام رسیدن این کار تمرکز دارم.»
الجزیره انگلیسی نیز در مطلبی به نقل از سردبیرش و در آستانه دستیابی طرفین به توافق اظهار داشته است: «توافق هسته ای می تواند بستری برای پرداختن به مسائل دیگر باشد. هیچ یک از دو طرف در این خصوص صحبت نمی کنند اما این توافق می تواند پس از حل مسئله هسته ای، زمینه ای برای پرداختن به حوزه های دیگر باشد. البته این اتفاق هنوز رخ نداده است و آنها به شدت تلاش می کنند تا به بخش نهایی توافق هسته ای برسند.»
سخن از تداوم گفتگوها میان ایران و آمریکا پس حل معضل هسته ای و رفع اختلاف های فی مابین به منزله عدول جمهوری اسلامی از آرمان هایش محسوب خواهد شد، امری که رهبری انقلاب اسلامی دائما بر آن تاکید کرده و عنصر استکبار ستیزی و مقابله با اسرائیل را از ارکان انقلاب اسلامی قلمداد نموده است.
بی گمان و تحلیل رویکرد دیپلمات های آمریکایی در خلال مذاکرات نشان می دهد که هدف غایی آن ها حل سایر معضلات شان با ایران (جدا از مسئله هسته ای) می باشد که این امر را می توان استحاله از درون و یا خلع سلاح ایدئولوژیک جمهوری اسلامی دانست.(+)
"Our President, analytical news site"