محمد علی نجفی رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری در طول مدیریت ۵/۵ ماهه خود بر این سازمان ۹۲ نفر را برکنار کرد و زود از این سازمان کنار رفت.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از مشرق، محمدعلی نجفی ۶۲ ساله از بنیان‌گذاران حزب کارگزاران سازندگی است و از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ در دولت‌های باهنر، مهدوی کنی و موسوی وزیر فرهنگ و آموزش عالی و در دولت هاشمی رفسنجانی وزیر آموزش و پرورش بود.

در دولت خاتمی به سازمان برنامه و بودجه رفت و در پاییز ۱۳۸۵ با قرار گرفتن در لیست ائتلاف اصلاح طلبان نامزد شرکت در انتخابات شورای شهر تهران شد و توانست در جمع ۱۵ نفره شورای شهر تهران قرار بگیرد.

نجفی ۹۲ نفر را برکنار کرد و رفتبا روی کار آمدن دولت یازدهم ،نجفی در ۲۶ مردادماه از سوی حسن روحانی به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب شد.

وی که در لیست وزرای پیشنهادی دولت یازدهم به مجلس برای تصدی وزارت آموزش و پرورش قرار داشت، به علت مخالفت‌های جدی نمایندگان با اقدامات وی در فتنه سال ۱۳۸۸ نتوانست رأی اعتماد نمایندگان را کسب کند.

با توجه به رای منفی مجلس، انتصاب نجفی به عنوان معاون رئیس‌جمهور، موجب انتقاداتی شد.

نجفی در دوره مدیریت کوتاه خود در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، دست به تغییرات گسترده‌ای در این سازمان زد و نزدیک به ۱۰۰ عزل و نصب انجام داد.

این تغییرات شامل ۳۲ معاون و مدیر کل در سطح سازمان و انتصاب ۲۷ مشاور و رئیس کاخ موزه های مهم کشور و ۳۳ تغییر در سطح استان ها می باشد و این آمار تغییراتی است که در فضای مجازی منتشر شده و احتمال اینکه دامنه این عزل و نصب ها بیش از این نیز باشد وجود دارد.

از آنجا که اصلاح‌طلبان به مدیرانی که در دولت احمدی‌نژاد به طور کوتاه‌مدت مسئولیتی بر عهده می‌گرفتند و کنار می‌رفتند، «مسئول تسویه» می‌گفتند،احتمالا نجفی نیز مسئول تسویه در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوده است تا پس از برکناری افراد غیرهمسو با دولت، این سازمان را تقدیم به رئیس جدید کند.