حسن روحاني در حالي سه‌شنبه‌شب، بعد از گذشت 115 روز از زماني كه دولت را تحويل گرفته، مقابل دوربين قرار گرفت و به اصطلاح گزارش 100 روزه به مردم ارائه داد كه در اين گفت‌و گوي دو ساعته، بيشتر به انتقاد توأم با تخريب نسبت به عملكرد دولت گذشته پرداخت و كمتر به بيان فعاليت‌ها و كارهاي صورت گرفته در طول 100روز سپري شده متمركز شد.

اين انتقادات كه گاهي شكل سياه نمايي و بزرگنمايي مشكلات امروز كشور به خود مي‌گرفت، بارزترين رويكرد دكتر روحاني طي اين برنامه بود كه البته رويه برخي رؤساي جمهور گذشته را هم تداعي مي‌كرد.

رئيس‌جمهور كشورمان هرچند طي اين برنامه بارها از حمايت‌ها و رهنمودهاي رهبري به عنوان پشتوانه دولت و نيرو محركه كشور در سختي‌ها و دشواري‌ها ياد كرد كه معظم‌له در آخرين ديدار خود با اعضاي كابينه دولت دهم ضمن تأييد تلاش‌هاي هشت ساله اين دولت فرمودند: «‌هشت سال كار كرديد، تلاش كرديد، كارهاى خوبى انجام گرفت، تحمل زحمات كار شبانه‌روزى را شماها نشان داديد؛ يعنى ديده شد، احساس شد، همه فهميدند كه رئيس‌جمهور محترم و همكارانشان در دولت حجم كارشان بسيار بالا و پرشتاب نسبت به همه دوره‌هاى ديگر بود و هست؛ اين نقطه برجسته‌اى است كه نبايد اين را ناديده گرفت. همه كسانى كه مي‌خواهند درباره دولت‌ها، درباره كابينه‌ها، درباره رؤساى جمهور قضاوت كنند – چه پيش خودشان، چه در منظر عموم – و نظرى بدهند، خوب است به اين نكته هم توجه كنند.»

اكنون سؤال اساسي اين است كه چگونه رئيس‌جمهور در همين برنامه، بارها منويات رهبري را چراغ راه و پيش برنده فعاليت‌هاي دولت عنوان مي‌كند اما در ارائه گزارش100 روزه خود بدون توجه به توصيف‌هاي رهبري درباره دولت گذشته، به تخريب و هجمه دولت و در مرحله بالاتر به سياه نمايي و ضعيت امروز كشور مي‌پردازد؟

چرا رئيس‌جمهور بدون توجه به مصالح و منافع نظام و انقلاب در سطح داخلي و بين‌المللي تصويري تيره و تار را از وضعيت امروز كشور نمايان مي‌كند بدون توجه به اينكه اين عمل چه هزينه‌هاي سنگيني را براي كشور به همراه خواهد داشت.

سه تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در همين باره با «جوان» به گفت‌وگو نشسته‌اند.

گزارش بيشتر بيان ضعف گذشته بود تا اثبات توانمندي دولت

محمدحسين فرهنگي، عضو هيئت رئيسه مجلس با تأكيد براينكه گزارش 100روزه رئيس‌جمهور بايد مستند مي‌بود، گفت: انتقادات زيادي بر گزارش ارائه شده توسط رئيس‌جمهور دولت يازدهم وجود دارد و از جمله اينكه ايشان از اقدامات صورت گرفته توسط دولتش در طول سه ماه و اندي سپري شده گزارشي به مردم ارائه نداد و مي‌توان گفت گزارش بيشتر حول محور نقاط ضعف و كاستي‌هاي دولت نهم و دهم شكل گرفت. اين گزارش ناقصي بود و نياز به آن داشت تا مجموعه دولت زمان بيشتري براي گردآوري آن اختصاص دهند.

از جمله انتقادات ديگر اين بود كه برخي از سخنان رئيس دولت داراي ابهام و سؤال فراوان است مثلاً اگر عنوان شد كه درآمدهاي دولت گذشته در طول تاريخ بي‌سابقه بوده بايد گفته مي‌شد كه اين درآمدها چگونه صرف و هزينه شده است، بايد گفته مي‌شد كه اگردرآمدها بيشتر بوده فعاليت‌هاي عمراني، حمايت از اقشار كم درآمد جامعه و رسيدگي به مناطق محروم هم بسيار پررنگ‌تر از گذشته بوده است؛همچنين بايد به صورت دقيق و مشخص جناب رئيس‌جمهور مي‌گفتند كه به كدام بخش از صرف درآمدها ايراد يا انتقاد دارند و آن را به صورت مصداقي بيان مي‌كردند نه كلي و مبهم.

وي ادامه داد: رئيس‌جمهور همچنين سهم مسكن مهر از رشد نقدينگي و تورم را بسيار تأثيرگذار عنوان كرد در صورتي كه تسهيلات مسكن مهر در طول هفت سال و آن هم تدريجي تكميل شده و يقيناً نمي‌تواند نقش زيادي در بحث تورم و نقدينگي بازي كند، البته نقش تحريم‌ها و فشارهاي اقتصادي بيروني و افزايش يك باره قيمت ارز را هم نبايد در اين حوزه بي‌اثر دانست. عضو هيئت رئيسه مجلس افزود: مسكن مهر در بخش عمراني جاي مي‌گيرد نه هزينه‌هاي جاري كشور كه تورم‌زا باشد، پس بيان يك‌سري انتقادات هم ناقص و گزينشي بيان شد و اي كاش محور سخنان ايشان بيشتر حول فعاليت‌هاي دولت يازدهم صورت مي‌گرفت تا انتقاد به گذشته.

حداكثر تدبير دولت توزيع شير رايگان در مدارس است!

بيژن نوباوه، عضو كميسيون فرهنگي مجلس هم در اين باره گفت: متأسفانه رسم بدي بين رؤساي جمهور و مسئولان كشور نهادينه شده است كه هر كدام روي كار مي‌آيند سعي دارند تلاش‌هاي گذشتگان را كاملاً نفي و حتي تخريب كنند و اين بايد اصلاح شود.

فرافكني و تقصير را به گردن ديگران انداختن و تخريب روحيه استقامت و خوباوري در بين جامعه نبايد تبديل به يك روال شود.

هرچند كه مردم خود بهترين قضاوت كنندگان هستند و خوب متوجه‌اند كه حق با چه كسي است و تلاش‌هاي شبانه روزي هر كارگزاري را به راحتي فراموش نمي‌كنند. كاش گزارش رئيس دولت متقن و با ذكر كارهاي صورت گرفته دولت در طي مدت سپري شده عنوان مي‌شد نه سياه‌نمايي نسبت به و ضعيت كشور و نظام.

نهايت وعده‌ و كاري كه رئيس‌جمهور دراين برنامه برآن تأكيد داشت توزيع شير رايگان بين مدارس و يا تحويل بسته‌هاي حمايتي به كارمندان بود كه خلاف انتظارات مردم جامعه ما بيشتر از اينها بود.

وي ادامه داد: رئيس‌جمهور دولت گذشته را بدهكارترين دولت تاريخ ايران معرفي كرد، اما اشاره نكرد كه فعاليت‌هاي عمراني زيربنايي و طرح‌هاي توسعه مناطق دور افتاده و محروم كشور يا بسياري از فعاليت‌هاي قابل تحسين دولت نهم و دهم چند برابر دولت‌هاي قبل از خود بوده است. نوباوه خاطر نشان كرد: حركت در مسير ساخت نزديك 20ميليون مسكن مهر، ساخت ده‌ها سد، احداث هزاران كيلومتر جاده شهري و بين شهري، اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها و بسياري از فعاليت‌هاي ديگر به اين راحتي قابل توجيه نيست. عضو كميسيون فرهنگي مجلس ادامه داد: يكي از دستاوردهاي مثبت نظام و انقلاب كه براي دولت كنوني به ارث رسيد، افزايش قدرت چانه‌زني ايران در نظام بين‌الملل و از جمله در پرونده هسته‌اي بود كه امروز بخشي از اثرات مثبت آن را مي‌بينيم كه بايد اين موارد در گزارش هم لحاظ مي‌شد.

رئيس‌جمهور بايد از عزل و نصب‌هايي كه متضاد با اعتدال بود هم حرف مي‌زد

رمضان شجاعي كياسري، نماينده مردم ساري درمجلس هم با تأكيد بر اينكه برنامه تلويزيوني رئيس‌جمهور اصلاً ارزش رسانه‌اي نداشت اما تا حدودي اميدآفريني را نسبت به آينده ايجاد كرد، گفت: گزارش ارائه شده توسط رئيس‌جمهور محترم فاقد بيان عملكرد دولت يازدهم در طول 100روز گذشته بود هر چند كه طي اين مدت آرامش نسبي را بر فضاي اقتصادي كشور شاهد هستيم. اين گزارش بيشتر نقد دوران گذشته بود تا ارائه كارنامه فعاليت‌هاي دولت در طي اين 100روز، هرچند كه مدت مذكور زمان زيادي براي بررسي دقيق و كارشناسانه عملكرد دولت نيست و محتاج زمان بيشتري است.

هرچند كه رئيس دولت بايد توضيح مي‌داد كه چرا در طي 100 روز گذشته «‌اعتدال» در جابه‌جايي‌ها و عزل و نصب‌ها منسوبان به دولت جايگاهي نداشت و مصالح عمومي و شعارهاي سرداده شده به مردم هيچ گاه دراين موضوع تحقق پيدا نكرد چراكه انتخاب افراد براساس شايستگي و توانمندي نبوده و در جاهايي كه اصولگراها به كار گماشته شده‌اند مغلوب طيف اصلاحات هستند و يا آنكه آنقدر قدرت اصلاح‌طلبان وسيع و گسترده است كه جايي براي فعاليت اصولگرها باقي نمي‌ماند. وي ادامه داد: اين موضوع بايد از سوي مجريان برنامه كه عملكرد ضعيفي داشتند به عنوان يك مطالبه جدي مطرح مي‌شد كه البته بيشتر وقت مجريان آقاي اين برنامه به تعارف و مدح نسبت به دولت گذشت. بهتر بود كه مجريان برنامه سؤالات عمقي‌تر و چالشي‌تري مطرح مي‌كردند تا برنامه‌هاي دولت بيشتر براي مردم تبيين شود. به اعتقاد بنده به كار بردن واژه‌هايي از قبيل اينكه برخي تصميمات «سرهنگي» اتخاذ مي‌شود در شأن دولت و رئيس‌جمهور نيست و باعث خدشه‌دار شدن جايگاه اين قشر از جامعه در نزد افكار عمومي مي‌شود كه به آقاي روحاني پيشنهاد مي‌كنم اين مسئله را مدنظر قرار دهد.

شجاعي در پايان اظهار داشت: البته اين را هم بايد اضافه كرد كه آقاي رئيس‌جمهور موضع‌گيري‌هاي سنجيده و مناسبي نسبت به رژيم صهيونيستي و امريكا داشت كه مي‌تواند در تقويت جايگاه دولت يازدهم در عرصه ملي و بين‌المللي مؤثر باشد. بنابراين بنده از آقاي روحاني به دليل موضع‌گيري‌هايش نسبت به رژيم صهيونيستي و امريكا تشكر مي‌كنم.
نویسنده : محمد اسماعيلي

منبع : روزنامه جوان