اگر ادعای "ضرر روزانه 100 میلیون دلار ناشی از تاخیر برجام که درشهریورماه 94 از سوی مشاور ارشد رئیس جمهور مطرح شد و یا ادعای رئیس دفتر رئیس جمهور مبنی بر هر روز تأخیر در تصویب برجام معادل است با تحمیل 130 میلیارد تومان هزینه بر ملت ایران"، واقعیت دارد، خوب است آقای رئیس جمهور و دولتمردان مخترم به جای شمارش ماههای گذشت برجام؛ سودِ روزانه (حداقل)100 ملیون دلاری که به خاطراجرایی شدن برجام عاید ایران می‌شود را به مردم نشان دهند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ باگذشت سه ماه از اجرایی شدن برجام تبلیغاتی بودن وعده‌های دولت درباره بهبود و رونق اقتصادی پس از برجام، برای دولتی ها دردسرساز شده است.
حسن روحانی در جریان سفر به سمنان بازهم به جای پاسخگویی یه انتقادات، به منتقدان حمله کرد و گفت: « بازسازی و نوسازی ویرانی زمان می‌برد و امروز موانع مختلفی از پیش پای مردم ایران برداشته شده است.مسیر صادرات و واردات برای کارآفرینان ایرانی باز شده است و شاهد موانع گذشته نیستیم؛‌ سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی برای اینکه وارد ایران شده و به سرمایه‌گذاری بپردازند، مشتاق هستند اما این اقدام زمان می‌برد.امروز تنها سه ماه از برجام گذشته اما برخی فکر می‌کنند 30 سال از زمان تصویب برجام سپری شده است و در همین مدت کوتاه نیز شاهد گشایش‌های فراوانی بودیم.»
سخنان رئیس‌جمهور درباره «زمان‌بر بودن بهبود پس از برجام» در حالی است که یکی از مسائلی که دولت و حامیان آن پیش از برجام روی آن مانور می‌دادند و به این بهانه خواستار عدم بررسی دقیق فرآیند برجام و تصویب آن بودند، «ضرر هنگفت مالی ناشی از تاخیر در اجرای برجام» بود.

شهریورماه 94 درحالی که به کمیسیون برجام مشغول بررسی متن این توافق بود و ابهامات زیادی درباره نقاط ضعف آن مطرح می‌شد؛ ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهور با بیان اینکه « ممکن است عده‌ای بخواهند با کارهای تبلیغاتی بررسی برجام را در مجلس به تأخیر بیندازند.» خواستار تصویب سریع تر آن شد و گفت: «کاری که دوستان ما دارند در مجلس انجام می‌دهند اعم از دعوت افراد مختلف و جلسات متعدد خوب است اما باید متوجه باشند که هر یک روز تأخیر مجلس در بررسی برجام، 100 میلیون دلار به اقتصاد کشور آسیب می‌رساند. بی‌گمان نوع برخورد برخی از نمایندگان محترم مجلس در به‌تأخیرانداختن بررسی برجام در کمیسیون ممکن است به اهدافی که ما از توافق‌نامه برجام داشته‌ایم، ضربه وارد ‌کند.»
ترکان همچنین گفته بود: « برآوردی که بنده از خسارت‌ها داشتم روزی 100 میلیون دلار بود؛ اما آقای وزیر اقتصاد در این باره می‌گوید عدم تصمیم‌ به‌موقع درباره برجام، روزی 150 میلیون دلار خسارت می‌زند»
در همان ایام نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز در کمیسیون بررسی برجام مدعی شده بود: « هزینه مبادله ای که بر اقتصاد ما تحمیل شد در یک محاسبه سرانگشتی حداقل 15 درصد در واردات و صادرات بر ما اضافه هزینه تحمیل کرد. هزینه مبادله تجارت بالای صدمیلیارد دلار که ما در هشت سال گذشته داشته ایم حداقل سالانه 15 میلیارد دلار می شود. ( این البته حداقل است چون ما سال هایی داشتیم که تجارت ما بالای 120 میلیارد دلار بوده است). این مبلغ یعنی در روز تحمیل 130 میلیارد تومان هزینه بر ملت ایران. وقتی هزینه تمام شده یک کالا بالا می رود تک تک خانواده های ایرانی آن را می پردازند.»

سیروس ناصری عضو تیم اسبق هسته‌ای نیز که این روزها در رسانه های حامی دولت مشغول توجیه اقدامات دستگاه سیاست خارجی دولت است، مهرماه سال گذشته و در مقطعی که مجلس در حال بررسی برجام بود در گفتگو با رسانه دولتی ایرنا ادعا کرد: روزی ١٠٠ تا ١٥٠ میلیون دلار هزینه تاخیر در اجرای برجام است.
تحلیل این فرد نزدیک به دولت یازدهم درباره ضرر 150 میلیون دلاری تاخیر در اجرای برجام، تیتر یک بسیاری از رسانه‌های اصلاح طلب و موافقان دولت شد و در روند تصویب طرح برجام در مذاکرات امروز مجلس نیز موافقان از این تحلیل بهره جستند و البته دولت‌مردان نیز هیچ‌گاه این تحلیل را رد نکردند.
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد هم تیتر یک خود در روز 19 مهرماه را به این موضوع اختصاص داد و هزینه تاخیر در اجرای برجام را روزانه 400 میلیارد تومان اعلام کرد.
با مقایسه این سخنان و سخنان دیروز روحانی مشخص نیست سخنان پیشابرجامی مشاور آقای رئیس‌جمهور درباره «هر روز 100 میلیون دلار» ضرر درست است یا سخنان پسابرجامی رئیس‌جمهور درباره اینکه گشایش اقتصادی مقدمات می‌خواهد و «مگر شرکت‌های بزرگ دنیا بیکارند که بدون هیچ گشایشی وارد ایران شوند و وقت خود را تلف کنند در حالی که برای آنها همه دقایق ارزشمند است.»
بر اساس ادعای ضرر روزانه 100 میلیون دلار ناشی از تاخیر برجام و همچنین ادعای گذشت سه ماه از این توافق یا به عبارتی 90 روز، با یک محاسبه ساده، می بایست تا کنون 9 میلیارد دلار در همین مدت کوتاه نصیب ملت ایران شده باشد. خوب است آقای رئیس‌جمهور و دولتمردان مخترم به جای شمارش ماههای گذشته برجام؛ سودِ روزانه 100 ملیون دلاری که به خاطراجرایی شدن برجام عاید ایران می‌شود را به مردم نشان دهند.
(+)

لينک کوتاه مطلب: https://miniurl.ir/1dQg4/a>