«گفتار حاضر، در نخستین سالگرد پایان کار دولت دهم و با توجه به هجمه گسترده برخی احزاب و خواص جامعه طی سنوات گذشته و به ویژه یکساله اخیر علیه عملکرد و گفتمان دولت های نهم و دهم، درصدد است تا با بررسی آراء و نظرات امام جامعه پیرامون نوع عملکرد و گفتمان آن دولت ها، ضمن ترسیم مقیاسی برای اندازه گیری درجه تطابق گفتمان جریانات سیاسی فعال در چارچوب نظام جمهوری اسلامی با گفتمان امام و انقلاب، پرده از نقشه خوانی معکوس برخی افراد و جریانات وابسته به ایشان، درخصوص ارائه مختصات کاذب جبهه خودی و غیرخودی برای عوام جامعه، بردارد.
از جمله شاخصه های برجسته گفتار حاضر ، پرداختن به بیش از 180 منبع حاوی اطلاعات پیرامون گفتمان دولت های نهم و دهم و جریان های مخالف آن و تحلیل های مربوطه بوده که به دلیل گستردگی منابع مورد استفاده، از آن می توان به عنوان دائرة المعارفی جهت شناخت گفتمان های مذکور استفاده نمود.
تخصیص منابع یادشده بگونه ایست که در کنار«اشاره به هر موضوعکلیدی مربوط به گفتمان طرفین بحث»، منابع استدلالی (اعم از فیلم، صوت،کتاب،مقاله و یاداشت، نرم افزار و ....) در قالب لینک های مستقیم به آن، در دسترس مخاطب می باشد.
بازخوانی یک پرونده؛ تکفیر مالک، انتقام از علی(ع)
«نقشه خوانی معکوس خواص بی خواص و پالس های شیطانی دعوت جامعه اسلامی به سوی ذبح حقیقت»
«هَلْ أُنَبِّئُکُمْ عَلىَ مَن تَنزََّلُ الشَّیَاطِینُ* تَنَزَّلُ عَلى کُلِّ أَفَّاکٍ أَثیمٍ»
"آیا مىخواهید من شما را آگاه سازم که شیاطین بر چه کسانی نازل مىشوند؟ بر هر شخص بسیار دروغگوى بدکار نازل مىشوند"{1}
«وَیْلٌ لِکُلِّ أَفَّاکٍ أَثیمٍ» : "واى بر هر دروغگوى بدکار"{2}
سیری در اظهارات برخی مسئولین فعلی و قبلی در چندماهه اخیر(پس از روی کار آمدن دولت یازدهم) نسبت به رئیس جمهور سابق و جریان فکری وی و برخی اطرافیانش، که در غالب موارد با تأکید بر نفی و انحراف گفتمان حاکم در دولت های نهم و دهم همراه بوده است، اهمیت واکاوی اندیشه و مبانی فکری طرفین این ماجرا را از حیث تطابق با دیدگاه امام جامعه و شناخت صحابه تابعه ولایت برجسته تر نموده و به تبع آن، تبیین مختصات مربوطه، منجر به اتمامحجت بر خواصوعوامجامعه درراستای تشخیص آراءانحرافی و شناخت وقایع جریاناتسیاسی مؤثر و اخذتصمیمدرست در بزنگاههایتاریخی خواهدشد.
بی شک همانطور که از احادیث و روایات متعدد برمی آید، پیچیدگی حوادث و فتنه های آخرالزمان بگونهایست که تشخیص حق از باطل جز با تمسک به صراط مستقیم ولایت و بهره مندی از سرچشمه حقایق، مقدور نبوده و تبعیت از اجتهاد و نظرات غیراصیل و متفرقه، می تواند به خساراتی غیرقابل جبران یا اشتباهات استراتژیک پرهزینه برای نظام اسلامی تبدیل گردد. کمااینکه عدم توجه به این مهم در مقطعی از تاریخ، موجب خانه نشینی ولیّجامعه و انحراف ساختار اصیل حکومت اسلامی گشته (خانه نشینی أمیرالمؤمنین)؛ زمانی دیگر، عاملی برای ایجاد تفرقه در بین خواص و مدافعان ولایت، توجیهی برای شورش کجفهمان و نهایتاً وسیله ای برای فرصت سوزی در حکومت اسلامی و تحمیل گری شرایط ناخواسته به امامالمسلمین قرارگرفته(در صفین و جنگ امام حسن(ع) با معاویه)؛ در مجالی دیگر ابزار فتنه جویی و تبلور اغراض فروخفته خواص انقلابیونمادّیگرا، و اجتماع ایشان با منافقین ضداسلام برای قیام علیه حجت خدا(جنگ جمل) می گردد؛ در برههای از زمان، منجر به تعرّض و قیام علیه امام جامعه از سوی کجفهمان، مغرضین بظاهر متدیّن و خودعمّارپندار شده(جنگ نهروان)؛ و در سیاهه دیگری از روزگار غربت، با فتوای عامدانه فقیهی معتمد و دنیاپرست(شریحقاضی) و فتوای تفرقه افکن و غیرمسئولانه فقیهی کم بصیرت(سلیمان بن صرد خزاعی) و تأیید، تبعیّت ، یا مستمسک قرار دادن این فتاوای انحرافی از سوی برخی انقلابیون پرسابقه و سرداران صاحب نام جامعه اسلامی (در گروه اول: شمربن ذیالجوشن، عمربنسعد ، اشعث بن قيس، شبث بن ربعى، عمرو بن حريث، حجار بن ابجر، قيس بن اشعث، يزيد بن حارث، عروة بن قيس و ...؛ و در گروه دوم: توّابین جامانده از کربلا) موجبات ذبح امام زمان و بهترین اولیاء خدا، از سوی جمع بقایای ناکثین و قاسطین و مارقین و عوام جاهل و کم بصیرت، آنهم با نیّت قربتاًإلیالله! ، فراهم می گردد.
با لحاظ همین حجّت و بیّنه عقلانی، به تبیین موضوع صدرالاشاره، از طریق تطبیق شرایط طرفین مورد بحث در قالب پاسخ به سه سؤال کلیدی در این حوزه و نهایتاً تحلیل و موقعیت شناسی جریانات سیاسی موجود از حیث«تبعیت از امام جامعه اسلامی؛ یا تبعیت از غیر او» می پردازیم :
1- نظر امام المسلمین(مدّظلّهالعالی) در خصوص انحراف یا اغراض انحرافی(سیاسی و اعتقادی) دولتمردان نهم و دهم چیست؟
هرچند دشمنانخارجی؛ مخالفینداخلی جمهوریاسلامی ومغرضین؛ متضرّرین، عهدشکنان و انقلابیّونمادّیگرا و خودعمّارپندارها در مقاطع مختلف به دلایل مشروح در ادامه متن و با استناد به منابعی غیر از امام جامعه، مدعی انحراف و مغرضانه بودن تفکر و گفتمان دولت های نهم و دهم از ابتدای شکل گیری(1384)، یا از ابتدای دولت دهم و پس از لغو حکم معاون اولی مهندس مشایی(تیرماه 1388)، یا بعد از لغو عزل وزیر اطلاعات(اردیبهشتماه 1390)، یا پس از ردصلاحیت مهندس مشایی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری(اردیبهشتماه 1392) بوده و ایشان را منتسب به سرشاخه های ضدانقلاب خارج از ایران مانند سازمان مجاهدین خلق!، اشرف پهلوی! و اسرائیل! قلمداد کرده و با تفکراتی انحرافی از قبیل بهائیت، حجتیّه، فراماسونری، ضدّولایت فقیه، برانداز و... به مردم معرفی می کنند، لیکن مروری اجمالی بر دیدگاه ها و اندیشه های ولیّ امر مسلمین، بیانگر نقشه خوانی معکوس عمدی یا سهوی آن بظاهر خواص! و پالس های شیطانی دعوت جامعه اسلامی به سمت ذبح حقیقت، بخوبی مبیّن مواضع شفاف و هدایتگر امام خامنهای(حفظهالله) در این خصوص می باشد. معظمله در فاصله سالهای خدمت دولت های نهم و دهم نه تنها هیچگاه خطاب یا حتی اشاره ای متضمّن به انتساب انحراف یا جریان انحرافی به رئیس جمهور و یا هر یک از اعضای آن دولت ها نداشتهاند بلکه بارها شاخصه های گفتمانی دولت احمدینژاد را برای عموم برجسته کرده و آنها را در قالب سه گروه اصلی ویژگیها شامل : «1 - همّيت در کار و جدّيت در خدمت به مردم، 2- منطبق بودن شعار و گفتمان كلى دولت با شعار و گفتمان امام و انقلاب و 3- روحيه ى مردمى و خاكى دولت» متذکر میگردند؛ که مهمترین این تذکرات در خلال جلسات رسمی دیدار هیئت دولت وقت با ایشان و به ویژه در آخرین جلسات آن دولت ها در هفته دولت با معظّمله(یعنی در 2/6/87 ، 2/6/91) {3}و{4}؛ و در ضیافت افطار موسوم به آخرین نشست هیئت دولت دهم با ایشان در 23/4/1392(پس از یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و تنها 21 روز قبل از پایان فعالیت دولت دهم) و بعد از تمامی وقایع دستآویز «مدعیان منحرف» در خصوص انحراف گفتمانی دولت های نهم و دهم (مورد اشاره در ابتدای سخن){5} صورت می پذیرد.
مقام معظم رهبری در این دیدارها «علت قدردانی از آن دولتها را برخورداری از خصوصیات ممتازی که در منطق اسلامی، معیار واقعی تشخّص و شرافت محسوب میشود، عنوان نموده»{6}، «ضمن تأکید بر هشت سال حجم کار بسيار بالا و پرشتاب رئيس جمهور و همکارانشان در دولت نسبت به همه دوره هاي ديگر و تلاش منجر به کارهاي خوب با تحمل زحمات شبانه روزي ایشان، با اعراض از آسايشها و آسودگيها و نخواستن، نديدن و طلب نکردن امتيازاتي که معمولاً مسئولان کشورها در دنيا دارند{7}؛ به تصریح بر انطباق شعار و گفتمان این دولت ها با شعار و گفتمان امام و انقلاب تأکید فرموده و با بیان شاخصه های 17 گانه موجود در دولت های نهم و دهم در اینخصوص{8}و{9}، یکی از افتخارات و کارهای بزرگ این دولت ها را سردست گرفتن شعارهاي انقلاب، برجسته کردن آنها، افتخار کردن به آنها، مطرحکردن آنها درجامعه و احساسشرم نکردن از بيان انگيزههايانقلابي و از اهدافانقلابي و از شيوههايانقلابي در مجامع بينالمللي؛ بیان مینمایند»{10}
معظم له در دیدارهای مذکور «گفتمان عمومی دولت را به طور خلاصه زندهکردن و بازسازی برخی خصوصیات جوهری انقلاب و منطق امام؛ و مقابلهی با کسانی که میخواستند این ارزشها و این مفاهیم اساسی را منسوخ کنند، یا از بین ببرند، یا ادعا میکردند که منسوخ شده و از بین رفته است»، عنوان نموده{11} و ضمن تأکید بر اهمیت این موضوع تصریح می نمایند که «این خیلی چیز باارزشی است. اين را هيچكس نمى تواند نديده بگيرد. هر دلبستهى به انقلاب، اين را قدر می داند؛ هر كسى كه پيشرفت كشور را با هدايت انقلاب و با كارگردانى انقلاب تصور می كند، بايد اين را قدر بداند.»{12}
ایشان ضمن بر شمردن محورهای سه گانه ویژگیهای متمایزکننده دولت های نهم ودهم، «اهمیت و تشخّص دولتمردان آن دولتها و امتیازات واقعی ایشان را به خاطر این خصوصیات دانسته»(13)، شاخصه های رفتاری دولت در دو محور «همّيت در کار و جدّيت در خدمت به مردم»(9 مورد) و «روحيهى مردمى و خاكى دولت»(8 مورد) را به عنوان رویکردی بسیار مهم در حرکت دولت به شرح ذیل معرفی می نمایند:
ـ در محور «همّيت در کار و جدّيت در خدمت به مردم» : 1- اين دولت، واقعاً يك دولت كار است؛ دولت حركت و اقدام است؛ 2- انرژى و نشاطِ كار اين دولت، يك امر برجسته است. تحرّك و نشاط و فعاليت و اقدام در اين دولت محسوس است 3- در خدمت به مردم جدّيت وجود دارد.
4- رفتن به شهرها، رفتن به شهرهاى كوچك، همهى نقاط كشور را زير پا گذاشتن و هيچ نقطه اى از كشور را از منظر خبرگى و كارشناسى دور قرار ندادن، اينها چيزهاى باارزشى است.5- در طول اين چند سال در كشور كارهاى وسيع عمرانى انجام گرفته؛ بخصوص در مناطق دوردست، در بخشهاى مختلف؛ اين يك رويكرد بسيار مهمى در حركت دولت است 6- خوشبختانه امروز يك تلاش جمعى وجود دارد.7- تلاش فوق العاده کاری و خستگيناپذيری ؛ دولت نهم و دولت دهم شناخته شده به پركارى، پشتكار و خسته نشدن؛ هشت سال کار و تلاش منجر به کارهاي خوب با تحمل زحمات شبانه روزي. 8- پیشرفت قابل توجه کشور در زمینه های مختلف به ویژه در زمينه ى علم و فناورى، به اذعان رصدكنندگان جهانى 9- حجم کار بسيار بالا و پرشتاب رئيس جمهور و همکارانشان در دولت نسبت به همه دوره هاي ديگر. {14}و{15} و{16}
ـ در محور «روحيهى مردمى و خاكى دولت»: 1- هم سطح شدن با مردم- کم کردن فاصله با طبقات ضعیف 2- در میان مردم بودن، تماس با مردم، انس گرفتن با مردم، شنیدن حرف مردم.3- ساده زیستی مسئولان دولت 4- شما دولتی هستید مردمی؛ یعنی مردم وقتی حرف شما و صدای شما را میشنوند، کأنّه از جنس خودشان یک حرفی میشنوند 5- تلاش دولت در جهت ارتباط با مردم 6- دور بودن مسئولان از تجمل7- استفاده برخی مسئولین از کمک فکری ظرفیت های بیرون دولت؛اين نقطهي برجستهاي است که نبايد اين را ناديده گرفت. 8- اعراض از آسايشها و آسودگيها و امتيازاتي که معمولاً مسئولان کشورها در دنيا دارند؛ اينها را نخواستن، نديدن، طلب نکردن، امتياز بزرگي است که اين دولت از آن برخوردار بود. {17}و{18} و{19}
ـ در محور «منطبق بودن شعار و گفتمان كلى دولت با شعار و گفتمان امام و انقلاب»: رهبر معظم انقلاب ضمن تأکید بر اینکه «جبههی مقابل انقلاب و ضدانقلاب، شعارهای انقلاب را هرگز فراموش نخواهد کرد؛ یعنی میداند که در این رویاروئی، در این هماوردی، آن چیزی که توانست جبههی انقلاب را پیروز کند و جبههی ضدانقلاب را به هزیمت وادار کند، در درجهی اول این شعارها بود؛ که هرچه شعارها پرمغز و جذاب و واقعی و برای مردم مفهوم و ملموس بود، کمک آن به پیشرفت انقلاب بیشتر شد»، شاخصه های تطبیقی گفتمان امام و انقلاب و گفتمان دولتهای نهم و دهم را در قالب 17 مورد تبیین و مورد تحسین قرار می دهند: «1-دعوت به عدالت و عدالت خواهی حقیقی 2- استکبارستیزی به معنای ویژه انقلابیاش3- اعاده عزّت ملّی و ترک انفعال در مقابل سلطه و تجاوز و زیاده طلبی سیاستهای دیگران (به ویژه در بحث هسته ای) 4- توقف روند غرب باوری و غربزدگی در بدنهی مجموعه های دولتی 5- توقّف گرایشهایسکولاریستی در بدنه مجموعه مدیران کشور 7-جرأت در ايجاد تحول8-جرأت در مقابله با فساد9- روحيه تهاجم در مقابله با زورگويان بين المللى10- مقابله با متخاصمین و متقابلین با ارزشها و مفاهيم اساسى انقلاب و منطق امام 11- زنده و برجستهکردن شعارهای انقلاب، سر دست گرفتن و مطرحکردن آنها در جامعه و افتخارکردن به آنها 12- احساس شرم نکردن از بيان انگيزههاي انقلابي و از اهداف انقلابي و از شيوههاي انقلابي در مجامعبين المللي13- افتخار به انقلابيگرى14- ارتقاء جايگاهكشور در عرصه سياستخارجى و مسائلبينالمللى 15- پیشرفت قابلتوجه کشور در زمینه های مختلف بویژه درزمينه علم و فناورى، به اذعان رصدكنندگان جهانى16- فعالیت خوب در زمینه ديپلماسىانقلاب و 17- موضع مستقل اسلامىِ شجاعانه{20}و{21}و{22}
برای دیدن عکس فوق با کیفیت بالا اینجا یا بر روی آن کلیک کنید
دانلود لینک مستقیم فایل پی دی اف و با کیفیت جدول فوق(در قطع A3) با حجم 417 کیلوبایت
دانلود لینک مستقیم فایل پی دی اف و با کیفیت جدول فوق(در قطع A3 و بصورت پهن) با حجم 417 کیلوبایت
شاید اوج پاسخگوئی صریح و دردمندانه امام المسلمین را بتوان در دومین جلسه سه ساعته معظّمله با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در طی سفر چندسال گذشته ایشان به قم و در آخرین روز آن سفر در ششم آبانماه 1389 صورت گرفته است، به وضوح مشاهده نمود؛ آنجائی که گفتمان دولت های نهم و دهم در عرصه های مختلف کاری، مورد هجمه و سؤال برخی اعضاء جامعه مدرسین قرار گرفته و رهبرمعظّمانقلاب با شجاعت و صراحت، اختلاف نگاه خود را با سؤال کنندگان در قالب طرح مباحثی قاطع و حمایتی بیان مینمایند.
هرچند متأسفانه بنا به هردلیلی (که استدلال مربوطه نیز خارج از بحث این مقال نمی باشد) متن خبر محتوای این دیدار با فاصله اندکی از روی تلکس خبری بسیاری از خبرگزاری ها و شبکه های خبری (مانند خبرگزاری فارس، مهر و ...) برداشته شد ؛ لیکن جمع بندی حاصل از مختصر مستندات موجود که حاصل مصاحبه سه تن از اعضاء جامعه مدرسین(آيت لله عبدالنبي نمازي، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم و مجلس خبرگان رهبري؛ آیت الله مقتدایی، مدير سابق حوزه هاي علميه سراسر کشور و عضو جامعه مدرسين حوزه علمیه قم و آيت لله اسلامیان، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم و مجلس خبرگان رهبري) بوده و در حال حاضر تنها از طریق سایت های مشرقنیوز(23)، شبکه خبری ایران(24)، جهان نیوز(25)، خبرآنلاین(26)، تبیان(27)، آفتاب(28)، سخن آشنا(29)، و راسخون(30) در دسترس می باشد در دسترس می باشد، می تواند به عنوان اتمام حجّت آن ولیّ خدا بر خاص و عام جامعه باشد :
ـ قسمتی از بیانات معظم له پیرامون دفاع از گفتمان و عملکرد دولت های نهم و دهم در دیدار یادشده به شرح ذیل می باشد:
ـ «دولت نهم و دهم در راستای مصالح ملی و در امتداد ولایت فقیه حرکت کرده اند.
ـ « بنده از همه دولتها حمايت كردهام ولي اين دولت با دولتهاي گذشته تفاوت دارد و فرق اساسي در اين است كه تلاش نمي كنند حاكميت دوگانه درست كند ... در گذشته حرف دشمن القاي حاكميت دوگانه بود و در برخي ادوار هم برخي افراد دنبال القاي اين وضعيت در كشور بودند كه دولت و مجلس در مقابل ولايت فقيه كه محور نظام است، قرار دارد ولي الان اينگونه نيست ... در شرايط كنوني اختلاف نظر هست و من هم برخي مسائل را قبول ندارم اما الان اگر رهبري چيزي بگويد، رئيس جمهور ميپذيرد و به آن عمل ميكند ... امروز وقتي رئيس جمهور يا مسئول ارشدي از دولت به خارج از كشور ميرود، من نگراني ندارم اما قبلا نگران بودم كه مسئولان در خارج از كشور مي خواهند چه بگويند.»
ـ "دولتمردان فعلی حرف حق و حرف نظام و حرف انقلاب را میزنند و جای نگرانی نیست"
ـ در پاسخ به موضوع طرح مکتب ایرانی: "من با طرح مکتب ایرانی مخالفم و نسبت به این موضوع به آقایان تذکر هم دادم ولی برداشتم این نیست که منظور آنها مقابل قرار دادن ایرانیت در برابر اسلامیت باشد ".
ـ در پاسخ یکی از اعضاء پیرامون اعتراض به بی توجهی برخی مسئولان نسبت به حجاب فقهی : "من این مطلب را قبول ندارم؛ مسئولان امروز همه حجاب فقهی را قبول دارند ولی اختلاف سلیقه در تاکتیکهاست".»
پایان قسمت اول - ادامه دارد ...
حمید دیانی
لیست منابع قسمت اول
با قابلیت ارجاع مستقیم به لینک وب و لینک خلاصه شده منبع
توجه : در صورت تایپ دستی آدرس لینک های خلاصه شده به بزرگی کوچکی حروف انگلیسی توجه نمایید
آخرالزمان
#قدرت نظامی ایران
#مستند
#یوفو