⛵️3 فروردین 1386 مرزبانان پايگاه‌ اروند به فرماندهی ناوسالار یكم پاسدار آمانگاه 15 نفر از اعضای نیروی دریایی انگلستان را که وارد آبهای ایران شده بودند دستگیر می کنند.

⛵️حالت گریه فرمانده ناو انگلیسی
«پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ سرهنگ آمانگاه: فرمانده ناو انگليسي به‌ حالت‌ گريه‌ با ما صحبت‌ مي‌كرد و تقاضاي‌ آزادي‌ نظاميان خود را مي‌كرد. ... هليكوپتر انگليسي‌ مدام اصرار مي‌كرد و مي‌خواست‌ كه‌ ما نظاميانشان را آزاد كنيم. البته ما آمادگي‌ كامل‌ داشتيم‌ كه‌ هم‌ هليكوپتر را فرود آوريم، چون‌ در سطح‌ پايين‌ در حال‌ پرواز بود، و هم‌ براي‌ زدن‌ و منهدم‌ كردن‌ آن اقدام كنيم؛ اما چون‌ نمي‌خواستيم‌ كه‌ درگيري‌ پيش‌ بيايد، به‌ طوري‌ كه‌ اقتدار خودمان‌ را هم‌ حفظ‌ كنيم، با تهديد آن‌ را به‌ عقب‌ رانديم.

⛵️ یکی دو نفر از آنها خودشان را خیس کردند!

سرهنگ آمانگاه: وقتي آنها را به‌ پايگاه‌ آورديم،‌ تفنگداران‌ انگليسي خيلي‌ ترسيده‌ بودند. دست‌ همديگر را محكم‌ گرفته‌ و كاملاً‌ خودشان‌ را باخته‌ بودند به‌ طوري‌ كه‌ يكي، دو تا از آنها نيز خودشان‌ را خيس‌ كردند!!

⛵️ سرهنگ آمانگاه :ما بايد اقدامات‌ اوليه‌ را كه‌ شناسايي‌ كامل‌ آنها بود، انجام‌ مي‌داديم‌ و سپس‌ تحويل‌ مقامات‌ بالاتر مي‌داديم‌ كه‌ اين‌ كار را نيز كرديم...آنها پس از حدود 5 ساعت به تهران منتقل شدند.

⛵️دستگيري ‏15‏ عضو نيروي دريايي بريتانيا در آب هاي ايران موجب افزايش سريع بهاي بين المللي نفت خام شد.

⛵️ "فی ترني"[تنها زن انگلیسی دستگیر شده] ،در نامه ای خطاب به والدینش: "ايكاش ما وارد آبهاي ايران نمي شديم ، در اين صورت اكنون در كنار شما بودم ‏..‏.‏ من نامه اي به مردم ايران نوشته ام از ورود به آبهاي آنها عذرخواهي كرده ام ‏"

⛵️فی ترنی ، دو نامه ديگر نيز خطاب به سياستمداران و مردم كشورش نوشت و طي آن دولت بلر را درباره سياست هاي خاورميانه اي و جنگ عراق به چالش كشيد‏.‏ ترني در نامه دوم خود خطاب به نمايندگان پارلمان بر نقض حريم سرزميني ايران توسط نيروهاي بريتانيايي تاكيد كرد.

بخش دوم : آزادی نیروهای انگلیس؛جنگ تبلیغاتی احمدی نژاد:

⛵️12 روز بعد از دستگیری:
احمدی نژاد در کنفرانس مطبوعاتی: "اعلام می کنم ملت کریم ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران در عین اقتدار برای محاکمه نظامیان انگلیسی این 15 نفر را مورد عفو قرار می دهد...از دولت آقای بلر می خواهم نظامیان خود را به علت پذیرش حقایق موجود مجازات نکند."

⛵️احمدی نژاد:چرا سخت‌ترین ماموریت‌ها یعنی گشت‌زنی دریایی باید به یك مادر [فی ترنی]واگذار شود، چرا تمدن غرب به ارزش‌های خانواده بی اهمیت است؟!

⛵️این 15 نفر،که با البسه نظامی و رسمی نیروی دریایی انگلیس دستگیر شده بودند، با پوشاندن کت و شلوار و بدرقه احمدی نژاد به کشورشان برگشتند،این اقدام یکی از مهم ترین ابزار های جنگ تبلیغاتی برای تفکیک بین مردم انگلیس و دولت جبار این کشور و همچنین خنثی سازی تبلیغات ضد ایرانی به حساب می آید.

⛵️زیرکی روزنامه انگلیسی:
همزمان با اعلام آزادی ملوانان، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت ، در اقدامی زیرکانه عکس احمدی نژاد در حال خوشحالی را در کنار عکس واژگون تنی بلر(نخست وزیر وقت انگلستان) منتشر کرد،و اعلام کرد: بستگی دارد از کدام طرف نگاه کنیم تا مشخص شود ایران بحران را خاتمه داد یا انگلستان.

⛵️احمدی نژاد در حین کنفرانس مطبوعاتی بین المللی نشان درجه 3 شجاعت را به سرهنگ امانگاه اعطا کرد.

⛵️2 سال بعد از ماجرا مشخص شد قبل از آزادسازی دستگیرشدگان انگلستان تعهد داده بود که چنین اقداماتی تکرار نخواهد شد.

⛵️بنا به گفته سرهنگ امانگاه، قبل از این ماجرا دوبار هم نظامیان انگلیسی وارد آبهای ایران شده بودند که خیلی زود آزاد شده بودند.

⛵️با وجود گذشت 8سال از این ماجرا،ظاهرا هیچ گزارشی مبنی بر وارد شدن به مرزهای ایران توسط انگلیسی ها مخابره نشده است.