دانشجو در خصوص نامه منتشره كه گفته مي‌شود محصولي آنرا به رهبر انقلاب نوشته است، گفت: وقتي نامه‌اي از سوي وزير كشور به مقام معظم رهبري ارسال مي‌شود به اصطلاح "از طرف " ‌امضا نمي‌شود.

 

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاي فارس، كامران دانشجو رئيس ستاد انتخابات كشور و قائم مقام وزير كشور شامگاه چهارشنبه در برنامه ويژه پاسخگويي به شبهات انتخاباتي از شبكه خبر بيان كرد: حدود سه ماه قبل از تشكيل ستاد انتخابات كشور شبهات پي در پي در خصوص مسائل متعدد انتخابات مطرح مي‌شد كه به فراخور زمان و مجموعه فعاليت‌هايي كه در راستاي برگزاري انتخاباتي پرشور و با هدف رقابت قانوني وجود داشت به آنها پاسخ داده مي‌شد.

وي ادامه داد: يكي از مسائلي كه همواره مورد شبهه از سوي برخي قرار مي‌گرفت، ميزان تعرفه‌هايي بود كه براي اين دوره از انتخابات به چاپ رسيد، در اين دوره از انتخابات 57 ميليون برگه تعرفه راي به چاپ رسيد كه با توجه به جمعيت 46 ميليون و 200 هزار نفري واجدين شرايط چيزي حدود 15 تا 20 درصد بيشتر بود و اين افزايش ميزان چاپ تعرفه در تمامي دوره‌هاي برگزاري انتخابات در طول 30 ساله اخير وجود داشته است. وعلت اساسي آن نيز وجود جمعيت شناور در هر يك از شهرستان‌ها و شعب اخذ راي است تا مردم براي راي دادن دچار مشكل كمبود تعرفه نشوند و نكته مورد تاكيد اين موضوع نيز شركت 100.2 درصد مردم استان مازندران در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري است به طوري كه اين استان به واسطه سفرخيزي و مقصد قرار گرفتن بسياري از سفرهاي مردم حجم بيشتري از جمعيت را در خود دارا بوده كه شاهد آن هستيم كه اين موضوع براي برخي از شهرهاي استان خراسان رضوي نيز وجود داشته اما معدل كل شركت‌كنندگان در انتخابات رياست جمهوري دهم 84.73 درصد است.

 

* نامه جعلي وزير كشور به مقام معظم رهبري

 

به گفته دانشجو، يكي از موضوعاتي كه مستمسك برخي رسانه‌هاي معاند خارجي براي ايجاد هجمه بر عليه سلامت انتخابات قرار گرفته نامه‌اي جعلي ازسوي وزير كشور به رهبر فرزانه انقلاب است كه در آن هيچ عرفي از لحاظ اداري و سلسله مراتب رعايت نشده و در آن به خوبي مشخص است كه اين نامه جعلي بوده و تنها با هدف تشويش اذهان ملت جعل آن صورت گرفته است.

معاون سياسي وزير كشور اضافه كرد: هر نامه عرفي دارد و وقتي نامه‌اي از سوي وزير كشور به مقام رهبري داده مي‌شود به اصطلاح "از طرف " ‌امضا نمي‌شود. همچنين در اين نامه جعلي كه قاعدتا بايد موضوع بسيار مهمي باشد، هيچ گونه مهر خاصي از طبقه‌بندي اطلاعاتي و همين طور شماره‌اي براي پيگيري وجود ندارد،‌ علاوه بر اين وقتي نامه‌اي با سربرگ وزير كشور وجود داشته باشد، در زير آن مجددا عنوان وزير كشور نمي‌آيد.

وي افزود: همين طور ادبيات نامه نيز بسيار غيرمتعارف بوده و اعدادي كه به عنوان اعداد جعلي نتايج انتخابات آمده است، پس از جمع كردن اساسا با ساير اعدادي كه در اين نامه آمده همخواني ندارد اما همين نامه از سوي برخي رسانه‌هاي بيگانه به ابزاري براي مخدوش كردن انتخابات تبديل شده است.

 

* زمان شمارش آرا

 

كامران دانشجو در خصوص ميزان زمان شمارش آرا كه در اين دوره از انتخابات زودتر از ساير دوره‌هاي پيش از آن نتايج اعلام شد‌، نيز گفت: نتيجه نهايي انتخابات حوالي ساعت 4 بعد از ظهر روز شنبه اعلام شد ( چيزي حدود 16 ساعت پس از پايان راي‌گيري)، بر اساس روال هميشگي انتخابات اعلام نتايج اوليه هميشه به صورت تدريجي صورت گرفته به طوري كه پس از 4 ساعت تمديد زمان راي‌گيري افرادي كه در صف براي راي‌دادن حضور داشتند به داخل شعب هدايت و درب شعب اخذ راي در ساعت 22 جمعه بسته مي‌شود، پس از آن از تمامي افرادي كه به داخل شعبه براي اخذ راي هدايت شدند راي‌گيري كامل صورت گرفته و در صورت عدم وجود فردي در شعبه براي راي دادن با حضور تمامي عوامل اجرايي، انتظامي و ناظران درب صندوق گشوده و كار شمارش آرا،‌ آغاز مي‌شود.

قائم مقام وزير كشور عنوان كرد: ‌از حدود ساعت 1 و 45 دقيقه بامداد، بسياري از شعب كوچك روستايي كه در مدت زمان كوتاهي شمارش آرا را انجام داده بودند و به واسطه برگزاري رايانه‌اي اين دوره از انتخابات به صورت آن لاين فرم 22 (فرم نتايج آرا در شعب اخذ راي) را به سرور مركزي در ستاد انتخابات كشور ارسال كردند و بر اين اساس شعب كوچكي كه نتايج آراي آنها مشخص شده بود. تعداد اين شعب در حدود 5 هزار به ستاد انتخابات كشور ارسال شده بود براي اولين بار حوالي ساعت 2 بامداد روز شنبه نتايج اوليه اين انتخابات اعلام شد كه اين شيوه از اعلام نتايج كاملا علمي و بر مبناي شعبي از سراسر كشور بود و مختص به استان خاص و يا محدوده اقليمي ويژه‌اي نبود و وضعيت به همين سبك تا چندين بار اعلام نتايج ادامه يافت و تا ساعت 10صبح با شعبي كه به صورت آن لاين در ارتباط بوديم آمار را از آنها به صورت شبكه‌اي دريافت كرده و به اطلاع مردم عزيز رسانديم.

وي يكي از دلايل اعلام سريع‌تر نتايج اين دوره از انتخابات رايانه‌اي شدن مراحل بيشتري از انتخابات و ارتباط شعب به صورت آن لاين با ستاد انتخابات كشور بود.

دانشجو خاطرنشان كرد: از حوالي ساعت 10صبح به صورت تدريجي آراي شهرهاي بزرگ كشور اعلام مي‌شد كه البته اعلام آنها به علت حجم وسيع شعب و ميزان آراي بالاي آنها به كندي صورت مي‌گرفت و همزمان با اين موضوع و چون در اين دوره ملاك بر شيوه دستي در شمارش قرار گرفته بود، فرم‌هاي 28 (فرم حجمي آراي شهرستاني) از سوي شهرهاي كوچك شروع به ارسال شد و ما حوالي ساعت 13 روز شنبه مجموعه‌اي از نتايج نهايي حاصل از جمع زدن فرم 28 - 346 شهرستان از 366 شهرستان نهايي شده بود را در اختيار داشتيم كه نتايج آن به اطلاع مردم كشورمان رسيد و پس از در ساعت 4 بعد از ظهر با جمع‌بندي نهايي و چك كردن مجدد نتايج نهايي موفق شديم تا نتايج انتخابات را اعلام عمومي كنيم.

 

 

* ثبت كد فرد كانديدا

 

وي در خصوص اين موضوع كه اگر فردي كد كانديداي مورد نظر خود را در برگه راي ننوشته باشد، وضعيت راي وي به چه صورت است نيز گفت: بارها اعلام كرده‌ايم كه نوشتن كد هر يك از كانديدا اساسا لازم نيست و در صورت ننوشتن كد كانديداي مورد نظر هر فرد،‌در برگه راي مشكلي در اين خصوص وجود ندارد و آراي افراد به هنگام شمارش بر مبناي نام و نام خانوادگي كانديدا شمارش شده و اساسا هيچ برگه رايي در هيچ شعبه‌اي بواسطه ننوشتن كد كانديدا باطل و يا ناديده گرفته نشده است.

 

* كمبود تعرفه در برخي شعب

 

معاون سياسي وزير كشور در ادامه در خصوص تعداد تعرفه‌ها در اين دوره از انتخابات نيز بيان كرد‌:‌ در اين دوره براي 46 ميليون و200 هزار واجد شرايط راي دادن حدود 57 ميليون تعرفه به چاپ رسيد كه بر اساس يك ضريب خاصي از ميزان مشاركت در هر يك از مناطق كشورمان تعرفه در اختيار آنها قرار مي‌گرفت،‌اما در اين دوره از انتخابات به واسطه استقبال بسيار گسترده مردم، و به وجود آمدن صف‌هايي طويل در همان ساعات اوليه راي‌گيري در برخي از شعب با كمبود تعرفه مواجه شديم كه بلافاصله از طريق ستاد فرمانداري‌ها موضوع پيگيري و تعرفه به ميزان مورد نظر به هر يك از شعب ارسال شد.

دانشجو افزود: به دليل استقبال گسترده مردم در اين دوره از انتخابات ما مجبور شديم تا به چاپخانه‌اي كه تعرفه‌هاي اين دوره از انتخابات در آن چاپ شده بود اعلام كنيم كه به ميزاني، تعرفه در روز جمعه به چاپ برساند كه بر اين اساس ميزان كل تعرفه به چاپ رسيده در اين دوره از انتخابات به 58 ميليون 875 هزار رسيد كه براي برخي از استان‌هايي كه با كمبود تعرفه مواجه شده بودند، ارسال و مقاديري از آن در شهر تهران توزيع شد.

قائم مقام وزير كشور خاطرنشان كرد: از طريق آموزش‌هايي كه به عوامل اجرايي در شعب اخذ راي داده شده، عوامل در صورت رسيدن موجودي تعرفه آنها در شعبه به حدود صد عدد بلافاصله درخواست ارسال تعرفه مي‌كنند كه بر اين مبنا در قالب فرمانداري‌ها كار ارسال تعرفه به آنها صورت مي‌گيرد.

 

* عدم صدور كارت براي نمايندگان كانديدا

 

رئيس ستاد انتخابات كشور در پاسخ به سوالي در خصوص عدم صدور كارت از سوي فرمانداري‌ها براي نمايندگان كانديدا اظهار داشت: آقاي ميرحسين موسوي در حدود 90 درصد، كروبي در حدود 29 درصد، احمدي نژاد در حدود 72 درصد و محسن رضايي در حدود 12 درصد در شعب نماينده داشتند. و با توجه به اينكه بيش از 92 هزار كارت براي نمايندگان كانديدا در سراسر كشور صادر شده بود، تقريبا در هر يك از شعب به طور متوسط بيش از 2 نماينده حضور داشتند.

معاون وزير كشور همچنين گفت: ما در اين دوره از انتخابات بنا را بر اين قرار داديم كه كارت نمايندگان كانديداها به صورت متمركز از تهران صادر شود و بر اين اساس از هر يك از كانديداها خواستيم تا در نرم‌افزار ويژه‌اي كه براي اين دوره طراحي شده اسامي نمايندگان خود را از تاريخ 2 خرداد تا 15 خرداد ماه وارد كنند.

رئيس ستاد انتخابات كشور افزود: اما شاهد آن بوديم كه برخي كانديداها در روز 14 يا 15 خرداد ماه به ما اطلاع دادند كه اين امكان براي آنها وجود ندارد كه وزارت كشور نيز به منظور تعامل بيشتر با هر يك از كانديدا و ستادهاي انتخاباتي آنها بنا را بر اين قرار داد كه فرمانداران در سراسر كشور كارت نمايندگان كانديداها را صادر كنند و در اين شرايط نيز مداركي كه از سوي برخي ستادها به فرمانداري‌ها ارسال مي‌شد ناقص بود و همچنان فرمانداري‌ها در راستاي تعامل تا يك روز قبل از انتخابات نيز اقدام به صدور كارت كردند تا مشكل و شبهه‌اي در اين زمينه وجود نداشته باشد و مجموعه ستاد انتخابات كشور متهم به كارشكني در اين موضوع نشود و كانديداي معترض در اين دوره از انتخابات در سراسر كشور بيش از 40 هزار و 600 نماينده بر سر صندوق‌ها داشتند كه اين تعداد تقريبا در هيچ دوره‌اي سابقه نداشت.

 

* نحوه نظارت بر صندوق‌هاي سيار

 

دانشجو در ادامه در خصوص تعداد صندوق‌هاي سيار نيز اعلام داشت،‌ شاهد آن بوديم كه شبهاتي در خصوص افزايش 10 برابري صندوق‌هاي سيار در اين دوره از انتخابات مطرح كردند كه ما بر مبناي آمار موجود در هر يك از دوره ها به آن پاسخ داديم.

وي ادامه داد: در زمان برگزاري نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري كه برگزاري انتخابات بر عهده دولت ديگري بود، نسبت صندوق‌هاي سيار به كل صندوق‌ها حدود 33 درصد بود اما در اين دوره از انتخابات اين نسبت حدود 3 درصد كاهش يافت و به حدود 30درصد رسيد و علاوه بر اين نمايندگان كانديدا در صندوق‌هاي سيار نيز ناظر بودند و اينچنين نيست كه صندوق‌هاي سيار بدون ناظر و به حال خود رها شده باشند و در موقع پلمپ صندوق‌ها نيز اعضاي هيئت نظارت و نمايندگان حضور داشند و اگر حضور نداشتند،كلي‌گويي‌ها در اين خصوص درست نيست و هر يك از كانديدا مي‌توانند در قالب ليستي حوزه‌اي كه در آن به موقع پلمپ صندوق نماينده آن حضور نداشته را به ستاد انتخابات كشور براي بررسي اعلام كند.

وي در پايان با تاكيد بر پيروزي بزرگ ملت ايران روز 22 خرداد در رقم زدن مشاركتي حداكثري و ا فتخاري براي انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي افزود: تا اين لحظه يك اعتراض مستند به وزارت كشور واصل نشده است و ملت بزرگ ايران بدانند كه BBC فارسي و صداي آمريكا اساسا اين نظام را قبول ندارد و زماني كه به اين شبهه‌ها دامن مي‌زنند به دنبال چيزي جز تلخ كردن اين مشاركت بي‌نظير در كام ملت ايران نيستند و دشمنان اين ملت با جعل كردن و نوشتن مطالبي بي‌ارزش در پي به بازي گرفتن شعور مردم ما هستند تا بتوانند ميوه كثيف توطئه خود را از اين سرزمين بچينند و وحدت ملي ما را خدشه‌دار كنند. اما به خواست خداوند واراده ملت بزرگ ايران و در سايه آگاهي آحاد مردم غيور ايران اين اتفاق نخواهد افتاد.