برنامه ثریا با واکنش تیم مذاکره‌کننده کشورمان مواجه شد. حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی وزارت خارجه و رئیس هیات کارشناسی ایران در مذاکرات هسته ای، در شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام در پاسخ به نظر کاربران این شبکه، نسبت به برنامه‌ی ثریا انتقاد کرد. وی با ارائه‌ی نظراتی عجیب، ادعاهایی را درباره مفهوم تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای مطرح نموده است.

برنامه‌ی تلویزیونی ثریا چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۴ در ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه یک سیما به صورت زنده با موضوع بررسی ساختار تحریم‌ها پخش شد. در این برنامه دکتر میرکاظمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، میهمان تلفنی و مهندس افشین میرزایی از کارشناسان حوزه‌ی تحریم و از مولفین کتاب «گزاش ناخوانده از سرانجام یک مسیر» میهمان حضوری این برنامه بود. مشروح این برنامه و فیلم کامل آن را در اینجا مشاهده نمایید.

به گزارش «یک بیست»، وی در بخش ابتدایی مباحث خود، به بررسی این موضوع پرداخت که آنچه به عنوان «تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای» نامیده می‌شوند، شامل کدام‌یک از تحریم‌ها می‌شود و آیا اصولاً وجود خارجی دارد یا نه. وی در این ارائه با بررسی متون قوانین تحریمی مهم آمریکا و عللِ وضع آنها، به این نکته اشاره نمود که هیچ قانون تحریمی «مرتبط با هسته‌ای» وجود ندارد، و اگر مسامحتاً تحریم‌های مرتبط با «منع اشاعه‌ی تسلیحات کشتار جمعی» را مترادف تحریم‌های هسته‌ای در نظر بگیریم نیز، در میان قوانین آمریکا تنها ۳ قانون با اثرات اقتصادی بسیار پایین وجود خواهد داشت. وی سپس با اشاره به رفتار و مواضع کنگره و دولت آمریکا (از جمله نامه اعضای کنگره و پارامترهای توافق لوزان) بیان داشت که آمریکایی‌ها از ابتدا واژه غیر حقوقی «مرتبط با هسته‌ای» (nuclear-related) را در توافق ژنو و لوزان قرار داده‌اند تا برداشتن هیچ تحریمی را تعهد نداده باشند.

میهمان برنامه‌ی ثریا در بخش دوم صحبت‌های خود به بررسی مستند و ملموس بیش از ده مانع، که رفع تحریم‌ها را از طریق مذاکرات غیر ممکن می‌کند، پرداخت.

این برنامه با واکنش تیم مذاکره‌کننده کشورمان مواجه شد. حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی وزارت خارجه و رئیس هیات کارشناسی ایران در مذاکرات هسته ای، در شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام (در این پست خود) در پاسخ به نظر کاربران این شبکه، نسبت به برنامه‌ی ثریا انتقاد کرد. وی با ارائه‌ی نظراتی عجیب، ادعاهایی را درباره مفهوم تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای مطرح نموده است.

یکی از کاربران شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام می‌گوید:

دکتر امشب من برنامه ثریا رو تا آخر دیدم از شبکه یک میگفتن تحریم هایی که به بهانه هسته ای اعمال شده و اتفاقا دارن مذاکره میکنن که اون هارو لغو کنن در مقایسه با بقیه تحریمها بسیار ناچیزه !!!!! و از نظر خود آمریکاییها هم تاثیر کمی داره .یه جواب روشن و واضح و قابل فهم بمن بدین که داستان از چه قراره

حمید بعیدی نژاد در پاسخی عجیب نوشت:

صد در صد برعکس است. تحریمهای غیر هسته ای اولا خیلی محدود هستند و بعد تأثیرات عملی و سیاسی خیلی کمی دارند. شاهد آن اینست که تحریمهای غیر هسته ای از اول انقلاب وجود داشته اند و هیچ تأثیر قابل توجهی هم نداشتند. مردم و کشور ما وقتی تحریمها را حس کردند که تحریمهای مرتبط هسته ای شامل تحریمهای اقتصادی و مالی شورای امنیت، اروپا و آمریکا وضع شدند. در دو تا از پست های صفحه اینستا گرام، من تحریمهای مرتبط هسته ای را بازشمرده ام که میتوانید خودتان بخوانید و مقایسه کنید.

در ادامه کاربری دیگر نیز از وی پرسید:

البته جناب دکتر بنده پیشنهاد میکنم برنامه ثریای دیشب رو ببینید و اگر فکر میکنید جایی نیاز به توضیح دارد توضیح بدهید و اگر قبلا توضیح دادید ارجاع دهید به نظر من یک پست دیگر از حضرتعالی می‌طلبد با تشکر از جنابعالی اعیاد هم پیشاپیش مبارک باد

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ وی گفت:

برادر عزیز مثل اینکه شما اخبار را دنبال نمی کنید که بنده در مذاکرات ان پی تی هستم. ولی ما فقط اینقدر خبر داریم که این فیلم خیلی باعث عصبانیت مردم شده است. ولی کار ما چیز دیگری است.

این بحث با حضور کاربران دیگر، طرح پرسش‌های دیگر و ارائه شواهد از سوی کاربران ادامه یافته است. اما نکته‌ی بسیار مهم نوع تصور اعضای تیم مذاکره‌کننده‌ی در مورد تحریم‌های هسته‌ای است که باعث شده است بر خلاف نظر اکثر کارشناسان (از جمله: +) و به ویژه واقعیت‌های عینی عرصه‌ی تحریم‌ها و عملکرد آمریکا، چنین ادعاهایی را مطرح نمایند. هرچند که تحریم‌های سال‌های اخیر تاثیر بیشتری بر فضای اقتصادی کشور داشته‌اند و شاید در فضای داخلی کشور اینطور جا افتاده باشد که این تحریم‌ها صرفا به خاطر مسئله‌ی هسته‌ای ایران بوده است اما واقعیت صحنه و متن قوانین تحریم آمریکا چیز دیگری را نشان می‌دهد. برخلاف تصور حمید بعیدی نژاد، اکثر قوانین موثر تحریم مانند NDAA-2012 و CISADA که تحریم‌های اصلی نفتی و بانکی به واسطه‌ی آنها صورت گرفته است، علل وضع چندگانه‌ دارند و مواردی مانند حقوق بشر، تروریسم و منع اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی به صورت توامان به عنوان بهانه‌ی این تحریم‌ها ذکر شده است. جالب اینجاست که آقای بعیدی‌نژاد سرپرست هیات کارشناسی مذاکرات هسته‌ای هستند و در واقع مسئولیت مذاکرات کارشناسی و جزئی را به عهده دارند که متاسفانه عدم آشنایی‌شان با مباحث تحریمی منجر شده است که طرف مقابل واژه‌ی ابداعی تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را به راحتی وارد متون مربوط به توافق کند و به این وسیله به صورت کاملاً حقوقی از زیر بار برداشتن هر تحریمی یا حداقل تحریم‌های مهم نفتی و بانکی شانه خالی کند.

ضمن اینکه آمریکا اعلام کرده، قصد دارد ساختار همین تحریم‌های ناچیز هسته‌ای را نیز در توافق نهایی حفظ کند. در سند پارامترهای توافق نهایی که وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده، میخوانیم:

 معماری تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایالات متحده در بخش اعظم دوره توافق حفظ شده و امکان بازگشت فوری آن‌ها درصورت بروز مورد جدی عدم-کارایی را فراهم می‌کند. ذیل توافق، تحریم‌های ایالات متحده مرتبط با مسئله تروریسم، نقض حقوق بشر و موشک‌های بالستیک پابرجا خواهند بود.
این متن به وضوح از عزم آمریکا برای حفظ تحریم‌های تروریسم، نقض حقوق بشر و حتی تحریم‌های با علتِ اشاعه‌ی تسلیحات کشتار جمعی خبر می‌دهد. این روندی که آمریکایی‌ها به صراحت مطرح می‌کنند، زمینه‌چینی‌های سیاسی و حقوقی‌اش در توافقنامه ژنو و روند موضع‌گیری‌ها و عملکرد مقامات آمریکایی صورت گرفته است. جای تاسف است که تیم مذاکره‌کننده هرگز به صورت شفاف و روشن تحریم‌هایی که باید در نتیجه‌ی این مذاکرات برداشته شود را مشخص نکرده‌اند.(+)
"Our President, analytical news site"