یک کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به ویژگی وزرای صالح گفت: اگر کسی در فتنه 88 و 78 و تحصن مجلس ششم که در واقع موضع‌گیری علیه نظام بود سابقه سوء دارد به صورت اولی مردود است لذا قحط‌الرجال نیست که توابین فتنه سکان‌دار کشور شوند.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس با اشاره به ویژگی وزرای صالح در کابینه یازدهم اظهار داشت: زمانی که حضرت یوسف (ع) به عزیز مصر پیشنهاد کرد که خزانه‌داری مصر را به او بسپارد 2 ویژگی را برای این مسولیت ذکر کرد و فرمود که من مقتدر و متخصص و هم امین هستم.

 

ذوالنور با بیان اینکه اگر کسی می‌خواهد مسئولیتی بپذیرد باید به وظایف آن و اینکه در چه محیطی قرار است انجام وظیفه کند آشنا باشد، ادامه داد: کسی که می‌خواهد در نظام جمهوری اسلامی بار یک وزارتخانه را به دوش بکشد باید با مبانی، اصول و چارچوب نظام اسلامی آشنا بوده و نسبت به آن اعتقاد و التزام عملی داشته باشد.

 

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه فاصله گرفتن از این شاخص به معنای عدم شایستگی برای قبول مسئولیت در نظام اسلامی است، انتصاب چنین فردی را همچون مهره‌ای هرز در ماشین اداره کشور توصیف کرد و افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های وزرای صالح برخورداری از علم، تجربه و تخصص لازم است چرا که کار آنها در سرنوشت مردم تاثیر مستقیم دارد.

 

وی ضمن پرهیز از انتصاب وزرا با سیاسی کاری و وامدار بودن آنها به جریانی خاص تصریح کرد: افرادی که معرفی می‌شوند نباید محیط کار خود را به پاتوق یارگیری و خدمت به جریانی خاص تبدیل کنند.

 

ذوالنور در تشریح ویژگی چهارم وزرای صالح به عدم سوء سابقه آنها اشاره کرد و یادآور شد: اگر کسی در فتنه 88، قضایای کوی دانشگاه 78 و ماجرای تحصن مجلس ششم که در واقع موضع‌گیری علیه نظام بود سابقه سوء دارد به صورت اولی مردود است.

 

این کارشناس مسائل سیاسی در همین زمینه افزود: اما اگر کسی علیه آن فتنه موضع‌گیری نداشته می‌توان نتیجه گرفت یا آن فتنه را قبول داشته یا نظام را به حق نمی‌دانسته و یا اینکه از قدرت تشخیص برخوردار نبوده است که در این صورت چنین شخصی نمی‌تواند بار مسئولیت را بر عهده بگیرد.

 

وی با اشاره به لزوم عذرخواهی کسانی که سال 88 اتهام تقلب را به نظام وارد کردند، خاطرنشان کرد: تاکید رهبری مبنی بر عذرخواهی فتنه‌گران حداقل کاری است که آنها باید انجام دهند اما عذرخواهی آنها به معنای رأفت نظام و باز بودن در توبه است نه به معنای اینکه آنها بیایند و سکان اداره کشور را در دست بگیرند.

 

ذوالنور با تاکید بر اینکه کسی که تخصص لازم را داشته و در عین حال در فتنه نیز مواضع شفافی اتخاذ کرده باشد، برای وزارت نسبت به توابین فتنه اولویت دارد تاکید کرد: ما در کشور قحط‌الرجال نداریم و برای تصدی وزارتخانه‌ها نباید روزه شک‌دار گرفت که از این رو صلاحیت اخلاقی، اعتقادی و خانوادگی افراد باید احراز شود.

 

این کارشناس مسائل سیاسی کار ستادی و کار اجرایی را از زمینه‌های کاری یک وزیر برشمرد و خاطرنشان کرد: وزیر صالح فردی است که با تحرک و نشاط بتواند در این دو عرصه خدمت کند.