کنفرانس صلح سوریه (ژنو 2) در حالی برگزار شد که تحولات اخیر سوریه و نیز مسائل پیرامون این کنفرانس بسیاری از کارشناسان را نسبت به موفقیت این نشست ناامید کرده است. ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه در کنفرانس ژنو 2 از حضور کسانی که دستشان به خون مردم سوریه آلوده است، اظهار تاسف کرد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»، کنفرانس صلح سوریه (ژنو 2) با حضور نمایندگان دولت سوریه و مخالفین این کشور، نمایندگان نهادهای بین‌المللی به مانند سازمان ملل و اتحادیه اروپا و نیز، فرستادگان بیش از 40 کشور جهان در مونترو، در کنار دریاچه ژنو، در جریان است.

این نشست در حالی برگزار شد که تحولات اخیر سوریه و نیز مسائل پیرامون این کنفرانس بسیاری از کارشناسان را نسبت به موفقیت این نشست ناامید کرده است. ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه در کنفرانس ژنو 2 از حضور کسانی که دستشان به خون مردم سوریه آلوده است، اظهار تاسف کرد.

به گزارش راشاتودی، ولید المعلم در سخنانی که در اجلاس ژنو 2 ایراد کرد، گفت: برخی‌ها در این اجلاس نشسته اند که در پی بازگرداندن سوریه به قرون وسطی هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه وقت واقعی آن رسیده است که دروغ‌گویی برخی از طرفها آشکار شود، گفت: آرزوهای ملت سوریه برای سال های آتی بر گردن من و هیئت سوریه است.

وزیر امور خارجه سوریه با اشاره به اینکه هیئت سوری شرکت کننده در اجلاس ژنو 2 نماینده ملت، ارتش و بشار اسد است، گفت: متاسفم که نمایندگان کشورهایی در این اجلاس حضور دارند که دستشان به خون مردم سوریه آغشته شده است.

ولید المعلم تاکید کرد: هر سخنی در مورد برکناری بشار اسد از قدرت، بیانیه ژنو را از مسیر خود منحرف خواهد کرد.
همچنین بان‌کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد با توجه به زمان‌بندی مقرر برای هر یک از سخنرانان برای لحظاتی مانع از ادامه سخنرانی ولید المعلم وزیر خارجه سوریه شد.

معلم در واکنش به این اقدام بان کی مون به وی گفت: شما در نیویورک زندگی می‌کنید و من در سوریه. وی همچنین خواستار تخصیص وقت بیشتری به خود برای سخنرانی شد که درپایان بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل با تخصیص چند دقیقه اضافی به وی برای سخنرانی موافقت کرد.

منابع رسانه‌ای گزارش دادند همزمان با شروع کنفرانس صلح ژنو 2 در مونترو سوئیس، طرفداران دولت سوریه در مقابل ساختمان برگزاری این کنفرانس تجمع کرده و به طرفداری از دمشق شعار سر دادند.

تجمع کنندگان در مونترو سوئیس پرچم‌های سوریه و تصاویری از رئیس جمهور این کشور را با خود به همراه دارند.

کنفرانس صلح سوریه معروف به ژنو 2 لحظاتی پیش در مونترو سوئیس آغاز شد. این کنفرانس از حمایت آمریکا و روسیه برخوردار است و به دنبال یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه است.

سوریه نزدیک به سه سال است که با بحران و آشوب مواجه است، تاکنون بر اثر این خشونت‌ها تعداد زیادی از مردم از جمله نیروهای امنیتی و نظامی جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین صبح امروز وزارت امور خارجه کشورمان در بیانیه‌ای مواضع جمهوری اسلامی در قابل آنچه کنفرانس ژنو 2 خوانده می‌شود را تشریح کرد.
در این بیانیه آمده است:
جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی جدی از حضور گروه‌های تروریستی در سوریه معتقد است اولویت هرگونه تحرک منطقه‌ای و بین‌المللی در ارتباط با سوریه، باید براساس مقابله با تروریسم تعریف شود و بدیهی است که درستی و ضرورت برگزاری نشست ژنو نیز با چاره‌اندیشی جدی برای توقف تروریسم در سوریه، اثبات می‌شود.

رشد تروریسم در سوریه خطری است که همه کشورهای منطقه و فرامنطقه را تهدید می‌کند، جنایت‌های تروریست‌ها علیه شهروندان سوریه، جنایت علیه بشریت است و حامیان تروریست‌ها در قبال آن مسئولند و باید به تعهدات خود در خصوص قطع ارسال سلاح و نیروهای مسلح به داخل سوریه عمل کنند.
بی‌تردید معیار هر راهکار دموکراتیک، باید رای مردم سوریه از طریق مکانیزم انتخاباتی اطمینان‌بخش باشد.

تضمین موقعیت هرگونه راه حل سیاسی، احترام به رای مردم سوریه است و تحمیل اراده خارجی بر اراده مردم سوریه، به بن‌بست منتهی خواهد شد.
جمهوری اسلامی ایران از وخامت اوضاع انسانی در سوریه ابراز نگرانی شدید می‌نماید و محاصره اقتصادی و اقدامات گروه‌های تروریستی عامل مهم این وضعیت می‌باشد و مراتب تاسف خود را از اینکه گروه‌های تکفیری شرایط انسانی نامناسبی را در سوریه به وجود آورده‌اند و همچنان مورد حمایت خارجی هستند ابراز می‌نماید.

جمهوری اسلامی ایران تنها راه‌حل بحران سوریه را راهکار سیاسی از طریق گفتگو میان همه طیف‌های جامعه سوریه می‌دانند و بر این اعتقاد است که برای خروج از وضعیت کنونی ضروری است.

کمیته آشتی ملی با حضور همه گروه‌های معارض نمایندگان دولت سوریه و نمایندگان آحاد مردم سوریه که در داخل دارای پایگاه اجتماعی هستند شکل بگیرد.

بدیهی است آینده نظام سیاسی سوریه می‌تواند در چارچوب توافقات درون کمیته آشتی ملی ترسیم شود در این رابطه تاکید می‌نماید که جمهوری اسلامی ایران دارای طرح سیاسی واقع‌بینانه با محور قرار دادن خواست و حقوق مردم سوریه می‌داند و آمادگی دارد تلاش‌های واقع‌بینانه، موثر و سازنده در این زمینه را همراهی نموده و بر همین مبنا مساعدت و کمک نماییم.

موضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مشارکت در نشست ژنو 2 از ابتدا سریع، روشن و ثابت بوده و همواره بر مشارکت بدون پیش‌شرط در این نشست تاکید گردید.

در این چارچوب و به منظور کمک به یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه جمهوری اسلامی ایران به دعوت دبیرکل سازمان ملل متحد پاسخ مثبت داد اما برخی طرف‌ها با اعمال فشار و اصرار بر مواضع خود مانع از این امر شده‌اند موجب تاسف است درحالی که برخی طرف‌های حامی تروریست‌ها در این نشست دعوت شده‌اند از جمهوری اسلامی ایران که در خط مبارزه با تروریسم قرار دارد با پیش‌شرط دعوت به عمل آمد.