302 هزار و 165 نفر برای چهارمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا ثبت نام کردند. این خبری بود که وزیر کشور پس از پایان مهلت قانونی ثبت نام ها اعلام کرد.

وزیر کشور که در نشستی خبری به بیان آخرین آمار مربوط به نتایج ثبت نام شوراهای اسلامی شهر و روستا می پرداخت، افزوده: 18 درصد برای شورای اسلامی شهرها و 82 درصد نیز برای شورای اسلامی روستاها مراجعه کرده اند.

نجار در ادامه با بیان این که تعداد نامزدهای خانم 4 درصد و تعداد نامزدهای آقا نیز 96 درصد بوده است، به ترکیب سنی داوطلبان پرداخت و گفت: از 25 تا 35 سال 39 درصد، از 36 تا 40 سال 18.5 درصد، از 41 تا 45 سال 14.8 درصد، از 46 تا 50 سال 10.5 درصد، از 51 تا 55 سال 7.9 درصد، از 56 تا 60 سال 4.7 درصد، از 61 تا 65 سال 2.2 درصد، از 66 تا 70 سال 2.1 درصد و بالاتر از 70 سال 1.1 درصد ثبت نام کنندگان را تشکیل می دهند.

وزیر کشور در ادامه گفت: جوان ترین داوطلب 25 ساله از سیستان و بلوچستان و مسن ترین داوطلب، 100 ساله از شهرستان مریوان بوده است.

وی در ادامه، ترکیب تحصیلی داوطلبان در شورای شهر را مورد توجه قرار داد و گفت: «داوطلبان دارای مدرک دکترا 2.3 درصد، فوق لیسانس 14.3 درصد، لیسانس 6.60  درصد، حوزوی یک درصد و سایر 21.9 درصد بود ه اند.

همچنین ترکیب تحصیلی نامزدها در شوراهای روستا بدین شرح است: دکترا کمتر از یک درصد، فوق لیسانس نیم درصد، لیسانس 7.6 درصد، حوزوی 2.2 درصد، فوق دیپلم 4 درصد، دیپلم 15.3 درصد، متوسط 3.3 درصد، راهنمایی نیم درصد، ابتدایی 3 درصد و سایر 4.61 درصد.»

نجار گفت: «ترکیب شغلی داوطلبان نیز به شرح زیر بوده است: فرهنگیان 6.2 درصد، کارمندان 9.7 درصد، پزشک 2 درصد، استاد دانشگاه 7 درصد، مشاغل قضایی و وکالت 3 درصد، روحانی 4 درصد و کارمندان بازنشسته 4.5 درصد.»

وزیر کشور در ادامه با بیان این که روند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان آغاز شده است، افزود: مراجع ذی ربط 10 روز فرصت دارند تا جواب استعلام ها را به ما ارسال کنند، ضمن این که هیات اجرایی نیز از تاریخ دوازدهم اردیبهشت ماه ظرف 7 روز به صلاحیت داوطلبان رسیدگی و نتیجه را به هیات نظارت ارسال می کند. وی اظهار کرد: هیات های نظارت از تاریخ بیستم اردیبهشت تا بیست و ششم اردیبهشت برای اعلام نظر مهلت دارند و همچنین آن دسته از داوطلبانی که صلاحیت شان تایید نشده، از تاریخ بیست و هشتم اردیبهشت به مدت 4 روز فرصت دارند تا شکایات خود را اعلام کنند.

اصولگرایان بازهم پرتعداد!

اما نگاهی به اسامی نامزدهای چهارمین دوره انتخابات شورای شهر در پایتخت نشان می دهد که افراد با سلایق گوناگون سیاسی و عنوان ها و تخصص های مختلف، حضوری چشمگیر در این صحنه داشته اند. حضوری که قطعاً در مشارکت حداکثری و خلق حماسه سیاسی تاثیرگذار خواهد بود. از لحاظ گرایش سیاسی، نامزدهای حاضر در چهارمین دوره انتخابات شوراهای شهر را می توان با عنوان های اصولگرایان، اصلاح طلبان و البته برخی چهره های شاخص سیاسی، فرهنگی و ورزشی تقسیم بندی کرد.

در این میان، اصولگرایان رتبه اول حضور افراد وابسته به خود در میان نامزدها را دارند و طیف قالیباف، از شاخه های اصولگرایی نیز دارای بیشترین نامزد است. طیفی که قرار است به سرلیستی مهدی چمران منتشر شود را باید در رتبه دوم کاندیداهای اصولگرایان قرار داد. اصولگرایان تحولخواه (ایثارگرایان و رهپویان) که با تلاش شخصی همچون مهرداد بذرپاش به فعالیت انتخاباتی در این زمینه مشغولند نیز رتبه بعدی را به خود اختصاص می دهند.

ژنرال های بی فرمانده!

محسن هاشمی (فرزند هاشمی و مدیرعامل سابق مترو) به همراه وزرا و معاونین دولت خاتمی شاخص ترین چهره های اصلاح طلب را در روزگاری که این طیف بدون فرمانده هستند، از آن خود کرده اند.

راهیابی چند اصلاح طلب به شورای سوم شهر سبب شده تا اصلاح طلبان این بار نیز بخت خود را بیازمایند.

صالح آبادی در پاسخ به این سوال که سر لیست اصلاح طلبان، برای انتخابات شورای شهر کیست، می گوید: همه اعضای لیست اصلاح طلبان ژنرال و افراد شناخته شده هستند لذا سرلیست نداریم!

چهره های سرشناس سیاسی، فرهنگی و ورزشی

برخی سیاستمداران، هنرمندان، ورزشکاران و فرزندان شهدا نیز از جمله چهره های سرشناسی هستند که طیف وسیع و متنوعی از نامزدهای چهارمین دوره انتخابات شورای شهر را تشکیل می دهند.

وزرا و مدیران دولت های نهم و دهم، ورزشکاران قهرمان، بازیگران سینما و تلویزیون، خوانندگان موسیقی، مجریان تلویزیون و فرزندان شهدا از جمله افراد تشکیل دهنده این گروه هستند.

نکته قابل توجه آنکه هنرمندان و ورزشکاران در این دوره حضور پرشماری را داشته اند. هر چند با بی مهری برخی رسانه های مدعی اصولگرایی و اصلاح طلبی مواجه شده اند.

از سوی دیگر حضور جمعی از فرزندان شهدا به عنوان نامزدهای انتخاباتی نیز قابل اعتنا است. به گزارش مهر این گروه طبق اعلام خودشان ائتلافی را برای ورود به شوراها تشکیل داده اند. یکی از فرزندان شهید در این باره می گوید: «این ائتلاف حول محور الگوی مدیریتی شهر است تا فرهنگ شهیدان را در جامعه نهادینه سازیم.»

ثبت نام معلولان در انتخابات شورای شهر تهران

همچنین محمود نژاد رئیس انجمن جمعیت حمایت از حقوق معلولان با اشاره به اینکه حضور نخبگان معلول در شوراهای شهر امری ضروری است، تصریح کرد: می خواهیم معلولان در بدنه شوراهای شهر وارد شوند، چرا که آنها بهتر از سایر افراد جامعه می توانند مشکلات خود را درک کنند.

وی در ادامه افزود: از حضور معلولان در انتخابات شورای شهرهای کشور به طور جدی حمایت کرده و با رایزنی با سازمان ها و نهادهایی که فعالیت سیاسی دارند، درخواست حمایت از معلولان نامزد شده را خواهیم داشت.

وی از مردم خواست تا فرصتی برابر را برای معلولان در انتخابات شورای شهر ایجاد کنند و ملاک آنها برای

رای دادن وضع جسمی افراد نباشد، بلکه به توانمندی های ذهنی و استعدادهای فرد کاندیدا شده توجه جدی داشته باشند.