قدرت الله علیخانی که تجربه حضور در سه دوره اخیر مجلس شورای اسلامی را داشته و با دست رد مردم در انتخابات مجلس نهم مواجه گردید، چند روز قبل پاداش سینه چاکی خود را از هاشمی رفسنجانی دریافت کرد.

وی که به سخنان تند و هتاکی در مجلس و استان قزوین شهره است، در گفتگویی تأمل برانگیز با خبرآنلاین، سخنانی بر زبان راند که می توان گفت حرف دل هاشمی رفسنجانی است چراکه اگر غیر از این بود، شیخ قدرت را که مواضعی شناخته شده دارد، به مشاورت خود برنمی گزید.

اما برای آنکه هاشمی رفسنجانی بهتر بداند که چه کسی را مشاور خود کرده که البته می داند؛ بخشی از اظهارات تأسف بار وی را در این مصاحبه مرور می کنیم و این سؤال را از هاشمی رفسنجانی می پرسیم که آیا این مواضع مورد تأیید شماست؟ آیا می توان این سخنان را مورد پسند شما و یا بهتر است بگوییم حرف دل شما دانست؟!

عضو فراکسیون دوم خرداد مجلس ششم و نماینده سه دوره مجلس از حوزه انتخابیه قزوین در گفت و گو با خبرآنلاین که 10 خرداد ماه در دفتر ماهنامه توسعه و صنعت چند روز بعد از خداحافظی با پارلمان و انتصاب به عنوان مشاور ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شده می گوید:

دوستان اصولگرا وعده دادند که اشتباهات دوره اصلاحات برطرف می شود و اوضاع رو به راه می شود اما در حال حاضر شاهدیم که دولت احمدی نژاد چه خسارت های سنگینی را به کشور وارد کرده است! به ترتیبی که در دولت مدعی "پاک دستی" فسادهای عظیم اقتصادی کشف شده است. این دولت قرار بود نفت را بر سفره های مردم بیاورد اما نان هم از سر سفره های آنان برد!

از نظر تحرک و شعاری و سیاسی مجلس ششم خیلی مطرح بود اما مجلس هفتم و هشتم نیز از مجالس مطرح محسوب می شدند. البته مجلس هفتم آرامتر بود اما مجلس هشتم پر سر و صداتر شد زیرا با برخی از اقدامات دولت درگیر شد و این دعواها بیشتر بر سر نادیده گرفتن قوانین مصوب مجلس و .... رخ داد.

اما در مجلس هفتم هنوز دعوای اصولگرایان با احمدی نژاد علنی نشده بود، به قول معروف احمدی نژاد خود را رو نکرده بود! مجلس هشتم تابوی سوال از رئیس جمهور را شکست که بسیار خوب بود. برخلاف صحبت آقای حدادعادل که این کار را اشتباه می داند من بر این باورم که این کار، کار بسیار درستی بود. رئیس جمهور باید بداند که کشور صاحب دارد. هرچند برخی از دوستان گفتند که احمدی نژاد حرف های خود را زد اما این موضوع مهم نیست چون مردم به خوبی متوجه شدند که رئیس جمهور چه شخصیتی دارد!

مجلس هشتم باب نظارت را قدرتمندانه باز کرد و کارهای زیای انجام داد. این کار از نیمه دوم مجلس هشتم آغاز شد. مجلس هشتم توانست چندین پرونده تخلف دولت را به قوه قضاییه ارسال کند. مجلس توانست چهره دولت را عیان‌تر کرده و نشان دهد که شعارهای دولت واقعیت ندارد! دولت قرار بود که سهام عدالت را به تمام ایرانیان بدهد یا اینکه یک میلیون تومان به حساب نوزادان اختصاص دهد. از سویی قرار بود که دولت هدفمندی یارانه ها را به سرانجام برساند اما اینقدر در مرحله اول بد عمل کرد! که مجلس مانع اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها شد.

دولت احمدی نژاد می خواست این افتخار را به نام خود ثبت کند که این من بودم که هدفمندکردن یارانه ها را انجام دادم اما اینقدر بد اجرا کرد که منشا مشکلات بسیار برای کشور شد. به نظر من احمدی نژاد مجلس را قبول ندارد همچنانکه زمانی گفت که مجلس در راس قوا نیست. شبیه این سخن را بنی صدر بر زبان آورد که گفت مجلس باید با من هماهنگ باشد. خوشبختانه آن زمان امام (ره)جلوی بنی صدر را گرفت و جایگاه رفیع مجلس را تبیین نمودند.

رفتار احمدی نژاد موجب شد که همه با دولت مشکل پیدا کنند. سیاست های احمدی نژاد سبب شد که در سال 90، سی و یک هزار میلیارد چک برگشت بخورد

این دولت در طول سفرهای استانی خود مرتب در حال وعده دادن به مردم بود اما در طول سفر استانی خود به قزوین نتوانست به وعده های خود عمل کند.

مواضع آقای مطهری در بسیاری از موارد برخلاف بقیه اصولگریان بود اما نمی توان مطهری را یک فراکسیون جدا تلقی کرد. سخنان این افراد تقریبا نزدیک به اصلاح طلبان بود اما به این معنا نبود که از آنها جدا شده اند. اتخاذ همین مواضع از سوی این دوستان موجب حذف این افراد شد به عبارت بهتر اصولگرایان همین افراد را تحمل نکردند. این وضعیت همانند اتفاقی بود که در مجلس هشتم رخ داد زیرا دوستان اصولگرا مجلس هشتم مطهری را تحمل نکرده و در هیچ لیستی وی را قرار ندادند و در نهایت با لیست خودش به همراه آقای محجوب رای آورد.

این فراکسیون انقلاب اسلامی از دل اصولگرایان بیرون آمد اما همین فراکسیون در اواخر مجلس هشتم بعضا از دولت احمدی نژاد دفاع می کردند. اعضای این فراکسیون به جز تعدادی پرهیز داشتند تا ازآقای احمدی نژاد دفاع کنند. این فراکسیون به جز تعدادی انگشت شماری علنا حاضر نبودند اعلام کنند که طرفدار دولت هستند. ما از قبل پیش بینی می کردیم که دولت احمدی نژاد بعید است عاقبت به خیر شود!، همچنانکه اقدامات دولت احمدی نژاد خسارت زیادی به کشور وارد کرد که در هیچ دولتی سابقه نداشته است!

آقای خاتمی و دولت ایشان اگرچه دارای اشکالاتی بودند اما به کشور خسارت وارد نکردند! آقای خاتمی در طول هشت سال با مقام رهبری تعامل خوبی داشتند و اگر در مواردی اختلاف نظر به وجو د می آمد آقای خاتمی تمکین می کرد. شما با یک مقایسه ساده می توانید متوجه شوید که ما در دوران آقای خاتمی آرامش و رفاه بیشتری داشتیم یا در دولت احمدی نژاد!

این دوره من رأی داشتم. من بیشترین حضور را داشتم؛ رای هم داشتم، کارشکنی هایی که مسئولان اجرایی انجام دادند! موجب شد که من با وجود رای داشتن، موفق به راهیابی به مجلس نشوم! مسئولان اجرایی می خواستند به دولت بگویند که دیدی ما چگونه مخالف تو را حذف کردیم.

صندوق های رای را نشمردند! و اعلام کردند که علیخانی سوم شده است! رای من از دوره قبل بیشتر شده است حقیر حدود صد هزار رای آوردم. هیات نظارت و اجرا با من مخالف بودند.

دخالت برخی از ارگان ها نیز در این مساله موثر بود شما اطلاع دارید که در این دو دوره من را از استان رد صلاحیت می کردند چون مرا نمی پسندیدند اما من از جای دیگر تایید صلاحیت می شدم. در همه دوره ها حکومت من را تایید می کرد چون نمی خواست من حذف شوم! در این دوره ها این افراد تصمیم گرفتند که به شیوه ای دیگر من را حذف کنند زیرا می دانستند که اگر من را رد کنند من از جایی دیگر تایید صلاحیت می شوم! بنابراین تصمیم گرفتند تا مشکل را ریشه ای حل کنند بنابراین رای من را خراب کردند.

آقای عبدالله نوری در انتخابات مجلس نهم دلش می خواست که اصلاح طلبان منسجم وارد شوند اما موفق به ایجاد هماهنگی نشد. در این زمینه همراهانی هم داشت.

عبدالله نوری طیفی از وزرای اصلاح طلب و استانداران را دور خود دارد. مثل آقای کرباسچی و....

نمی خواهم نامی از دیگران ببرم.

چون کرباسچی از قدیم از یاران و همراهان نزدیک آقای نوری بوده و هست لذا نام بردم. و البته آقای نوری تلاش های دارند و گویا جلساتی هم برگزار کرده و می کند.

آقای نوری که برای انتخابات مجلس نهم توفیق پیدا نکرد تا جریان ها را متقاعد کند این بار نیز فعال و پیشتاز شده است که انشاالله امیدوارم در این مسیر موفق شود چون این گونه کارها به صلاح کشور و انقلاب است.

اصلاح طلبان شخصیت های خوبی دارند که زمانی که وقت آن فرا برسد کاندیدا خواهند شد. آقای عباس آخوندی در مصاحبه خود به این مساله اشاره کردند که حتما نباید افرادی کاندیدا شوند که صاحب نام هستند. زیرا این افراد می توانند مساله ساز شوند. آخوندی در مصاحبه خود با صنعت و توسعه به این مساله اشاره کرده بودند که آقایان خاتمی و ناطق باید انتخابات را حمایت و پشتیبانی کنند! از سوی دیگر باید به دنبال افراد جدید رفت و البته عزیزان فوق عزیزان قوم هستند که بتوانند برای مشکلات امروز جامعه ایران تدابیری بیاندیشند و از سوی مردم مورد اقبال قرارگیرند تا بتوانند در رقابت پیروز شوند.

آقای هاشمی همواره در برابر این هجمه ها با متانت برخورد می کردند و این رفتار وجه تمایز بزرگان با ما است چنین بزرگانی دایره تحملشان زیاد است. همچنان که اخیرا متاسفانه یک مسئولی در یک سخنرانی علیه آیت الله هاشمی اهانت بسیار بزرگی کردند که قطعا قابل بخشش نیست و در این دنیا سزای عملکرد خود را خواهد دید؛ این گونه تحمل کردن از صبر امام و رهبری نشات گرفته است. آقای هاشمی فردی صبور و با تدبیر است شما ملاحظه می کنید که خیلی از افراد به دلیل عدم شناخت حرف زده اند و در حال حاضر پشیمان هستند. در این میان سراغ دارم بسیاری از آقای هاشمی حلالیت طلبیدند. این گونه رفتارهای تخریبی موقتی است و تنها افراد بار گناه خود را سنگین کردند و باید در پیشگاه خدا پاسخگو باشند. تهمت زدن دل افراد را سیاه می کند مگر این که افرادی اینقدر سیاه دل باشند که برایشان فرقی نکند. آقای هاشمی همواره با صبوری با این گونه رفتارهای تخریبی برخورد کردند. جامعه نیز دیر یا زود قدر این شخصیت ها را دانسته و خواهد دانست. در زمان بنی صدر نیز این فضا سازی علیه بزرگانی مثل رهبر انقلاب و شهید بهشتی و هاشمی به وجود آمد. بنی صدر آنقدر فضا را مسموم کرد که افرادی دچار شک و تردید شدند. ولی با مرور زمان این شک ها برطرف شد. در جریان انتخابات نیز شاهد بودیم که چه تهمت هایی از سوی آقای احمدی نژاد به آقایان ناطق نوری و هاشمی وارد شد! اما در حال حاضر می توانید قضاوت کنید که این افراد در چه جایگاهی قرار دارند و آقای احمدی نژاد در چه جایگاهی!