سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا می‌گوید واشنگتن برای فتوای رهبر معظم انقلاب ایران درباره سلاح‌های هسته‌ای احترام زیادی قائل است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از تسنیم،آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی اختصاصی با پایگاه خبری ترند آذربایجان مدعی شد بین اعضای گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای با ایران اختلافی وجود ندارد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا با اشاره به تأکید صریح مقامات ایرانی مبنی بر ممنوعیت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی می‌گوید: «رهبر عالی ایران فتوایی در این باره صادر کرده و ما احترام زیادی برای آن قائل هستیم».

آلن ایر در ادامه با ادعای اینکه تمامی گروه‌ها در مذاکرات هسته‌ای ایران جدی هستند و با حسن‌نیت و بر اساس احترام متقابل پای به آن گذارده‌اند، افزود: «همه ما در پی یافتن راه‌حل‌های ابتکاری مورد قبول همه گروه‌ها هستیم».

این مقام آمریکایی در ادامه ایران را مقصر ایجاد مشکلات ایجاد شده در زمینه برنامه هسته‌ای این کشور دانست و گفت: «عدم پایبندی ایران به تعهداتش تحت پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی باعث شد که آژانس پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل تحویل دهد».

«ایر» مدعی شد عدم‌شفافیت ایران موجب نگرانی جامعه بین‌الملل از برنامه هسته‌ای این کشور و وضع تحریم‌های گسترده علیه آن شد. وی گفت: «نتیجه تصمیمات دولت ایران استفاده از تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی بود، با این امید که تهران محاسبات راهبردی‌اش را تغییر دهد».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران مسیر همکاری در مذاکرات هسته‌ای را پیش گرفته گفت: «ما از این تصمیم استقبال کرده از ایران می‌خواهیم تعاملش را از ابتدا تا انتها کامل کند و در این باره تردید به خود راه ندهد».

آلن ایر گفت که هم ایران و هم جامعه جهانی از توافق هسته‌ای جامع منتفع خواهند شد و از دو طرف خواست که این فرصت تاریخی را غنیمت بشمرند. وی گفت که ایران ضمن رفع نگرانی‌های جامعه بین‌المللی از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش، می‌تواند از انرژی هسته‌ای بهره‌مند شود.

وی تصریح کرد: «اگر جمهوری اسلامی این مسیر را انتخاب کند تحریم‌ها رفع خواهند شد و اقتصاد این کشور با پیوستن دوباره به اقتصاد دنیا توسعه خواهد یافت. ایران اعلام کرده که با جامعه جهانی همکاری خواهد کرد و ما از این تصمیم استقبال می‌کنیم».

آلن ایر تأکید کرد بین اعضای گروه 1+5 اختلاف چشمگیری وجود ندارد.

وی در ادامه اظهاراتش ایران را در ایجاد گروه تروریستی موسوم به داعش مقصر دانست و مدعی شد حمایت‌های ایران از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه باعث تشکیل این گروه تروریستی شده است.