انور کمال نظامی، رابط و تسهیل کننده مالی از دیگر افرادی است که به دلیل همکاری با شبکه‌های فعال در زمینه دور زدن تحریم‌های نفتی ایران در فهرست جدید آمریکا قرار گرفته است.آمریکا همچنین سعید العقیلی، سهامدار و مدیر گروه العقیلی را در ارتباط با معاملات نفتی فریبکارانه با ایران هدف تحریم خود قرار داده است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» ، روز سه شنبه، نهم اردیبهشت، وزارت خزانه داری آمریکا افراد و مؤسسات جدیدی را به دلیل کمک به برنامه توسعه موشک‌های بالستیک ایران و همچنین همکاری با تهران برای دور زدن تحریم‌های نفتی در فهرست جدید تحریم‌های خود قرار داد.
به گزارش رویترز، این وزارتخانه می‌گوید هشت شرکت مستقر در چین مرتبط با شخصی به نام «کارل لی» که از نام «لی فَنگ وِی» نیز استفاده می‌کند، و به شکل صوری زیر عنوان «گروه شرکت سهامی بازرگانی و اقتصادی LIMMT» ایجاده شده‌اند، به دلیل صدور قطعات موشک به ایران تحریم شده‌اند.
در این بیانیه آمده است، در سال ۲۰۰۹ این بازرگان اماراتی در همین زمینه در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بود.
وزارت خزانه داری آمریکا می‌گوید، پنج میلیون دلار جایزه برای هرگونه اطلاعات به منظور دستگیری یا محکومیت کارل لی اختصاص داده است.
دیوید کوهن، معاون امور اطلاعات مالی و تروریسم وزارت خزانه داری آمریکا در این زمینه گفته است: «وزارت خزانه داری چند سال پیش، کارل لی را به دلیل همکاری در زمینه تهیه قطعات مورد نیاز در برنامه موشکی ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داد و اقدامات امروز شرکت‌های پوششی وی را آماج گرفته است. به علاوه اینکه، ما امروز یک شرکت و چندین فرد درگیر در معاملات نفتی در سایه و فریبکارانه با ایران را تحریم کرده‌ایم».
وی افزود: «همان گونه که به روشنی اعلام کرده‌ایم، حتی همزمان با دنبال کردن امکان دستیابی به توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های خود را با شدت هر چه بیشتر پیش خواهیم برد».
شرکت‌های «سینوتک»، «ام‌تی‌تی‌او»، «ترید لیمیتد»، «ساکسس موو لیمیتد»، «دالیان ژونگچون» و «کارات» از جمله مؤسساتی است که روز سه شنبه در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفتند.
تابناک نوشت: آمریکا همچنین سعید العقیلی، سهامدار و مدیر گروه العقیلی را در ارتباط با معاملات نفتی فریبکارانه با ایران هدف تحریم خود قرار داده است. سعید العقیلی متهم است که با استفاده از شرکت‌های تحت پوشش خود در زمینه فروش نفت و فرار از تحریم‌ها به ایران یاری رسانده است.
فروش نفت برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فریبکاری در زمینه اعلام نام کشور فروشنده نفت برای فرار از تحریم‌ها، تجارت مداوم با تهران و معاملات مالی به نمایندگی از بانک مرکزی و بانک ملی ایران از دیگر اتهام‌های سعید العقیلی است.
انور کمال نظامی، «رابط و تسهیل کننده مالی» پاکستانی که در دوبی فعالیت می‌کند، از دیگر افرادی است که وزارت خزانه داری آمریکا وی را به دلیل همکاری با شبکه‌های فعال در زمینه دور زدن تحریم‌های نفتی ایران در فهرست جدید خود قرار داده است.
وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه خود، تحریم‌های جدید را نشانه تعهد واشنگتن به تشدید تحریم‌های کنونی علیه ایران به رغم تعدیل برخی تحریم‌ها در همراهی با برنامه اقدام مشترک بین تهران و گروه پنج به علاوه یک، عنوان کرده است.
بر پایه این بیانیه، اقدامات جدید دولت آمریکا برای جلوگیری از دور زدن‌های تحریم‌ها در آینده و با هدف جلوگیری ایران از دستیابی به فناوری‌های حساس همزمان با انجام مذاکرات برای رسیدن به یک توافق جامع و نهایی درباره پرونده هسته‌ای تهران است.
وزارت خزانه داری آمریکا هدف از مذاکرات میان ایران و گروه ۱+ ۵ را ایجاد مانع در مسیر دست یافتن ایران به بمب اتمی و اطمینان از اینکه برنامه هسته‌ای آن تنها ماهیت صلح آمیز دارد، دانسته است.