رسانه های منسوب به سپاه اکنون با سفارش حجت الاسلام سعیدی برای تبیین ویژگی های رئیس جمهور اصلح، روبرو هستند. آیا از نظر مدیران خبرگزاری فارس، خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری نسیم، خبرگزاری دانشجو، روزنامه جوان، سایت مشرق و سایت برهان، تبیین شاخص های انتخاب اصلح در کلام رهبر معظم انقلاب توقع بی جایی است؟ آیا نماینده ولی فقیه در سپاه ماموریتی غیر ممکن را از رسانه های تحت امر خود طلب کرده است؟

«وظیفه ذاتی سپاه پاسداران مهندسی معقول و منطقی انتخابات است.» این جمله جنجالی و دردسر سازی است که حجت الاسلام سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران سه ماه قبل در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری ایسنا بیان کرد. بعد از واکنش ها و اظهارات گسترده، آقای سعیدی و اطرافیانش تلاش زیادی برای توجیه این موضع گیری به خرج دادند.

سردار رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه در اقدامی بی سابقه خبرگزاری ایسنا را به تهیه خوراک برای ضد انقلاب و لگد مال کردن اخلاق متهم کرد. وی در ادامه کوشید تعریفی مناسب تر از "مهندسی انتخابات" ارائه کند: «منظور از عبارت "مهندسی معقول و منطقی در زمینه انتخابات" مهندسی ورود منطقی و معقول برای فعال سازی ظرفیت‌های سپاه در اجرای مأموریت‌ها و مسئولیت‌های قانونی در حوزه انتخابات بوده و در واقع یک رویکرد درون سازمانی برای کمک به تأمین امنیت برگزاری انتخابات به شمار می‌رود و دقیقاً در مقابل نقطه القایی دشمن محسوب می‌شود.»

سردار مقدم فر نیز برای تبیین دیدگاه های سیاسی آقای وارد صحنه شود. معاون فرهنگی سپاه از مفهوم "روح کلی" برای تشریح بهتر اظهارنظر آقای سعیدی بهره برد و گفت: «روح کلی حاکم بر مصاحبه کاملاً گواه آن است که منظور ایشان به هیچ وجه مهندسی به معنای جابجایی آراء یا مهندسی آراء و دست بردن در انتخاب مردم نیست.»

آقای سعیدی نیز در 4 نوبت کوشید تا تعاریف بهتری از عبارت جنجالی خود ارائه کند و رسانه های ضد انقلاب برای تحریف مصاحبه خود انتقاد کرد اما توضیح نداد که ضد انقلاب چگونه می تواند عبارت مهندسی انتخابات" را روی خروجی خبرگزاری اسنا قرار دهد. او در آخرین اظهار نظر خود تاکید کرد که منظورش از "مهندسی معقول و منطقی انتخابات"، "مهندسی در حوزه جغرافیا" است و بار دیگر منتقدین را به "روح کلی" مصاحبه ارجاع داد. وی دراین باره گفت: «مهندسی معقول در مقابل مهندسی معکوس قرار دارد .وظیفه ما این است که در مقابل آن کسانی که وعده تغییر جغرافیایی را به مردم می‌دهند بایستیم.»

با وجود تلاش های آقای سعیدی و دوستانش، سرلشگر فیروزآبادی نیز ناگزیر از اظهارنظر در این باره شد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این باره اظهارداشت: «بحث مهندسی انتخابات که "حجت‌الاسلام سعیدی" نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران مطرح کردند اصلا دخالت نبوده، بلکه مهندسی انتخابات در نگاه نمایندگی ولی‌فقیه یک نیروی مسلح یعنی اینکه وظیفه خود را در جریان انتخابات بین اعضای سپاهی انجام دهد، نه اینکه به جامعه چیزی را ارائه کند. قصد ایشان ورود به مبحث دخالت یا حتی روشنگری‌ نبوده و منظورشان این بوده که سازمان‌های عقیدتی سیاسی و نمایندگی‌های ولی فقیه در نیروهای مسلح وظیفه دارند که عدم ورود نیروهای مسلح در جهت‌گیری‌های انتخاباتی را گوشزد کنند، که این همان مهندسی انتخابات است.»

نسبت سپاه پاسداران با انتخابات ریاست جمهوری 92
آقای سعیدی و اطرافیانش از جدی گرفتن عبارت "وظیقه ذاتی سپاه پاسداران مهندسی معقول و منطقی انتخابات است" خشنود نمی شوند. نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در مقابل دوست دارد رسانه ها و شخصیت های سیاسی اینگونه بیاندیشند که "سپاه پاسداران تنها به بیان معیارها و ویژگی های کاندیداهای اصلح خواهد پرداخت و از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهد کرد"؛ توقعی که البته اجرای آن آسان نیست.

آقای سعیدی در آخرین اظهار نظر خود در گفت و گو با خبرگزاری مهر تاکید کرده است که مردم برای انتخاب اصلح نیازمند راهنما هستند و سپاه پاسداران موظف به تببین شاخص های انتخاب اصلح است.

رسانه های سپاه و شاخص اصلح؟
خبرگزاری فارس، خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری نسیم، خبرگزاری دانشجو، روزنامه جوان، سایت مشرق و سایت برهان شناخته شده ترین رسانه های نزدیک به سپاه پاسداران هستند. با این وجود، رسانه های مذکور علی رغم تاکید نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران تا کنون نسبت به تبیین شاخصه های انتخاب اصلح علاقه ای از خود نشان نداده اند. این رسانه ها در عوض به طور جدی حمایت از ائتلاف 2+1 را در دستور کار قرار داده اند.

شاید بی میلی رسانه های منسوب به سپاه نسبت به تبیین معیارهای اصلح، بی ارتباط با معیار تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب نباشد. جریان اصولگرایی و از جمله ائتلاف 2+1 طی 4 ماه گذشته همواره تئوری "انتخاب اصلح "را زیر پا گذاشته و بر "انتخاب صالح مقبول" تاکید کرده است. با این وجود تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم انتخاب فرد اصلح در مشهد، مشروعیت چنین ائتلاف هایی را با چالش روبرو کرده است: «در نهایت، رأی مردم تعیین کننده است. آنچه که اهمیت دارد، تشخیص شما و رأی شما است. باید خودتان تحقیق کنید، ملاحظه کنید، دقت کنید، از انسانهای مورد اعتمادتان بپرسید، تا به اصلح برسید و اصلح را انتخاب کنید.»

از سوی دیگر رهبر انقلاب در سخنان نوروزی خود رئیس جمهور فعلی را به عنوان شاخص انتخاب اصلح معرفی کرده اند: «آن چیزهائی که امروز برای دولت و برای رئیس‌جمهور نقاط قوّت محسوب میشود، اینها باید در رئیس‌جمهور بعدی وجود داشته‌ باشد، اینها را باید در خود تأمین کند؛ آن چیزهائی که امروز نقاط ضعف شناخته میشود ــ که ممکن است شما بگوئید، من بگویم، دیگری بگوید ــ این نقاط ضعف را باید از خود دور کند. یعنی ما در سلسله‌‌ی دولتهائی که پشت سر هم می‌آیند، باید رو به پیشرفت باشیم.»

شاید به همین دلیل بود که روز یکشنبه هفته گذشته علی اکبر ولایتی با بی حوصلگی در کنفرانس خبری شد و ترجیح داد با لحنی دیپلماتیک پاسخ خبرنگاران را بدهد. ولایتی در به خبرنگاری که تناقض مکانیزم 2+1 با انتخاب اصلح را برایش یادآور شد پاسخی دیپلماتیک داد و به جمله «ما شرایط انتخاب نهایی را اعلام نکرده ایم.» اکتفا کرد.

ولایتی اما از سوالی دیگر نیز ناخشنود شد. خبرنگار پرسید:«رهبری در سخنرانی مشهد خود تأکید کردند که رئیس جمهور آینده ویژگی های مثبت احمدی نژاد منهای ویژگی های منفی او را دارا باشد.به نظر شما کدامیک از اعضای ائتلاف 2+1از چنین ویژگی های برخوردار هستند؟» ولایتی پاسخ داد: «به این سوال جواب نمی دهم.» این پاسخ نشان داد که معیار معرفی شده از سوی رهبر انقلاب برای تشخیص کاندیدای اصلح، راستگرایان را در چه وضعیت بغرنجی قرار داده است.
به نظر می رسد رسانه هایی که طی 2 سال گذشته تلاش کرده اند تا هیچ نقطه مثبتی برای دکتر احمدی نژاد باقی نگذارند، کاری بسیار مشکل برای تبیین سخنان رهبر انقلاب دارند. بایکوت فراز پایانی سخنان رهبر انقلاب در رسانه های منسوب به سپاه خود در حکم اعتراف این رسانه ها به این مسئله است که هیچ یک از کاندیداهای فعلی انتخابات حتی حائز ویژگی های مثبت محمود احمدی نژاد هم نیستند چه رسد به آنکه از نقاط ضعف او بری باشند.

رسانه های منسوب به سپاه اکنون با سفارش حجت الاسلام سعیدی برای تبیین ویژگی های رئیس جمهور اصلح، روبرو هستند. آیا از نظر مدیران خبرگزاری فارس، خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری نسیم، خبرگزاری دانشجو، روزنامه جوان، سایت مشرق و سایت برهان، تبیین شاخص های انتخاب اصلح در کلام رهبر معظم انقلاب توقع بی جایی است؟ آیا نماینده ولی فقیه در سپاه ماموریتی غیر ممکن را از رسانه های تحت امر خود طلب کرده است؟