خطیب نمازجمعه تهران گفت: مسئولان مراقب بدعهدی طرف مقابل باشند؛ مذاکره‌کنندگان ما زیر بار لغو تحریم‌ها پس از ۶ ماه و یک سال نخواهند رفت.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ آیت‌الله سید احمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته تهران در سخنانی ضمن تبریک به‌مناسبت فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت فاطمه(س) و امام خمینی(ره)، گفت: خودم و شما را به تقوای الهی دعوت می‌کنم.
وی افزود:‌ امروز روز ولادت امام راحل عظیم‌الشأن است، ما یاد و خاطره این بزرگ‌مرد را گرامی می‌داریم، حاکمیت اسلام و عزت و استقلال این کشور و بیداری اسلامی در جهان مدیون امام راحل(ره) است، یاد این بزرگ را گرامی می‌داریم و از خداوند طلب علو درجات برای ایشان را داریم.
خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به "دولت و ملت، همدلی و همزبانی" اشاره و تأکید کرد: نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری، "دولت و ملت، همدلی و همزبانی" رهبری شایسته بحث فراوان است، این نامگذاری‌ها حاصل یک کار کارشناسی عمیق و گسترده است، به‌خصوص با شرح و توضیحی که ایشان در روز اول سال در آستان مقدس امام رضا(ع) دادند. فقط این را گفتم که به رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه ملی بگویم که این رهنودهای اول سال حضرت آقا، رهنمودهای راهبردی است که اینها را نباید دست‌کم گرفت.
آیت‌الله خاتمی همچنین درباره سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون مذاکرات هسته ای و بیانیه لوزان، گفت: رهنمودهای بسیار روشن‌گرانه مقام معظم رهبری را روز گذشته همه دیدیم و شنیدیم، موضع نظام به‌صورت شفاف توسط ایشان بیان شد، خدا را شاکریم که زمام امور این امت را به دست فقیهی این چنین قرار داده است، به‌لطف خدا کشور با دین و حکمت به‌زیبایی اداره می‌شود.
وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در رابطه با بیانیه لوزان فرمودند: "من نه موضع موافق و نه مخالف دارم، هنوز چیزی اتفاق نیفتاده است، مسئولان گفته‌اند که چرک‌نویسی بیشتر نیست"؛ بر این اساس چیزی که نه به بار و نه به دار است، تبریک و تهنیت هم ندارد. برخی از ذوق‌زدگی‌ها چه‌بسا به‌زیان خودِ مذاکره‌کنند‌گان هم باشد و سبب سوء‌استفاده دشمن خواهد شد.
خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه اظهار داشت: نکته دیگر در رابطه با سخنان رهبر انقلاب این است که ایشان برای چندمین بار تیم مذاکره‌کننده را تأیید کردند و فرمودند: الآن هم اعتماد دارم و اینها مردمان صادقی هستند؛ ما هم همین اعتقاد را داریم، خروجی از حرف‌‌های حضرت آقا این است که تحلیل‌گران ما به گفتار خودمانی‌ها اعتماد کنند، اینکه حرف‌های خودمانی را نقد کنند و فرزندان این ملت را نپذیرند و بگویند فلان آدم آمریکایی، چنین چیزی گفته و سخنگوی کذا چنین چیزی گفته است را بپذیرند و او را محور قرار دهند، به نظر می‌رسد که کار نادرستی باشد.
آیت‌الله خاتمی همچنین با بیان اینکه مقام معظم رهبری هدایت کلی مسائل هسته‌ای را زیر نظر دارند، افزود: این به این معناست که خطوط کلان و قرمز را حضرت آقا مشخص می‌کنند و در جریان ریزه‌‌کاری‌ها، کار را به خودِ مسئولین واگذار کرده‌اند، بنابراین، این سخن که کسی بگوید مقام معظم رهبری در ریز جریان مذاکرات هستند، سخنی نادرست و خلاف واقع است. حضرت آقا کلیات را تعیین کرده‌اند و به مسئولین گفته‌اند که شما این کلیات را دنبال کنید.
وی در ادامه به نکته دیگری در رابطه با سخنان رهبر انقلاب پیرامون بیانیه لوزان اشاره و تصریح کرد: نکته بعد این است که در رابطه با موضوعی که زمینه‌ساز یک مهم است، این بیانیه چه‌بسا دست‌مایه اصلی آن قراری باشد که در تیرماه قرار است بسته شود، در مسئله‌ای به این مهمی که سرنوشت‌ساز است باید اجازه اظهار نظر داد، موافق و مخالف صحبت کنند؛ دو طرف منصفانه و منطقی صحبت کنند.
خطیب موقت نماز جمعه تهران با تأکید بر اینکه منتقدان بیانیه لوزان واقعیات را ببینند و کاملاً مقید باشند که یک کلمه خلاف واقع نگویند، تصریح کرد: مسئولان هم منطقی و استدلالی جواب دهند، اینکه تحقیر کنند و یا حتی بدتر، در بعضی بیانات فحش هم ضمیمه آن شود و بگویند که مخالفان همسو با دشمنان اسلام و صهیونیست‌ها و امثال ذلک هستند، کاری خلاف حکمت و تدبیر است.
آیت‌الله خاتمی در ادامه، اظهار داشت: میدان نقد را باز بگذارید و در این فضای باز چه‌بسا مطلبی روشن شود که در اصل قرارداد شما تأثیر داشته باشد، بنابراین کاری هم که سیمای جمهوری اسلامی هفته گذشته شروع کرد؛ کار بسیار خوبی بود و شایسته تجلیل و تکریم است. موافقان و مخالفان باید حرف بزنند، اما نمی‌گویم که هر طوری که رفتار شد، درست است، عصبانیت‌ها در مسائل علمی کار را به جایی نمی‌برد.
وی همچنین، افزود: هم از موافقان و مخالفان بیانیه انتظار می‌رود که طبقه‌بندی بودن مسائل را رعایت کنند، گاهی دیده می‌شود که بعضاً موافقان و بعضاً نیز مخالفان بیانیه، طبقه‌بندی مسائل را رعایت نمی‌کنند، مردم ما محرم هستند، ما هیچ بیگانگی با مردم‌مان نداریم، اگر حرفی را که داریم می‌گوییم، ببینیم دارد به گوش نامحرم می‌رسد، منافع ملی ما اقتضا می‌کند که هم مخالفان و هم موافقان مسئله طبقه‌بندی مسائل را رعایت کنند.
خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه با بیان اینکه مقام معظم رهبری ضمن اینکه مذاکره‌کنندگان را تأیید، اما یک دغدغه را نیز چند بار بیان کردند، گفت: این نکته این است که ایشان فرموند، طرف ما بسیار ناصالح، لجوج و بدعهد و اهل دبه درآوردن و خنجر زدن از پشت است که واقعیت هم هست؛ شما می‌بینید هنوز جوهر بیانیه خشک نشده که باز اتحادیه اروپا تحریم‌های جدید جعل می‌کند، یعنی اینکه اینها به کمترین قرارهای اخلاقی هم پایبند نیستند.
آیت‌الله خاتمی اضافه کرد: رهبر انقلاب تأکید داشتند که مذاکره‌کنندگان ما به این نکته توجه کنند که اینها دشمن هستند و مطلقاً قابل اعتماد نیستند، مردم ما درست فهمیده‌اند که بعد از 36 سال، مثل شکوه سال‌های اول انقلاب از صمیم جان مرگ بر آمریکا می‌گویند؛ انتظار می‌رود در جای جای مذاکرات مسئولان مذاکره‌کننده ما نماینده این ملت باشند، ملتی که می‌بینید فریاد مرگ بر آمریکای‌شان به‌فضل خدا با همان شکوه اولیه است.
وی با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان روز گذشته‌شان یک خط را مشخصاً معین کردند و آن خط این است که توافقی مورد تأیید است که همه تحریم‌ها یک‌جا و در روز توافق لغو شود، تصریح کرد: حرف‌هایی مثل اینکه 6 یا یک سال دیگر راستی‌آزمایی می‌کنیم؛ دبه درآوردن است، مذاکره‌کنندگان ما به‌هیچ‌وجه زیر بار نخواهند رفت و این ملت بازی‌های آمریکا را شناخته و تن به اینها نخواهد داد.
خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده ایرانی فقط در عرصه هسته‌ای حق مذاکره دارند و حق ندارند در رابطه با مسائل نظامی مذاکره کنند، افزود: ذره‌ای نباید از توسعه نظامی کشور کاسته شود، توسعه نظامی بازوی اقتدار این ملت است و هیچ ربطی هم به این فضول‌ها ندارد که ما چه سلاحی داریم و چه سلاحی نداریم، ما سلاح‌های نظامی بازدارنده‌مان به‌فضل خدا محکم به راه خودش ادامه می‌دهد، اما یک خط قرمز داریم و آن این است که بمب اتم نمی‌سازیم، اما باقی اینها حق ماست و این ملت بزرگ به‌فضل خدا آن را دنبال خواهد کرد.
آیت‌الله خاتمی با تأکید بر "ماهیت انقلاب ما حمایت از مظلومان عالم است" اظهار داشت: اگر ما دست از مظلومان عالم برداریم و کمک‌شان نکنیم، انقلاب هویتش را از دست داده است، نباید حاصل این مذاکرات این باشد که ما دست از حمایت معنوی مظلومین عالم برداریم.
وی در ادامه، تصریح کرد: مسئولان تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در تنظیم قرارداد مواظب واژه‌ها باشند و مراقب باشند که واژه‌های کش‌دار و تأویل‌دار، دام دشمنان شماست که می‌خواهند شما را در این دام بیندازند؛ همان‌طوری که مقام معظم رهبری در گذشته فرمودند، باید قرارداد کاملا شفافِ شفاف باشد و بدون تأویل تدوین شود.
خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه دو نکته در مسئله هسته‌ای خطرناک است، گفت: یک نکته این است که نباید مسائل هسته‌ای خروجی‌اش اختلاف و دوقطبی کردن کشور باشد؛ مسئله، مسئله یک قوه نیست، مسئله فراقوه‌ای است، مسئله نظام است، این مسئله مطلقاً مسئله فردی نیست، مسئله یک جناح و جریان نیست، نباید این مسائل دست‌مایه اختلاف باشد.
آیت‌الله خاتمی به نکته دوم خطرناک بعدی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: نباید کسانی از این مسائل استفاده جناحی و حزبی کنند و از حالا برای انتخابات آخر سال "دون بپاشند"، چه موافق و چه مخالف این کار را بکنند، از سرمایه ملی این کشور سوء‌استفاده کرده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه این مذاکرات فقط در عرصه هسته‌ای است و در هیچ عرصه دیگری نیست، افزود: این مذاکرات اصلاً در رابطه با آمریکا مطرح نیست، هنوز آمریکا شیطان بزرگ است؛ البته این می‌تواند یک محک باشد که ببینیم در اینجا چطور امتحان می‌دهند، بعد در آن رابطه تصمیم بگیریم. تا الآن نمره بدی گرفته‌اند، تا الآن آمریکایی‌ها نشان داده‌اند که هیچ قابل اعتماد نیستند.

همچنین خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه درباره تحولات اخیر یمن و تجاوز عربستان به مردم این کشور، گفت: انقلابی که در یمن در حال انجام است، از جنس انقلاب اسلامی شماست، شما 36 سال قبل گفتید استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و گفتید که ما می‌خواهیم خودمان بر سرنوشت‌مان مسلط باشیم و بیگانگان برای ما تصمیم نگیرند؛ عین این خواسته، خواسته انقلابیون یمن است، لکن دنیای استکبار که نان دموکراسی را می‌خورد، هم ریاکارانه و هم جنایتکارانه عمل می‌کند.
آیت‌الله خاتمی در ادامه خطاب کشورهای استکباری، گفت: شما مگر حاکمیت مردم را نمی‌خواهید، مگر شما دم از دموکراسی نمی‌زنید، دموکراسی این است که مردم به صحنه بیایند و سرنوشت‌شان را تعیین کنند، حالا مردم به صحنه آمدند، دنیا تظاهرات مردم یمن را دیده است، از کشوری حمایت می‌کنید که به این مردم تهاجم و تجاوز نظامی می‌کند، این یعنی ریا.
وی اضافه کرد: از همین خطبه که یکصد و بیست و پنجمین خطبه بنده است، ده‌ها بار گفته‌ایم که والله دنیای استکبار دروغ می‌گوید که دم از دموکراسی می‌زند، دروغ می‌گوید که دم از حقوق بشر می‌زند، تنها چیزی که برای اینها مطرح نیست، دموکراسی و حقوق بشر است، آنها فقط منافع خودشان را می‌خواهند.
خطیب موقت نماز جمعه تهران همچنین، تصریح کرد: آیا نمی‌بینید که به جای اینکه از مظلوم حمایت کنند، وحشیانه کودک و زن می‌کشند و بیمارستان بمباران می‌کنند؟
آیت‌الله خاتمی در ادامه با بیان اینکه جنس هجمه عربستان به یمن از جنس هجمه صهیونیست‌ها به غزه است، افزود: صدها مردم عادی به شهادت رسیدند، صدها کودک زیر 5 سال و صدها زن نیز کشته و مجروح شدند، مسجد و مدرسه و بیمارستان ویران کردند؛ صهیونیست‌ها هم در غزه همین کار را کردند، اصلا جنگ عربستان در یمن جنگ نیابتی است، به نیابت از صهونیست‌ها عربستان دارد یک کشور اسلامی را به ویرانه تبدیل می‌کند، دنبال چه هستید؟ اگر دنبال این هستید که رژیمی سر کار بیاید که همسوی با شما باشد، واقعا کور خوانده‌اید، روز به روز نفرت مردم، حتی هواداران عربستان دارد بیشتر می‌شود.
وی با طرح این سؤال که چه زمانی کشتن و جنایت کردن و آدم‌کشی محبوبیت آورده است؟، گفت: تردیدی نکنید که شما در این عرصه به هدف‌تان نمی‌رسید، البته به یک هدف که صهیونیست‌ها می‌خواهند می‌رسید و آن ویران کردن یک کشور اسلامی است.
خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه با تأکید بر اینکه عربستان تردید نکند که شکست خورده این میدان است که یک دلیلش همان است که مقام معظم رهبری فرمود که قدرت شما از صهیونیست‌ها بیشتر نیست و غزه به مراتب کوچک‌تر از یمن است، افزود: صهیونیست‌ها در غزه شکست خوردند، شما هم مطمئنا در این کشور شکست خواهید خورد، این کشور یک کشور جنگجو است، بالفعل، یک میلیون رزمنده بسیجی دارد؛ با جنگ‌های چریکی آشنا هستند، این همه دارید وحشیانه بمباران می‌کنید، از 20 استان یمن 18 استان به تمامی در تسلط انقلابیون است و دو استان دیگر هم همچنان انقلابیون در آنجا حضور دارند؛ پیداست که شما شکست خورده‌اید.
"تا دیر نشده، پروند‌ه‌تان را سیاه‌تر نکنید، عقب‌نشینی کنید، کشتن مظلومین را قطع کنید و بدانید که حق‌طلبان عالم رژیم عربستان و مسئولان این کشور را جنایت‌کار جنگی خواهد شناخت، خواهان محاکمه و مجازات آنها خواهد شد."
آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنانش به حادثه فرودگاه جده اشاره کرد و گفت: حادثه فرودگاه عربستان و بی حرمتی به دو زائر عزیز نوجوان، مسئله‌ای تلخ برای غیرت ایران اسلامی و لکه ننگی برای دولت عربستان است؛ شما اسم خودتان را "خادم‌الحرمین الشریفین" گذاشته‌اید که آمدید یک زائری که از زیارت خانه خدا و حرم نبوی برگشته است، این چنین رذیلانه با او برخورد می‌کنید؟!
وی اضافه کرد: حرف این است، به حمدالله از ساعت اول ماجرا مسئولان ما و به خصوص بعثه مقام معظم رهبری در جریان قرار گرفتند و وظیفه‌شان را انجام دادند؛ این آخرین اهانت‌شان نیست، خطبای مسجدالحرام و مسجدالنبی هر جمعه به تشیع اهانت می‌کنند و هر جمعه به ایران اسلامی اهانت می‌کنند، نمی‌گذارند زائران ما در بقیع زیارت‌نامه بخوانند، به روحانیون کاروان که روح زیارت این عزیزان هستند، اهانت می‌کنند. به هر حال ما منتظریم که طی روزهای آینده شاهد اشد مجازات برای این اراذل و اوباش باشیم وگرنه از نظام اسلامی و مجلس شورای اسلامی و دولت اسلامی انتظار برخورد قاطع با این دولت سرکش را داریم.
خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه‌های اول نیز همسران و خانواده‌ها را به ابراز محبت به یکدیگر دعوت کرد.(+)

"Our President, analytical news site"