ملاقات‌ها و نشست‌های گسترده رئیس جمهوری کشورمان با علما و روحانیون بلندپایه اهل تسنن، تحرکات محافل افراطی سلفیون در مصر را ناکام گذاشت.

 سلفیهای افراطی در روزهای منتهی به دیدار تاریخی احمدی نژاد از قاهره تدارک و تبلیغات زیادی علیه جمهوری اسلامی و شیعیان آغاز کرده بودند اما با اتفاقاتی که در نخستین روز دیدار احمدی نژاد با رهبران بلندپایه الازهر رخ داد این موج تبلیغی خنثی شد.

احمدی نژاد بعد از مذاکره با همتای مصری خود اولین دیدار مهم خویش را با شیوخ و مفتیان الازهر برگزار کرد نهادی که به عنوان لیدر تاریخی اهل سنت شهرت دارد.

طبق گفته همراهان رئیس جمهور، نشست بزرگ علمای الازهر با احمدی نژاد خارج از تشریفات دیدارهای رسمی برگزار شد و طرفین به بیان مبسوط دیدگاهها و انتظارات خویش پرداختند و در نهایت رئیس جمهوری ایران این نشست را مقدمه ای برای تعامل وهمگرایی طیف های مختلف جهان اسلام برای حل مشکلات منطقه ارزیابی کردند.

به رغم تلاش محافل تندرو سلفی، اغلب علما و روحانیون بلندپایه از حضور احمدی نژاد در محفل الازهر استقبال کرده‌اند. در پایان مهمترین نشستی که رئیس جمهور با علمای بلندپایه الازهر داشت سخنگوی الازهر بابت سوء تفاهمی که در نگاه قبلی او وجود داشته عذرخواهی کرده و رئیس جمهور ایران را در آغوش گرفت.

طبق این گزارش ، برخی محافل افراطی در روز دیدار احمدی نژاد سعی کردند معارضان سوریه را که بعد از استانبول ،قاهره را محل فعالیت خویش قرار داده اند ،برای برهم زدن جلسات احمدی نژاد بسیج کنند اما استقبال گسترده «الازهر شریف»تحرکات آنها را بی اثر ساخت.

این عده اندک از اپوزیسیون سوریه که اغلب گرایش سلفی تند دارند در مسجد الحسین قاهره ، جایی که رئیس جمهوری ایران حضور داشت اجتماع کرده بودند.

برخی از رسانه های دولتهای شیخ نشین سعی کردند همزمان با سفر تاریخی رئیس جمهور ایران اختلافات فرقه ای شیعه و سنی را دامن زنند.

همچنین یک گروه بانام نهاد سازمان دهنده سلفیها در مصر با صدور بیانیه ای خواستار آن شده که به آقای احمدی نژاد اجازه داده نشود به دیدار از میدان تحریر و اماکنی مذهبی در مصر برود که شیعیان آنها را مرتبط با خود می دانند، وگرنه شکستی تاریخی برای سیاست خارجی مصر رقم خواهد خورد.

با این حال همراهان رئیس جمهور از جمله اسفندیار رحیم مشایی رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در ایران گفته اند در گفتگوهای رئیس جمهور با علمای برجسته مصر درباره بحرین صحبتی نشده و در عوض بر ضرورت اتحاد بین شیعه و سنی تاکید شده است.

خبرها همچنین حاکی از آن است که مسئولان مصر از پیشنهاداحمدی نژاد برای بازدید از اماکن تاریخی و تمدنی مصر استقبال کرده اند.