اصلاح‌طلبان كه اين روزها در محافل سياسي خود به برنامه‌ريزي براي تبليغات انتخاباتي روي آورده‌اند، به خوبي دريافته‌اند كه تنها راه براي ادامه حيات سياسي، ورود به عرصه انتخابات است.

اين عده البته به بهانه انتخابات در حال سازماندهي نقش‌هاي تازه‌اي براي خود و نيروهاي مردمي حامي خود هستند.
سرپوش گذاري روي اختلافات
عملكرد اصلاح‌طلبان پس از انتخابات سال ۸۸ به گونه‌اي پيش رفت كه خواه ناخواه آينده سياسي‌شان را با تحركات طيف فتنه‌ گره زده است، از اين رو آنان براي تبليغات انتخاباتي خود براي مجلس نهم پيش از انجام هر كاري در پي آنند كه سرپوشي محكم و مطمئن روي اختلافات ميان خاتمي و ميرحسين موسوي قرار دهند. اين اختلافات كه در مدتي كوتاه پس از فرونشستن هيجانات خياباني و موج‌سواري روي احساسات مردم، شاخ و برگ تازه‌اي پيدا كرد، اكنون به اوج خود رسيده است و نقطه شفاف آن روي محور انتخابات پيداست؛ چنانكه ميرحسين موسوي بر تحريم انتخابات مصر است و سيد محمد خاتمي تنها راه باقي ماندن در فضاي سياسي كشور را حضور در انتخابات مي‌داند. اين قبيل اختلافات كه به اين حد و اندازه محدود نيست، البته مي‌تواند يك بازي چند بعدي در راستاي تقسيم نقش براي تجميع افكار و گروه‌ها از سلايق مختلف زير يك چتر تلقي شود. با اين وجود آنچه براي افكار عمومي روشن جلوه كرده است اختلاف بزرگ ميان سران فتنه و سران اصلاحات است. هر كدام‌سازي را كوك مي‌كنند و در عين حال سعي دارند همخواني خود را به رخ افكار عمومي بكشانند و از درز اختلافات درون گروهي به بيرون جلوگيري و اينگونه وانمود كنند كه ما همه يكي هستيم و يك عقيده را دنبال مي‌كنيم.
تلاش تاج زاده براي ليدر شدن
استفاده از عناصر دوزيست سياسي چون تاج‌زاده براي ايجاد همگرايي ميان طيف فتنه و جناح اصلاحات و هل دادن افكار عمومي روي ريل تبليغات و برنامه‌هاي انتخاباتي دلخواه، راهبردي است كه از مدت‌ها پيش در اردوگاه اصلاحات شناسايي شده است. مصطفي تاج‌زاده كه مدام در رسانه‌هاي جريان فتنه در قبال رويكرد اصلاح‌طلبان به نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي رويكرد تحريم را پيشنهاد كرده بود، اخيراً در ديداري كه محمد سلامتي دبيركل سازمان منحله مجاهدين انقلاب با وي داشته، نظر خود را تغيير داده است. اين گزارش حاكي است در اين ديدار به استفاده از ظرفيت انتخابات براي ساماندهي مجدد نيروهاي اصلاح‌طلب و ارتباطات آسوده استاني تأكيد شده و سلامتي خواستار همراهي تاج زاده با سناريوي انتخاباتي اصلاح‌طلبان شده است. تاج زاده نيز در اين جلسه تأكيد كرده است كه «ما تا مي‌توانيم بايد مانع از فهميدن اختلاف ميان خاتمي و موسوي توسط بدنه سبزها شويم؛ اگر اين اختلاف را بدنه بفهمد ديگر نمي‌توانيم جنبش را پاي خاتمي بياوريم.»
احياي فتنه به نفع اصلاحات
بر اساس اين اخبار مي‌توان ادعا كرد كه با ديدار مزبور در راستاي لاپوشاني اختلافات موجود و نيز فعال ساختن بدنه فتنه‌گران جهت كاناليزه كردن آن به سوي خاتمي، سناريوي جديد و آلوده به نفاق فتنه‌گران به ليدري تاج زاده كليد خورده است. آنان در اين سناريو به دنبال آن هستند تا بدنه مرده فتنه سبز را احيا كنند و سپس طي يك مرحله آن را به سمت جبهه اصلاحات و زير سايه سيد محمد خاتمي بكشانند. مصاحبه‌اي كه اخيراً به نقل از تاج زاده در يكي از سايت‌هاي ضدانقلابي منتشر شده و وي در آن خواستار آغاز دوشنبه‌هاي اعتراضي توسط جريان فتنه شده است، شاهدي بر اين مدعاست كه آنان درصدد كشاندن جماعتي به خيابان‌ها در راستاي سوء‌استفاده‌هاي تشكيلاتي خود هستند. بر اساس اين سناريو، تاج‌زاده و برخي از فتنه‌گران نقش تحريك بدنه را ايفا كرده و قرار است به آرامي بدنه را به سوي خاتمي شيفت نمايند.
عبور از ميانبرهاي ويران
حال سؤال اينجاست كه اساسا تلاش براي «پنهان نگه داشتن اختلافات ميان خاتمي و موسوي» و نيز «تجميع ظرفيت فتنه زير چتر اصلاحات» آيا مي‌تواند كمكي براي اقبال مردم به اصلاح‌طلبان باشد و راي ملت در انتخابات نهم مجلس را به سمت آنان سوق دهد؟ و ديگر آنكه آيا دليل روي گرداندن مردم از اصلاحات در انتخابات قبلي، وجود اختلافات ميان آنان يا مسائلي از اين قبيل بود كه اينك آنان نقطه اصلي تلاش و توجه خود را براي رفع اين نقيصه متمركز كرده‌اند؟ به روشني پيداست اين بازي تازه كه آنان در پيش گرفته‌اند فقط براي فريب افكار عمومي و عبور از ميانبر ويران نفاق جهت رسيدن به مطامع سياسي است؛ ميانبري پر از ريگ‌هاي داغ و سوزان كه آنان تاكنون بارها و بارها از آن عبور كرده‌اند و اما به مقصد نرسيده‌اند. حال چه زماني قرار است دست از لجبازي با نظام بردارند و در مسير اصلي و صراط مستقيم قدم بگذارند، بستگي به ميزان درك آنان از عبرت‌هاي تاريخ دارد.