برخی مقامات اروپایی همچنین فاش ساخته اند اگرچه امریکا با شرکت های غیرامریکاییِ متجاوز از خطور قرمز تحریم ها به شدت برخورد می کند، اما برای برخی از مقامات و شرکت های امریکایی که با ایران تعامل دارند و از این راه سودهای خوبی به جیب میزنند، بی توجه بود و از تخطی آنها چشم پوشی می کنند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ در حالیکه برخی در داخل کشور از لزوم و ضرورت رابطه با آمریکا سخن می گویند، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سی و دومین سالگرد رحلت جانگداز امام خمینی (ره) در جوار مرقد ایشان نکاتی را در افشای هرچه بیشتر چهره ی شیطان بزرگ ایراد فرمودند. ایشان در بخشی از بیانات خود با اشاره به اینکه امریکا حتی به متحدین خویش نیز رحم نمی کند افزودند: ”...البته امریکاییها در عین مدارای منفعت طلبانه با اروپا، از زندگي خصوصي شهروندان و مقامات اروپايي جاسوسي مي کنند و حتي حاضر به عذرخواهي هم نيستند."

نمونه ی اخیر این رفتار دوگانه ی امریکا که نشان از خودخواهی و منفعت طلبی کاخ سفید دارد، دیروز (5 ژوئن) در مطلبی در روزنامه ی دیلی استار به چاپ رسید. در مطلب مذکور، رفتاری از مقامات امریکایی افشا شده است که سند دیگری بر برازندگی لقب شیطان بزرگ برای این کشور است:

"تحریم هایی که امریکا علیه ایران وضع نموده است در ظاهر فقط به ضرر ایران است اما با اندک تأملی در وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف، به سادگی می توان دریافت این فقط ایران نیست که از آسیب های ناشی از تحریم ها رنج می برد، بلکه وقتی راه تجارت با کشورهای دیگر بسته می شود، قطعا آنها نیز متضرر می گردند! ایران، چه مصرف کننده ی صرف باشد و چه صادر کننده، در هر صورت کشورهایی هستند که یا چشم به بازار مصرف ایران دوخته اند و یا چشم انتظار کالاها و محصولاتی هستند که از ایران به آنها صادر می شود. اما تحریم های ظالمانه علیه ایران، فرصت های اقتصادی را از دیگر کشورها نیز گرفته است."

اما منفعت طلبی امریکا زمانی آشکار می گردد که دیلی استار افشا می کند: ”اگرچه تحریم ها، مانع از معامله شرکت های تجاری و بانک های اروپایی با ایران می گردند اما مبادله ی اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم کشور ایالات متحده با ایران ادامه داشته و از سال 2011 تا کنون 35 درصد نیز افزایش داشته است! این در حالی است که تجارت اروپا با ایران هنوز هم متحمل سخت ترین فشارهای ناشی از تحریم هاست."

رشد 35 درصدی تجارت امریکا با ایران در مقابل کاهش 77 درصدی تجارت اروپا با جمهوری اسلامی، رقمی بسیار قابل تامل است. برخی مقامات اروپایی معتقدند این عادلانه نیست که صادرات امریکا –بیشتر در بخش مواد غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی- در حالی افزایش یابد که شرکت های اروپایی در حال قربانی شدن هستند و بانک های آنان نیز به خاطر کوچکترین تعامل با ایران جریمه می شوند.

البته ناگفته نماند امریکا با خصومت های خود از شروع انقلاب اسلامی تا کنون، راه تجارت 400 میلیارد دلاری خود با ایران را به روی خویش بسته است و خود بزرگترین متضرر قطع ارتباط با ایران است. اما دقیقا به دلیل همین ضرر هنگفت است که در سالهای اخیر به صورت پنهانی و یا بدون رسانه ای کردن ماجرا، به صورت مستقیم و غیرمستقیم تبادلات اقتصادی خویش با شرکت های ایرانی را افزایش داده است!

حتی جک استراو ، وزیر امورخارجه سابق انگلستان نیز ماه گذشته در وین از استانداردهای دوگانه امریکا انتقاد کرده بود! وی اظهار داشته بود: ”این استانداردهای دوگانه باعث شکاف در جامعه بین الملل می شود!" اخیرا نیز لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه از جریمه ی 10 میلیارد دلاری یکی از شرکت های فرانسوی که با ایران تجارت انجام داده بود به شدت انتقاد کرده و اینگونه تحریم ها را غیرعاقلانه خواند! فرانسیس اولاند نیز در نظر دارد در دیدار این هفته ی اوباما از فرانسه درباره ی این موضوع با جدیت با وی صحبت کند.

اما داده های اداره آمار ایالات متحده نشان می دهد تجارت امریکا با ایران از سال گذشته (زمان شروع به کار دولت یازدهم) تا کنون از 234 میلیون دلار به 315 میلیون دلار رسیده است؛ در عین حال تجارت اروپا از 28 میلیارد یورو به 6 میلیارد یورو کاهش یافته است! در پایان سال (میلادی) گذشته نیز، کمپانی های امریکایی به ازای هر 26 دلار تجارت کل اروپا با ایران، 1 دلار با جمهوری اسلامی مبادله داشته اند.

گفتنی است بیشترین صادرات امریکا به ایران طبق اداره آمار این کشور، برنج، خمیر کاغذ، و محصولات لبنی بوده اند. برخی مقامات اروپایی همچنین فاش ساخته اند اگرچه امریکا با شرکت های غیرامریکاییِ متجاوز از خطور قرمز تحریم ها به شدت برخورد می کند، اما برای برخی از مقامات و شرکت های امریکایی که با ایران تعامل دارند و از این راه سودهای خوبی به جیب میزنند، بی توجه بود و از تخطی آنها چشم پوشی می کنند.