همزمان با برگزاری رایزنی‌های هسته‌ای در شهر وین در راستای ادامه نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مقامات آمریکایی به دنبال تحمیل بازرسی‌های ویژه به عنوان شرط اساسی توافق هستند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در شهر وین در راستای نگارش پیش نویس برجام از روز چهارشنبه (27 خرداد ماه) با حضور معاونان وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد و پنجشنبه نیز نشست سه جانبه معاونان ظریف، کری و موگرینی برگزار شد.نشست‌های کارشناسی نیز به ریاست حمید بعیدی‌نژاد رئیس هیئت کارشناسی ایران در مذاکرات هسته‌ای در شهر وین در جریان است.
دیروز(جمعه) نیز در ادامه رایزنی‌های هسته‌ای در وین سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران به همراه هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور هماهنگی در خصوص نشست‌ها در وین به گفت‌وگو نشستند. پیش از این دیدار نیز جلسات داخلی گروه 1+5 برگزار شد.
معاونان وزیر خارجه ایران روز گذشته(جمعه) در ادامه رایزنی‌های هسته‌ای با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در گروه 1+5 به گفت‌وگو نشستند.پس از این نشست، معاونان وزیر خارجه ایران با نمایندگان سه کشور اروپایی در گروه 1+5 (آلمان، فرانسه و انگلستان) به صورت چهارجانبه گفت‌وگو کردند.
بازرسی‌های سخت؛ شرط کنار گذاشتن PMD!
همزمان با برگزاری رایزنی‌های هسته‌ای در شهر وین در راستای ادامه نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مقامات آمریکایی به دنبال تحمیل بازرسی‌های ویژه به عنوان شرط اساسی توافق هستند.
پایگاه آمریکایی فارین پالیسی در گزارشی نوشت: در صورت پذیرش بازرسی‌های سفت و سخت توسط تهران، آمریکا حاضر به کنار گذاشتن موضوع ابداعی ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران است.
به گزارش فارس، «جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت: توافق هسته‌ای منوط به موافقت با بازرسی‌های آژانس است.
کربی افزود: به صراحت می‌گویم، در مذاکرات امتیازی نداده‌ایم.
وی در ادامه گفت: هیچ تغییری در موضع ما در مذاکرات ایجاد نشده و مسئله ابعاد نظامی احتمالی (برنامه هسته‌ای) ایران باید حل شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حالیکه کشورش بزرگترین ناقض حقوق بشر در دنیاست، افزود: گزارش حقوق بشر ایران را به زودی منتشر می‌کنیم.
دسترسی بی‌سابقه به ابعاد رازهای هسته‌ای ایران
روزنامه وال استریت ژورنال در مطلبی با عنوان «آیا ایران می‌تواند از رازهایش حفاظت کند؟» تصریح کرد که توافق با ایران می‌تواند شرایطی را برای بررسی دقیق برنامه هسته‌ای ایران فراهم کند که پیش از این سابقه نداشته است.
این روزنامه با اشاره به مرحله حساس مذاکرات میان ایران و 1+5 تاکید کرد که براساس توافق لوزان که در 2 آوریل بدست آمد ایران برنامه هسته‌ای خود را به روی بررسی‌های جدی باز خواهد کرد که پیش از این سابقه نداشته است.
آمریکا: توافق خوب یعنی اجرای تفاهم لوزان
«سوزان رایس» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا گفت: توافق خوب یعنی اینکه بتوانیم پارامترها و چارچوب مورد توافق در لوزان را اجرایی کنیم.
رایس افزود: همه طرف‌های مذاکرات هسته‌ای برای رسیدن به توافق تا آخر ژوئن(10 تیر) تلاش می‌کنند ولی در صورت زیرپاگذاشته شدن هر یک از مفاد بیانیه لوزان، هیچ توافقی در کار نخواهد بود.
تعلیق جایگزین لغو تحریم ها
به گزارش خبرگزاری‌ها، «ولادیمیر یوسیف» مدیر مرکز مطالعات سیاسی و اجتماعی روسیه در مصاحبه با ایتارتاس گفت: آمریکا بر تعلیق به جای لغو تحریم‌های ایران اصرار دارد.
یوسیف افزود: دلیل اقدام فوق این است که اگر تحریم‌ها بطور کامل برداشته شوند، اعمال مجدد آن‌ها دشوار است.
به گزارش فارس،«باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت: برای رسیدن به توافق بهتر با ایران باید ضرب الاجل ۳۰ ژوئن را فراموش کرد.
از سوی دیگر «ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفت: توافق احتمالا تا قبل از ۳۰ ژوئن نهایی می‌شود.
خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوشت: دیپلمات‌های ایرانی و غربی نزدیک به مذاکرات گفته‌اند که شانس توافق آنقدر بالاست که وزرای خارجه ایران و 1+5 و دیگر مذاکره کنندگان هفته آینده به وین سفر می‌کنند تا مرحله نهایی این پروسه تقریبا دو دهه‌ای را به پایان برسانند.
یک دیپلمات غربی در مصاحبه با رویترز گفت: من فکر می‌کنم که توافق حاصل شود چرا که هر دو طرف به آن نیاز دارند.
«ماتیو لاو» جانشین مدیر بخش اقتصادی سفارت آمریکا در سریلانکا نیز در اظهارنظری عجیب گفت: امیدوارم با امضای توافق هسته‌ای تا 30 ژوئن، مشکلات صادرکنندگان چای به ایران مرتفع شود!(+)

"Our President, analytical news site"