در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خارجی با اذعان بر حضور گسترده مردم ایران در پای صندوق‌های رای به پوشش اخبار انتخابات ادامه دادند.

خبرگزاری رویترز با بیان این که به نظر می‌رسد مذاکره کننده هسته‌یی پیشین ایران از سایر کاندیدا‌ها پیشی گرفته باشد.گزارش داد: طبق قوانین انتخاباتی ایران، یک کاندیدا‌ باید بیش از 50 درصد کل رای‌ها را به دست آورد تا در انتخابات پیروز شود و اگر کاندیدا‌یی در دور اول نتواند این مقدار رای را کسب کند باید یک هفته بعد در دور دوم انتخابات با نفر دوم رقابت داشته باشد.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود نوشت که روز جمعه میلیون‌ها ایرانی برای رای دادن به پای صندوق‌های رای آمدند و زمان رای‌گیری نیز چند ساعت تمدید شد.

این خبرگزاری در ادامه با بیان اینکه حسن روحانی نفر اول، محمد باقر قالیباف نفر دوم و سعید جلیلی نفر سوم شده است، نوشت که علی اکبر ولایتی و محمد غرضی نیز مقام چهارم و پنجم را در انتخابات دارند.

رویترز در ادامه گزارش خود نوشت که نتیجه انتخابات نمی‌تواند روابط بین ایران و غرب را تغییر قابل توجهی دهد، ولی ممکن است از شدت آنچه این خبرگزاری رویکرد تهاجمی دولت ایران خواند بکاهد.

این خبرگزاری گزارش داد که قدرت‌های جهانی که در مذاکرات هسته‌یی با ایران شرکت دارند پس از هشت سال به دنبال هرگونه نشانه‌ای حاکی از تغییر در موضع مذاکراتی ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)روزنامه‌ دارالخلیج چاپ امارات در تیتری با عنوان " مردم ایران با حضوری گسترده رییس‌جمهورشان را انتخاب کردند و نتایج اولیه امروز اعلام می‌شود" آورده است: روز جمعه مراکز رای‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری ایران با استقبال بسیار زیاد مردم مواجه شد به گونه‌ای که این استقبال مسوولان کشور را بر آن داشت تا وقت را به ساعات اضافی بکشانند.

به نوشته این روزنامه، روز گذشته بیش از 50 میلیون ایرانی واجد شرایط از بین شش رقیب انتخاباتی سعید جلیلی، علی اکبر ولایتی، محمد باقر قالیباف، محسن رضایی، حسن روحانی و سید محمد غرضی، رییس‌جمهورشان را انتخابات کردند.

دارالخلیج افزود: رییس جمهور آینده باید بیش از 51 درصد آرا را به دست آورد و در غیر این صورت انتخابات با حضور دو نامزد برتر به دور دوم کشیده خواهد شد.

آسوشیتدپرس گزارش داد: به نظر می‌رسد حضور کسانی که در آخرین لحظه تصمیم به شرکت در انتخابات گرفتند مسیر رقابت را تغییر داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود نوشت: مشخص نیست که نتیجه نهایی چه زمانی اعلام می‌شود. ایران بیش از 50 میلیون واجد شرایط رای دادن داشت و به نظر می‌رسد درصد شرکت کنندگان در انتخابات روز جمعه بالا بود.

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود نوشت که بسیاری از مردم در گرمای شدید روز جمعه در صف طولانی مراکز رای‌گیری در تهران و شهرهای دیگر منتظر ماندند تا رای خود را در صندوق‌ها بیاندازند و به همین دلیل زمان رای‌گیری تا 5 ساعت تمدید شد.

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود نوشت که حضور چشمگیر مردم در انتخابات که در داخل ایران 75 درصد تخمین زده شده است نشان می‌دهد که بسیاری از اصلاح‌طلبان و سایر کسانی که قصد تحریم انتخابات را داشتند از این تصمیم صرف‌نظر کردند.

این خبرگزاری در ادامه با اشاره به این که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی به طور علنی از هیچ یک از کاندیدا‌ها حمایت نکرده است، افزود که ایشان پس از انداختن رای خود در صندوق رای تاکید کرد که حتی نزدیکانش از رای ایشان اطلاعی ندارند.

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش داد که رای گیری‌ها در خارج از ایران نیز در شهرهایی مانند دبی، لندن و برخی نقاط آمریکا برگزار شد.

روزنامه‌ الریاض چاپ عربستان نیز نوشت: انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران با مشارکت بسیار گسترده مردم این کشور مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این روزنامه‌ در خبری با عنوان "پایان انتخابات ریاست جمهوری ایران و استقبال بسیار گسترده مردم از آن" اعلام کرد که درصد استقبال مردم از انتخابات به نزدیک 70 درصد رسیده است.

الریاض در ادامه به سخنان حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد به نقل از ایشان نوشت: برخی مسوولان امنیتی آمریکا می‌گویند که روند انتخابات در ایران را به رسمیت نمی‌شناسند... ما کاری را که آنها می‌خواهند انجام نمی‌دهیم بلکه آنچه که به مصلحت ملی‌مان است،انجام می‌دهیم.

این روزنامه‌ هم‌چنین به سخنان شش نامزد ریاست جمهوری ایران در زمان رای‌گیری اشاره کرد و به نقل از شاهدان عینی نوشت که روز جمعه بعد از گذشت چند ساعت از زمان آغاز رای‌گیری، مردم تهران استقبال بسیار گسترده‌ای داشتند و مراکز اخذرای به ویژه در مناطق جنوبی و شرقی پایتخت شاهد صف‌های بسیار طولانی بودند.

الریاض ادامه داد که این استقبال گسترده مردمی در حالی است که برخی‌ها بر این باور بودند که به دنبال حوادث انتخاباتی 88 ، انتخابات ریاست جمهوری امسال ایران با درصد پایینی از مشارکت همراه باشد.

این روزنامه در بخش پایانی این خبر با درج یک گزارش تصویری از انتخابات روز جمعه در ایران این حضور و مشارکت مردمی را به تصویر کشید.

شبکه تلویزیونی اسکای نیوز نیز با اشاره به نتایج اولیه که توسط وزارت کشور اعلام شده است، گزارش داد که به نظر می‌رسد مذاکره کننده هسته‌یی پیشین ایران با فاصله زیادی از کاندیدا‌های دیگر پیشی گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه تلویزیونی اسکای نیوز با اعلام اینکه نتایج نهایی دور اول انتخابات ریاست جمهوری ایران به زودی اعلام می‌شود، نوشت که کاندیدا‌ی برنده باید بیش از 50 درصد رای‌ها را کسب کند تا انتخابات به دور دوم کشیده نشود.

این شبکه تلویزیونی گزارش داد در حالی که میلیون‌ها ایرانی برای شرکت در انتخابات به پای صندوق‌های رای آمدند، شعبه‌های اخذ رای 5 ساعت بیشتر از آنچه در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود باز ماندند.

اسکای نیوز با بیان اینکه کاندیدا‌های اصلی در کنار حامیانشان رای‌های خود را در صندوق‌ انداختند نوشت که محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور ایران نیز رای خود را بعداز ظهر در صندوق انداخت و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در صفحه توییتر با اعلام خبر رای دادنش اعلام کرد که کسی از رایش خبر ندارد.

ایشان از کاندیدا‌هایی که قصد جلب اعتماد مردم را دارند خواست که با دیپلماسی سخن بگویند و برای کسب بهترین نتیجه با برخی مسائل مخالفت کنند.

شور و هیجان انتخابات ریاست جمهوری در ایران و شیوه‌های تبلیغات انتخاباتی در کشورمان و مهم‌تر از همه استفاده عادلانه از امکانات رسانه‌یی کشور به ویژه در بخش مناظرات، مورد توجه جدی مردم، مسوولان و دیپلمات‌های مقیم کوبا قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برخی از مهم‌ترین محورهای مطرح شده در این خصوص در محافل رسانه‌یی و دیپلماتیک کوبا به شرح ذیل است:

- دموکراسی در ایران در اوج است و رشد و بلوغ سیاسی در ایران بسیار فراتر از کشورهای مدعی دموکراسی است. شور و نشاط انتخابات در ایران برای دوستداران ایران بسیار دلگرم کننده و موجب ناراحتی شدید دشمنان است. ایران به آمریکا درس مردم‌سالاری واقعی می‌دهد.

- مردم و نظام ایران الگوی مردم‌سالاری برای دنیاست نه آن چه در غرب می‌گذرد.

- یکی از آزادانه‌ترین نظام‌های انتخاباتی در ایران وجود دارد.

- ما مردم کوبا از این که کشوری مانند ایران با این شور و نشاط سرنوشت خود را مستقلانه و بدون هرگونه فشار و دخالت خارجی تعیین می‌کنند، بسیار خرسندیم.

- مردم ایران با این روحیه مستقل و متعالی به زودی قله‌های بزرگ پیشرفت را در همه ابعاد فتح خواهند کرد.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارش خود با اعلام اینکه تعداد زیادی از مردم ایران روز جمعه به پای صندوق‌ها رای رفتند نوشت که هنوز مشخص نیست آیا یکی از کاندیدا‌ها می‌تواند از مرز 50 درصد که برای کشیده نشدن انتخابات به دور دوم لازم است عبور کند یا خیر.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت که با وجود صف‌های طولانی مردم در پای صندوق‌های رای زمان رای دادن در بخش‌هایی از تهران تا 5 ساعت و درسایر نقاط ایران تا 4 ساعت تمدید شد.

این روزنامه در ادامه نوشت به گفته مقامات ایران 75 درصد مردم ایران در انتخابات شرکت داشتند. هنوز مشخص نیست که نتیجه نهایی چه زمانی اعلام می‌شود. 50 میلیون نفر درایران واجد شرایط رای دادن بودند.

این روزنامه آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: مقامات وزارت کشور صبح روز شنبه اعلام کردند که به نظر می‌رسد حسن روحانی در برخی شهرها از سایر کاندیدا‌ها پیشی گرفته است، گرچه هنوز چیزی تایید نشده است.

روزنامه نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود نوشت: مردم ایران در نظرسنجی‌ها و گفت‌وگو‌هایی که در طول تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری جریان داشت اقتصاد، حقوق فردی و عادی سازی روابط با سایر کشورهای جهان را به عنوان اولویت‌های خود اعلام کرده بودند.

روزنامه نیویورک تایمز در ادامه با اشاره به سوابق روحانی و حمایت مقاماتی مانند علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی از وی اعلام کرد که نزدیک‌ترین رقیب روحانی در نتایج اولیه محمدباقر قالیباف است که یک اعتدال‌گرا محسوب می‌شود و در دوره هشت ساله به عنوان شهردار تهران وضعیت زندگی در پایتخت ایران را بهبود بخشیده است.

این روزنامه نوشت: در سیستم سیاسی ایران رییس جمهور، فرمانداران، برخی از اعضای کابینه و دیگر مقامات را انتخاب می‌کند و نقشی اساسی در سیاست اقتصادی ایران دارد.

روزنامه‌ دارالحیات نیز نوشت: نتایج اولیه شمارش آرا در ایران بیانگر پیشتازی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این روزنامه‌ی چاپ لندن ادامه داد: نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری ایران حاکی از پیشتازی حسن روحانی است و محمد باقر قالیباف هم در رتبه دوم این رقابت‌ها قرار دارد.

الحیات در ادامه به آراء سایر نامزدها نیز اشاره کرد.

به نوشته الحیات روز جمعه میلیون‌ها ایرانی برای انتخاب رییس‌جمهور و نمایندگان شوراهای شهر و روستایشان در انتخابات شرکت کردند.

روزنامه بانکوک پست نیز با اشاره به نتایج اولیه اعلام شده توسط مقامات ایران گزارش داد که به نظر می‌رسد حسن روحانی از سایر کاندیدا‌ها پیشی گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این روزنامه نوشت که مقامات و رسانه‌های ایرانی خبر از شرکت قابل توجه مردم ایران در انتخابات روز جمعه برای انتخاب جانشین محمود احمدی‌نژاد دادند و افزود که پیش از پایان رای گیری هر شش کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ایران مشترکا از مردم خواستار حفظ آرامش شدند.

بانکوک پست در ادامه گزارش خود با اشاره به اینکه مدت زمان رای‌گیری چند ساعت تمدید شد، به نقل از مقامات ایران نوشت که شرکت مردم در انتخابات به اندازه دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران و حتی بیشتر از آن بود.

این روزنامه نوشت که بیش از 50.5 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن برای انتخابات مردی بودند که قرار است جانشین محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور ایران شود؛ احمدی‌نژاد طبق قانون اساسی ایران نمی‌تواند برای بار سوم رییس جمهور ایران شود.

بانکوک پست در ادامه با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هر دو خواستار حضور مردم در پای صندوق‌های رای شدند به نقل از زنی 50 ساله که خواست نامش فاش نشود نوشت: رای دادن وظیفه ماست. من امیدوارم که رییس جمهور آینده بتواند برای ما و برای کارگران کاری انجام دهد.

روزنامه‌ المصری‌الیوم نیز با اشاره به اعلام وزارت کشور ایران از نتایج اولیه آرا نوشت: روحانی، نامزد میانه‌رو در انتخابات ریاست جمهوری ایران از دیگر نامزدها و رقبایش پیشی گرفت.

روزنامه واشنگتن پست نیز با اعلام این که میزان آرای انتخابات ریاست جمهوری بالاتر از آن چه انتظار می‌رفت بود، نوشت که به نظر می‌رسد میانه‌روترین کاندیدا‌ی انتخابات از رقبای خود پیشی گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این روزنامه آمریکایی با اشاره به نتایج اولیه انتخابات که صبح روز شنبه توسط مقامات ایرانی اعلام شده است نوشت که اگر هیچ‌یک از کاندیدا‌ها اکثریت آرا را به دست نیاورد انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

واشنگتن پست در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: تلاش مقامات ایران برای ترغیب مردم به شرکت در انتخابات، ظاهرا موفقیت‌آمیز بوده است، چرا که حضور گسترده رای دهندگان در پای صندوق‌های رای مقامات ایران را ترغیب کرد که چهار بار زمان رای‌گیری را تمدید کنند و به جای ساعت 18 در ساعت 23 پایان رای‌گیری را اعلام کنند.

این روزنامه در ادامه نوشت: از آن جا که روز جمعه هوا بسیار گرم بود بسیاری از مردم ایران صبر کردند تا پس از غروب خورشید به پای صندوق‌های رای بروند و کسانی که تا ساعت 23 خود را به صندوق‌ها رساندند اجازه رای دادن را پیدا کردند.

واشنگتن پست در ادامه به نظرات برخی از رای‌ دهندگان در مراکز رای‌گیری برخی از نقاط تهران پرداخت و گزارش داد که برگزاری هم‌زمان انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر به افزایش حضور شرکت کنندگان در انتخابات کمک کرد، چرا که در مناطق روستایی انتخابات محلی از اهمیت بسیاری برخوردار است و بسیاری از مردم در آن شرکت می‌کنند.

این روزنامه در ادامه به اظهارات آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از دادن رای پرداخت.

روزنامه گاردین نیز گزارش داد که در حالی که ناظران نسبت به انتخابات ایران ابراز خوش‌بینی کرده‌اند احتمال اینکه رییس جمهور جدید ایران در دور دوم مشخص شود کم نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارش خود نوشت که با توجه به نتایج اولیه یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران به نظر می رسد که حسن روحانی از سایر کاندیدا‌ها پیشی گرفته است و حتی احتمال به دست آوردن اکثریت آرا توسط وی وجود دارد، گرچه کشیده شدن انتخابات به دور دوم محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

این روزنامه در ادامه با اشاره به نتایج انتخابات که صبح روز شنبه اعلام شد نوشت که در حالی که روحانی با رقیب اصولگرای خود رقابت می‌کند به نظر می‌رسد احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم وجود دارد. ولی اگر فاصله بین رای‌های روحانی و 5 کاندیدا‌ی دیگر همچنان افزایش یابد برنده شدن وی در دور اول انتخابات دور از انتظار نیست.

گاردین در ادامه نوشت: مقامات ایران ابتدا اعلام کرده‌ بودند نتایج انتخابات از ساعت 2 بامداد روز شنبه اعلام می‌شود، ولی نتایج اولیه چهار ساعت دیرتر اعلام شد.

این روزنامه در ادامه گزارش خود با اعلام اینکه برخلاف انتخابات سال 2009 بسیاری از سایت‌های ایرانی ساعت‌ها از گمانه‌زنی درباره نتایج انتخابات یا انتشار نتایج غیررسمی خودداری کردند نوشت: روز جمعه میلیون‌ها نفر در سراسر ایران در صف ایستادند تا جانشین محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران را انتخاب کنند.

گاردین در ادامه با بیان اینکه حمایت رهبران اصلاح‌طلب از روحانی شور و هیجانی به انتخابات ریاست‌جمهوری بخشید، نوشت که روحانی که 65 سال دارد تنها فرد روحانی در میان کاندیدا‌ها است، ولی چهره‌ای میانه‌رو و حامی اصلاح‌طلبی تلقی می‌شود.

این روزنامه انگلیسی نوشت: روحانی که به مدت 16 سال دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز بود در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران مسوولیت مذاکره با غرب درباره پرونده هسته‌یی ایران را داشت.

گاردین در ادامه گزارش خود با اعلام اینکه رای‌گیری قرار بود در ساعت 18 به پایان برسد، ولی 5 ساعت تمدید شد به این نکته اشاره کرد که آیت‌الله علی ‌خامنه‌ای رهبر معظم رهبری انقلاب اسلامی ایران پس از رای‌ دادن از مردم ایران خواست که به پای صندوق‌های رای بیایند تا نشان دهند که ادعاهای مقامات آمریکایی درباره بی‌اعتبار بودن انتخابات ریاست جمهوری ایران بی‌اساس است.