ترکیه و پاکستان بیشترین تحرک و شتاب را در حمایت از تجاوز عربستان به یمن به نمایش گذاشته اند. این در حالی است که محور ایران - روسیه - چین - عراق - لبنان - سوریه با تامل و تانی موضع گیری کرده است. در عین حال سخنان امشب سید حسن نصرالله احتمالا آغازی خواهد بود بر تحرکات علنی محور مقاومت در حمایت از انصارالله و مردم یمن.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ طی ساعات گذشته، رژیم های متحد عربستان سعودی در حمله به یمن به صورت محسوس و معنادار اظهارات تند و تهدید آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران را ابراز کرده اند.
در همین زمینه، رجب طیب اردوغان که به مدت 3 سال در همدستی با گروه های تروریستی مشغول قصابی مردم مظلوم سوریه بوده است، در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه خاطرنشان کرد که ایران در حال تلاش برای تسلط بر خاورمیانه است و تلاش های ایران باعث آزار انکارا، عربستان و کشورهای عرب خلیج فارس شده است.
اردوغان اظهار داشت: اصلا نمی توان شرایط فعلی را تحمل کرد، ایران باید این را بفهمد. تهران باید نیروهای خود را از یمن، سوریه و عراق خارج کرده و به استقلال و حاکمیت این کشورها احترام بگذارد. ما از حمله عربستان به یمن حمایت می کنیم و ممکن است حمایت های لجستیکی انجام دهیم. ایران و گروه های تروریستی باید یمن را ترک کنند. هدف ایران از مبارزه با داعش، افزایش نفوذ در عراق است. در واقع ایران در حال تعقیب داعش است تا جای آن را در منطقه بگیرد.
همچنین نخست وزیر پاکستان اعلام کرد، اسلام آباد به هرگونه تهدید علیه عربستان به شدت واکنش نشان می‌دهد.
نواز شریف، در جریان نشستی بلند پایه در اسلام آباد گفت: پاکستان روابط بسیار دوستانه و نزدیکی با دولت ریاض و سایر کشورهای عضو شورای همکاری حوزه خلیج فارس دارد.
دفتر نواز شریف اعلام کرد که در این نشست مشخص شد که هرگونه تهدید علیه عربستان با واکنش سریع و شدید از جانب اسلام آباد پاسخ داده می‌شود.
اسلام آباد روز جمعه هیاتی متشکل از مقام‌های نظامی خود را به ریاض اعزام کرد. دفتر وزارت امور خارجه پاکستان همچنین اعلام کرده که درحال بررسی درخواست دولت ریاض برای اعزام نیرو از جانب دولت اسلام آباد به یمن است.
وزیرامور خارجه در واکنش به سخنان اخیر رییس جمهور ترکیه گفت: کسانی که با اشتباهات استراتژیک خود، خسارات جبران‌ناپذیری ببار آورده‌اند، بهتر است با اتخاذ سیاستهای مسوولانه از ظرفیتهای موجود برای ایجاد آرامش و همگرایی در منطقه استفاده کنند.
ظریف، با این وجود خاطرنشان کرد: ما برای روابط استراتژیک خود با ترکیه در زمینه های مختلف اهمیت و احترام زیادی قایل هستیم . درشرایط فعلی باید تلاش تمامی کشورها در جهت استقرار ثبات و جلوگیری از گسترش ناامنی در منطقه باشد. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا بامشارکت تمامی برادران خود در منطقه، گفتگوی میان گروههای مختلف یمنی را جهت حفظ یکپارچگی و بازگشت ثبات و امنیت به آن کشور تسهیل کند.
معاون رئیس جمهوری عراق نیز با محکوم کردن تجاوز نظامی عربستان به یمن، از سازمان ملل متحد خواست برای توقف تجاوزات هوایی عربستان و متحدانش به یمن دخالت کند.
نوری المالکی معاون رئیس جمهوری عراق از سازمان ملل متحد خواست برای توقف حملات هوایی عربستان به یمن در چارچوب آن چه عملیات توفان اراده خوانده می شودف دخالت کند.
وی خاطر نشان کرد ما با نگرانی فزاینده، تشدید اوضاع امنیتی کشور برادر یمن را دنبال می کنیم و استفاده از نیروی زور به جای کمک به تشویق گفت و گو میان یمنی ها را محکوم می کنیم.
وی هشدار داد افزایش آهنگ خشونت در این زمان در حالی که یمن شاهد بحران داخلی وجنگ علیه تروریسم است، می تواند سبب پیچیده تر شدن اوضاع و گسترش بحران ها در منطقه شود.
مالکی تاکید کرد این حملات به گروه های تروریستی فرصت بهره برداری از این ائتلاف ها (ائتلاف عربستان و متحدانش در جنگ علیه یمن) و تحولات نظامی را خواهد داد.
این در حالی است که نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب از تجاوزات نظامی آشکار عربستان و چند کشور دیگر به یمن حمایت کرد.
مقتدی صدر رهبر جریان صدر هم از عربستان و دیگر کشورهای عربی خواست با متوقف کردن اقدامات تنش آمیز خود، از تشدید مسائل طایفه ای در یمن دست بردارند.
رهبر جریان صدر به عربستان و متحدانش هشدار داد دخالت آن ها در یمن منجر به عواقب ناگواری خواهد شد.
مقتدی صدر هشدار داد دخالت نیروهای عربی در یمن و حملات هوایی به این کشور به نفع وحدت امت اسلام نیست.
وی با انتقاد شدید از تجاوزات هوایی عربستان به یمن اظهار داشت هزاران نفر یا بیشتر از این تعداد در عراق در مبارزه با دیکتاتور مقبور(صدام) جانشان را از دست دادند و امروز هم به خاطر آن چه شما مشروعیت می خوانید(عربستان مدعی است به خاطر بازگرداندن مشروعیت به منصور هادی به یمن حمله کرده است) همین وضعیت در یمن تکرار خواهد شد.
ترکیه و پاکستان بیشترین تحرک و شتاب را در حمایت از تجاوز عربستان به یمن به نمایش گذاشته اند. این در حالی است که محور ایران - روسیه - چین - عراق - لبنان - سوریه با تامل و تانی موضع گیری کرده است. در عین حال سخنان امشب سید حسن نصرالله احتمالا آغازی خواهد بود بر تحرکات علنی محور مقامت در حمایت از انصارالله و مردم یمن.(+)

"Our President, analytical news site"