به نظر می رسد مولوی عبدالحمید تلاش زیادی برای القای ادبیات مذاکره با تروریست‌ها می نمیاد، که کلید واژه مذاکره را مکررا در مصاحبه های خود تکرار می کند. اما در مقابل بسیاری از علمای اهل سنت نسبت به مذاکره با تروریستها واکنش نشان داده اند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از عصر هامون، هنوز چند روزی از انتشار خبر جهان نیوز مبنی بر اینکه سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات در جلسه‌ای از نقش عبدالحمید در آزادی مرزبانان پرده برداشت نمی گذرد که همچنان مولوی عبدالحمید به نقش خود به عنوان سوپر استار این قضیه و همچنین حل کننده بحران خشکسالی در سیستان در گفت و گو با هفته نامه ای تازه تاسیس پافشاری می کند.

به نوشته جهان نیوز، وزیر اطلاعات در آن جلسه گفته است: این‌ همه که مولوی عبدالحمید را در قضیه آزادی مرزبانان ربوده شده بزرگ می‌کنند، وی در این ماجرا نقشی نداشته ‌است و ما از همه سران قبایل و چهره‌های با نفوذ برای آزادی این افراد تقاضا کردیم، از آن جمله مولوی عبدالحمید بود. او نسبت به بعضی دیگر از افراد با نفوذ نقش حاشیه‌ای داشت، اما فضا را به دست گرفته و به نام خودش تمام کرده ‌است.
در همین رابطه امام جمعه مسجد مکی زاهدان در گفت گو خود با هفته نامه "صدا" که گفته می شود قرار است جایگزین نشریه توقیف شده آسمان به سردبیری محمد قوچانی شود بیان می کند: این اولین بار هم نبود که ما چنین پادرمیانی کردیم، در گذشته هم پرتغالی‌ها و آلمانی‌ها و کانادایی‌ها را بردند و آزادی آنها از همین طریق و با پادرمیانی مردمی انجام شد و آقایانی‌که می‌گویند در گذشته چرا چنین کاری انجام نگرفته، اطلاع ندارند.
وی با اشاره به اینکه در آن زمان به درخواست استاندار وقت این اقدام صورت گرفت می افزاید: حسینی استاندار دولت آقای خاتمی از ما خواستند تا وارد موضوع شویم. یکبار دیگر هم در دوران وزارت اطلاعات آقا یونسی چند نفر کانادایی را گروگان گرفتند که با پادرمیانی مردمی حل شد. اما این موضوع هم هیچ وقت خبری نشد.
عبدالحمید در پاسخ به سوال خبرنگار این هفته نامه مبنی بر اینکه آیا مذاکرات شما با جیش‌العدل هنوز هم ادامه دارد؟ و فکر می‌کنید بتوانید آنها را قانع کنید تا از مشی مسلحانه دست بردارند؟ می گوید:مذاکرات ادامه دارد، اما اینها هنوز قانع نشده‌اند. گفتیم غیر از خشونت و ناامنی از هر راه دیگری که قانونی و عرفی و بین‌المللی است می‌توانید خواسته‌های خودتان را دنبال کنید. ولی از راه قانون خارج نشوید. حتی به آنها گفتیم اگر به کشور هم بیایید جمهوری اسلامی به شما امان می‌دهد.
به نظر می رسد مولوی عبدالحمید تلاش زیادی برای القای ادبیات مذاکره با تروریستها می نمیاد، که کلید واژه مذاکره را مکررا در مصاحبه های خود تکرار می کند. اما در مقابل بسیاری از علمای اهل سنت نسبت به مذاکره با تروریستها در گفت و گو با عصر هامون واکنش نشان داده اند.
در همین رابطه مولوی سلامی عضو مجلس خبرگان رهبری در این خصوص می گوید:با توجه به مبانی اسلام و شفافیت قوانین اسلامی، نظام جمهوری اسلامی هیچ وقت با جریان کفر و ترور مذاکره نکرده و به کسی باج نداده و نمی دهد و کسی نمی تواند چنین ادعایی بکند.
مولوی عبدالرحمن محبی مدیر حوزه علمیه اهل سنت و مدرس دار العلوم مسجد مکی بیان می کند: در طول تاریخ تا کنون شاهد نبودیم دولتی با افراد تروریست مذاکره کند.
مولوی دهانی مدرس حوزه علمیه اهل سنت نیز در رابطه با مذاکره با افراد تروریست می گوید: مذاکره با تروریست ها که مشخص است از کدام کشورها تغذیه می شوند محکوم است و نظام مقدس جمهوری اسلامی در طول تاریخ انقلاب به هیچ دولت و گروهک شرور و تروریستی باج نداده و اینبار نیز با قدرت در مقابل فتنه گران و اشرار ایستادگی می کند.
مولوی حبیب ا... سالارزهی مدیر حوزه دارالعلوم اهل سنت زاهدان گفت : تن دادن به خواسته های تروریست ها و باج دادن به آنها کار اشتباهی است و به هیچ عنوان نباید به چنین افراد سود جویی باج داد زیرا این امر نشانه ضعف می باشد.

اظهارات مولوی عبدالحمید در گفت و گو با هفته نامه صدا به همینجا ختم نمی شود بلکه وی با اقرار به اینکه "ارتباط ما با اصلاح‌طلبان بیشتر بود" با موج انتقاد های شدید از دولت احمدی نژاد دولت تدبیر و امید را، امید اهل سنت معرفی می کند و می گوید:سخت‌ترین دوره که تقریبا فشار بیشتری بر اهل سنت آمده مربوط به دوره آقای احمدی‌نژاد بوده است. دوره ریاست جمهوری نهم و دهم تبعیض بیشتری درباره اهل سنت اعمال شد و به کارگیری اهل سنت در مناصب مدیریتی از همیشه کمتر بود. با توجه به وعده آقای روحانی که به اقوام و مذاهب رسیدگی می‌کنند. در این دوره اهل سنت بیشتر از هر دوره دیگری امیدوار است. حتی نسبت به دوره اصلاح‌طلبان و دوره‌های گذشته، بیشترین امیدی که اهل سنت بسته به دوران آقای روحانی است.
گفت و گوی وی با نشریه صدا به سردبیری محمد قوچانی از زوایای گوناگونی قابل بررسی است، البته می توان مختصر اشاره ای کرد که چرا واژه مذاکره با تروریستها مکررا در صحبت های امام جمعه مسجد مکی تکرار می شود، و اینکه چه کسی قول امان نامه را به مشتی تروریست داده است!
البته وی با آسیب شناسی که نموده است ناامنی‌ها را نتیجه دلایل مختلفی میداند که یکی از دلایل آن را اعدام‌هایی که صورت گرفته معرفی می کند و می گوید:طبق بررسی‌هایی که انجام شده بیشتر این افراد که الان فرار کردند و گروه جیش‌العدل را تشکیل دادند نزدیکانشان اعدام شدند. حالا اینها به نوعی عقده‌ای شده و به دنبال تلافی هستند.
این نظر کارشناسی مولوی را نمی توان بی ربط از درج مطلب اهانت آمیز درباره قصاص که دلیل توقیف "روزنامه آسمان" نیز شد دانست، روزنامه ای که دیروز محمد قوچانی سردبیرش بود و امروز همان فرد در قالب سردبیر هفته نامه "صدا" با امام جمعه مسجد مکی مصاحبه می کند.