کرم رضا پیریایی تصریح کرد: استانداری وظیفه داشت طرح های بزرگی که الان در قم نمود ویژه ای دارد را انجام دهد و باید صادقانه بگویم که مجموعه هشت سال خدمت دولت های نهم و دهم در این سی و چند سال متمایز بوده است و کسانی که قم را در گذشته ها دیده اند این را بیشتر احساس کردند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»، به نقل از  میدان ۷۲، کرم رضا پیریایی استاندار سابق قم در گفتگویی با خبرنگار پایگاه ۵۹۸ تجربه استانداری قم را یک دوره بسیار مطلوب دانست و اظهار داشت: پیش از اینکه استاندار قم شوم نیز بر این نکته تاکید داشتم که مدیریت و مسئولیت استانداری در قم برخلاف همه بحث هایی که می‌شود کار چندان دشواری نیست.

وی با بیان اینکه همواره معتقدم ،مدیریت استان قم  به دلیل وجود مردمی با سطح بینش بالا و مراجع عظام آسان می شود تصریح کرد: کسی که به این نکات توجه و آشنایی داشته باشد می تواند تجربه مناسب و خوبی از این مسئولیت داشته باشد.

وجود مراجع و فهیم بودن مردم قم دو عنصر اصلی آسان شدن مسئولیتم در قم بود

پیریایی ارتباط با بزرگان و مراجع قم را یکی از دلایل مهم آسانی مسئولیت در قم دانست و گفت: چون مراجع تقلید به عنوان برجسته ترین شخصیت های دینی در کشور هستند و جایگاه ویژه ای برای آنها از نظر اعتقادی و رفتاری قائل هستیم در خیلی از موارد قواعد حاکم بر کارکرد استان را با استفاده از نوع نگاه این بزرگان ایجاد می کردیم.

وی وجود مراجع عظام و فهیم بودن مردم قم را دو عنصر اصلی آسان شدن مسئولیت هایش ذکر کرد و گفت: وقتی کسی بخواهد کاری را بر اساس بینش انجام دهد طبق نوع نگاه و جهان بینی خود پیش خواهد رفت و چون جهان بینی ما دینی و اعتقادی است خواه ناخواه به سمت مراجع عظام و مردمی که در دامان شهر کریمه اهل بیت رشد کرده اند سوق پیدا می کنیم.

استاندار سابق قم ادامه داد: وقتی یک مدیر در جهت خواسته های مردم حرکت کند مردم متوجه می شوند و قدرشناسی در رفتارشان این را منعکس خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش با تاکید بر اینکه سیاست‌ های دولت دهم در مرجعیت تاثیر بسزایی در آسان شدن این مسئولیت داشت، گفت: استاندار نماینده عالی دولت در استان است که باید از فرصت‌های مطلوب به نحو احسن استفاده کند.

پیریایی دولت دهم را دارای برنامه های مشخص و مدونی دانست و گفت: دولت دهم عزم جدی برای حل مشکلات داشت که همین کار را برای استاندار راحت می کرد و تنها سختی در این مسئولیت حجم بالای کارها بود.

قضاوت ها درباره دولت دهم منصفانه نیست 

پیریایی با بیان اینکه عده ای نسبت به طرح ها و مسائل دولت بدبین یا مخالف بودند، گفت: طرح های دولت دهم از جمله مسکن مهر جزء طرح های بزرگ محسوب می شدند البته نمی گوئیم طرح ها نقصی نداشتند ولی باید به این نکته که هیچ کاری بدون اشکال نیست توجه داشت.

وی با بیان اینکه بعضی از طرح های بزرگ از طرح های نمونه در ادوار جمهوری اسلامی ایران بوده است, گفت: زمانیکه طرحی مشخص شده و برای آن وقت گذاشته و از بانک ها و مجموعه شرکت های خدماتی در سطح استان و حتی کشور کمک گرفته می شود این یک نمونه کار روشن است که نه تنها کار را برای استاندار آسان می کند بلکه فرمولی روشن برای انجام بهتر کارها در اختیار استاندار قرار می دهد.

وی اظهار داشت: در دولت دهم فضا، فضای کار بود و کاروان کار و تلاش با طرح های مشخصی کار خود را انجام داده و امکان ارتباطشان مشخص بود؛ اینکه بعضی ها این موارد را در طرح های خود فراموش می کنند این منصفانه نیست.

استانداری سابق قم تصریح کرد: استانداری وظیفه داشت طرح های بزرگی که الان در قم نمود ویژه ای دارد را انجام دهد و باید صادقانه بگویم که مجموعه هشت سال خدمت دولت نهم و دهم در این سی و چند سال متمایز بوده است و کسانی که قم را در گذشته ها دیده اند این را بیشتر احساس کردند.

دولت های نهم و دهم عمیقا به روحانیت و مرجعیت نگاه مثبت داشت

پیریایی با اشاره به صحبت عده ای در مورد سردی روابط دولت دهم با مرجعیت گفت: باید مدتی از دولت دهم بگذرد و از منظر بالاتری که نسبت به دولت ها شکل می گیرد به عملکرد دولت قبلی نگاه کنیم؛ دولت نهم و دهم عمیقا به روحانیت و مرجعیت نگاه مثبت داشت و تاکید زیادی هم بر این مسئله می شد و از طرفی رابطه ما با مراجع مرید و مرادی بود.

وی در ادامه افزود: این شکل مواجه اعتقادی با مرجعیت و بزرگان وجود داشت و حتی وقتی برای این خدمت در قم فرستاده شدم سفارش زیاد بر ارتباط عمیق با مرجعیت شد تا در امور استان از رهنمودهای آنها استفاده کنم.

وی در مقابل این نوع حاشیه سازی ها و مباحثی که مطرح می شود گفت: این قضاوت ها منصفانه نیست و بهتر است به آینده موکول شود تا قضاوت از دید و منظر بهتری شکل گیرد همانطور که در حال حاضر می توانیم در مورد دولت های گذشته قضاوت بهتری داشته باشیم.

قم “جهان شهر” است

پیریایی قم را “جهان شهر” نامیده و ابراز داشت: با توجه به وجود افراد جهان تراز مانند مراجع و بزرگان دیگر و همچنین مکان هایی مانند حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران و معتبرترین حوزه های علمیه ی دنیا، قم را می توان “جهان شهر” نامید.