رئیس مجلس شواری اسلامی با اشاره به توطئه‌های دشمنان اسلام برای اختلاف‌افکنی میان شیعه و سنی، از جلسه محرمانه آمریکایی‌ها بدین منظور خبر داد و گفت که ایران به آمریکا در این مورد هشدار داده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دومین همایش ایران و استعمار انگلیس که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به تلاش آمریکا برای تحت تأثیر قرار دادن انقلاب مصر، گفت:‌ آمریکایی‌ها گفته‌اند که برای شورای نظامی مصر 150 میلیون دلار کمک می‌کنند در حالی که آنها نمی‌دانند 150 میلیون دلار برای مصری که 75 میلیون جمعیت دارد چه دردی را دوا می‌کند.
وی افزود: آمریکایی‌ها خیلی ارزان حساب کردند و درک درستی ندارند و با درک‌های غلط خود محاسبات خود را انجام می‌دهند.
لاریجانی با بیان اینکه آمریکا قصد داشت تئوری مدیریت جهانی را از سایر کشورها برباید، گفت: ما نقش انگلیس را در جنگ عراق مکمل می‌دانیم. در این جنگ بسیاری از کشورها از جمله فرانسه و آلمان به استغفار افتادند اما انگلیس به عنوان مکمل آمریکا باقی ماند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور 140 هزار نظامی آمریکا در عراق و تلاش آنها برای تسلط بر این کشور، تصریح کرد: ایران تنها کشوری بود که به طور جدی در مقابل آمریکا ایستادگی کرد و در این ایستادگی رهبر معظم انقلاب مدیریتی هوشمندانه ارائه فرمودند.
وی همچنین افزود: آمریکایی‌ها بعد از جنگ به جای تسلط مؤلفه‌های دیگری از جمله تغییر باورها را مطرح کردند و بعد از 11 سپتامبر آنها تلاش کردند که یک اسلام کم خاصیت و یا بی‌خاصیت که امام آن را اسلام آمریکایی می‌داند را مطرح کند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها یک نوع مناقشات را در منطقه تعریف کردند که متزلزل کننده اراده‌ها بود؛ آنها به امید توده‌های مردمی اقداماتی را انجام دادند اما مردم با ورزیدگی ذهنی پیچیدگی‌های توطئه‌ها را درک کردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به توطئه آمریکا برای اختلاف‌افکنی بین شیعه و سنی گفت: چند ماه قبل از اینکه آمریکایی‌ها توطئه اختلاف شیعه و سنی را مطرح کنند ما یک خبر محرمانه داشتیم که در جلسه‌ای قرار شده بود شیعیان عراق و ایران مورد هدف برخی‌ها قرار بگیرند تا اختلاف شیعه و سنی عملی شود؛ ما محتوای این جلسه محرمانه را یافتیم و بعد از آن به آمریکایی‌ها پیغام دادیم که در این جلسه چه مطالبی رد و بدل شده است و ایران نسبت به توطئه‌های آمریکا آگاه است.
وی با انتقاد از اظهارنظر برخی از چهره‌های اصلاح طلب در دوران دوم خرداد برای تفکیک جمهوریت از اسلامیت گفت: متأسفانه برخی دیدگاه‌ها در دوران دوم خرداد مطرح شد و گفتند که جمهوریت با اسلامیت سازگار نیست که این حرف‌ها اثری نداشت.
لاریجانی از آنچه ناسیونالیسم دهاتی‌وار خواند به شدت انتقاد کرد و گفت: متأسفانه برخی‌ها نیز در داخل کشور بحث ناسیونالیستی را مطرح می‌کنند که به نظر من این گونه دیدگاه‌ها یک نگاه پوزیتیویستی از اسلام است. چرا که حرف امام راحل این بود که ما به دنبال اسلام هستیم و می‌خواهیم اسلام را اجرایی کنیم نه اینکه برخی‌ها بخواهند ناسیونالیسم روستایی را مطرح کند.
رئیس مجلس از دانشگاهیان خواست برای شناسایی ریشه دیدگاه‌های ناسیونالیستی تحقیق کنند و گفت: این حرف‌ها با آرمان‌های امام(ره) و با شرایط امروز تطابق ندارد و من نمی‌دانم هدف از مطرح کردن این اظهارات چیست و ما باید شرایط را درک کنیم.
وی از احزاب دولتی انتقاد کرد و گفت: دولتها معلول احزاب هستند نه اینکه احزاب ساخته دولت‌ها و اینکه احزاب دولتی مطرح شود یک مرده‌خوری است.
لاریجانی با اشاره به توطئه‌های دشمنان انقلاب اسلامی برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌ها گفت:‌ برخی‌ها راهپیمایی 25 بهمن را به راه انداختند که باید پرسید آیا این راهپیمایی در حمایت از مردم مصر و تونس بود؟ به نظر من این حرکت بازی در زمین حریف است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظهور و بروز فرقه‌های بهاییت، بابیت، خرافه‌پرستی و صوفی‌گرایی گفت که وجه مشترک تمامی این فرقه‌ها مبارزه با روحانیت است.
وی گفت: اخیرا کتابی را خوانده‌ام که در آن فردی ادعا کرده که با امام زمان در ارتباط است و با آقا ارتباط مستقیم دارد و درباره اینکه چرا بدون علم فقهی حرف می‌زند گفته است مگر نواب امام زمان فقیه بودند در حالی که این فرد نمی‌فهمد که در زمان امام معصوم متدلوژی فقیه عملی نیست و این زمان غیبت است که این متدلوژی اجرایی می‌شود. اینها کسانی هستند که می‌گویند ما را طریقت را می‌رویم نه شریعت را. در حالی که این افراد کاملاً افراد منحرفی هستند.
لاریجانی با تأکید بر حمایت ایران از نهضت‌های آزادیبخش گفت که اگر در گذشته آمریکا و انگلیس در موضع تأثیرگذاری بودند اما امروز منفعل هستند و دست و پا می‌زنند.
وی در پایان با اشاره به قیام مردم بحرین علیه حاکمان این کشور گفت:‌ بعد از اتفاقاتی که در بحرین رخ داد گفتند که هر دو طرف اشتباه کرده است که باید گفت چه کسی اشتباه کرده است مگر شما مسئول نظامی‌ها نیستید؟‌ مردم بحرین می‌گویند اگر می‌خواهید مذاکره کنید دولت را ساقط کنید تا ما با شما مذاکره کنیم.