اردوگاه متشتت اصولگرایان به همراه اردوگاه فروپاشیده و بحران‌زده اصلاح‌طلبان که به پشتیبانی هاشمی رفسنجانی دلخوش کرده، فضای انتخاباتی این روزهای کشور را در حالی‌که کمتر از چهار ماه تا زمان برگزاری انتخابات باقی‌مانده شکل می‌دهد.

هرچند انتظار می‌رفت 6 ضلعی تشکیل شده جریان متشتت اصولگرایان با نزدیکی به انتخابات کاهش یابد اما تشکیل ائتلاف 1+2 (آقایان ولایتی، حداد و قالیباف) خط بطلانی بود بر این انتظار! چرا که این ائتلاف به گفته حداد عادل یک ائتلاف شخص محور بود. حداد در این خصوص می‌گوید: «انتخابات ریاست جمهوری فردمدار است. احزاب در انتخابات ریاست جمهوری خیلی تعیین‌کننده نیستند.» اما در این میان، مدعیان سهم‌خواهی در اردوگاه اصولگرایان ساکت ننشستند و قریب به اتفاق در مقابله با این ائتلاف شخص محور، شمشیرهای خود را از رو بستند. علیرضا زاکانی، سخنگوی فراکسیـون اصولگرایان مجلـــس در همیـن خصوص می‌گوید: «ورود حداد عادل به ائتلاف 1+2 نظر شخصی بوده و ارتباطی به فراکسیون ندارد.» محمد اسماعیل سعیدی، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز تاکید می‌کند جامعتین و موتلفه جریانات مرجع اصولگرایان در انتخابات هستند. در آن سوی میدان محمد نبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ‌که بنایشان از ابتدا بر حضور مستقل در انتخابات بود و این روزها به واسطه اظهارات عسگر اولادی مبنی بر فتنه‌گر نبودن موسوی و کروبی در تنگنا قرار گرفته‌اند، تصریح می‌کند: «قرار نیست کسی به ائتلاف سه‌گانه بپیوندد، بنده عرض کردم که ما به یک ائتلاف بزرگ می‌اندیشیم که همه اصولگرایان در آن ائتلاف حضور داشته باشند.»
محمدرضا باهنر، مرد لابی سیاست و از اصولگرایان سنتی نیز خاطرنشان می‌کند: «1+2 بخشی از ظرفیت اصولگرایی است، اما همه آن نیست و بهتر است به جای سه نفر به هفت یا هشت نفر برسند و در نهایت در مورد یک کاندیدای موردنظر توافق کنند.»
منتقدانی که قانع نشدند!
هرچند حدادعادل به کرات اعلام می‌کند در ائتلاف 1+2 روی هیچ‌کس بسته نیست اما عضو دیگر این ائتلاف یعنی علی‌اکبر ولایتی تاکید می‌کند که به هسته مرکزی این ائتلاف اضافه نخواهد شد و دوستان اصولگرا می‌توانند در بخش‌های دیگر کمک کنند. حسین مظفر، سخنگوی ائتلاف 1+2 نیز با بیان این‌که تاکنون هیچ‌کدام از نامزدهای این ائتلاف به نفع دیگری کنار نرفته‌اند، خاطرنشان می‌کند: «هر یک از نامزدها تیم انتخاباتی جدای خود را دارند و ائتلاف در این مقطع وارد تیم‌های تبلیغاتی نامزدها نخواهد شد و کار آن، کار کلان سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و همچنین تعیین مکانیزم برای رسیدن به نامزد واحد است.»
شاید بتوان آیت‌الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را تنها کسی دانست که با ائتلاف 1+2 اعلام موافقت کرده است. وی با بیان این‌که مبنا این است افرادی که به نفع نامزد نهایی کنار می‌کشند، در کابینه رئیس جمهور حضور داشته باشند، خاطرنشان می‌کند: باید دید در آینده وضعیت چگونه خواهد بود اما باید کسانی که در انتخابات موقعیت خوبی دارند، با یکدیگر ائتلاف کنند تا در آینده فردی که شرایط بهتری دارد، نامزد شود و باقی به نفع او کنار بروند و به عنوان وزیر یا همکار با دولت آینده همکاری نمایند.
این سخنان آیت‌الله یزدی به شدت از سوی حجت‌الاسلام تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه مورد انتقاد قرار می‌گیرد. او در این زمینه می‌گوید: «نامزدها با وعده پست به دوستانشان، مصالح ملت را به بازی نگیرند!» احمد سالک، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان نیز در‌خصوص انتقادات تند برخی از اعضای فراکسیون اصولگرایان به حضور حدادعادل در این ائتلاف می‌گوید: «این انتقادات در جلسه فراکسیون مطرح شد و آقای حدادعادل پاسخ این انتقادات را مطرح کرد، اما این‌که آنها قانع شدند و یا خیر، بنده اطلاعی ندارم!»
قالیباف: اصرار دارم که بیایم
هرچند که نام سردار قالیباف در میان ائتلاف 3 نفره اصولگرایان مطرح است، اما شواهد و قرائن گواه این می‌باشد که وی چندان به این ائتلاف پایبند نیست و کمربندهای خود برای فرود بر صندلی ریاست جمهوری را سفت بسته است. در آخرین اخبار منتشر شده در این خصوص که به دیدار 50 نفر از نمایندگان مجلس با قالیباف مربوط است، مهرداد لاهوتی از نمایندگان نزدیک به قالیباف با بیان این‌که قالیباف در این جلسه در مورد شبهات پیرامون ائتلاف 1+2 توضیحاتی را ارائه کرد، تصریح می‌کند: «این شبهه در فضای عمومی جامعه به وجود آمده بود که در حال حاضر با ائتلاف 1+2، دو نفر کنار رفته و یک نفر باقی مانده است، این در حالی است که آقای قالیباف گفت هنوز این اتفاق رخ نداده است، ولی باز هم رخ دادن این موضوع را امکان‌پذیر دانست. همچنین قالیباف گفت که بر آمدن خود در انتخابات ریاست جمهوری اصرار دارد.» این نماینده حامی قالیباف همچنین تصریح می‌کند: «آقای قالیباف در این جلسه در مورد ائتلاف 1+2 تاکید کرد که این یک ائتلاف نیست. بلکه تنها یک مذاکره بین این افراد است چرا که اعتقاد به مذاکره دارند و فکر می‌کنند که در این مذاکرات می‌توانند از یکدیگر حمایت کنند.» تاکید صریح و بی‌پرده قالیباف بر استفاده از واژه مذاکره به جای ائتلاف نشان از عزم راسخ سردار برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم دارد؛ عزمی که گویا به هیچ عنوان متزلزل نخواهد شد!
مدعیان دیگر هم کوتاه نمی‌آیند!
در میان اردوگاه اصولگرایان سنتی نیز نام‌های مطرح دیگری وجود دارد که خود را مدعی این کارزار می‌دانند. منوچهر متکی، مصطفی پورمحمدی، یحیی آل‌اسحاق، محمدرضا باهنر و محمد سعیدی‌کیا از جمله این افرادند. سید‌کمال‌الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در همین خصوص می‌گوید: از بررسی حدود
7 اسم در جلسات این جبهه برای معرفی به عنوان نامزد به جامعه اصولگرایان هم‌اکنون به 3 اسم رسیده‌ایم. خبرگزاری ایسنا در این خصوص می‌نویسد: «منوچهر متکی، محمدرضا باهنر و یحیی آل‌اسحاق این سه تن هستند که البته هنوز به قطعیت نرسیده‌اند».
تندترین واکنش به ائتلاف 1+2
اما اصولگرایان طیف جبهه پایداری که از همان ابتدا حساب و کتاب خود را از دیگر همقطاران جدا کرده بودند و به دنبال اصلح‌ترین نامزد در انتخابات هستند. تندترین مواضع را علیه ائتلاف خودساخته 1+2 اتخاذ نموده‌اند. روح‌الله حسینیان در نخستین واکنش در همین زمینه گفت از حضور حدادعادل در این ائتلاف شوکه شده است! حجت‌الاسلام جلالی، رئیس دفتر آیت‌الله مصباح و عضو جبهه پایداری نیز با تاکید بر این‌که اگر کسی مشی جبهه را رعایت نکند، از آن حذف خواهد شد، خاطرنشان می‌کند: آقای حداد هم‌اکنون به ائتلاف 1+2 که با پیوستن لاریجانی و پورمحمدی به 1+4 تبدیل شده است، پیوسته، علاوه بر این ممکن است این ائتلاف تا 12 نفر ادامه پیدا کند! وی در ادامه گفت‌و‌گو با ایلنا می‌افزاید: اگر یک قاشق داروی تلخ را در ظرف عسل بریزیم، این عسل دیگر قابل استفاده نخواهد بود، به نظر من آقای حدادعادل نیز آب شیرین و گوارایی بود که وارد نهری شد که دیگر قابل استفاده نیست!
همه دارایی پایداری‌ها!
این روزها افرادی همچون جلیلی، فتاح، لنکرانی، حدادعادل و میرکاظمی همه گزینه‌هایی هستند که اسمشان از جانب پایداری‌ها مطرح می‌شود. روح‌الله حسینیان با بیان این‌که 80 درصد آرا در انتخابات متعلق به جبهه پایداری است، در‌خصوص ویژگی‌های نامزد مورد حمایت این جبهه به ایسنا می‌گوید: ما هر کسی را ساده‌زیست باشد، خودش را طبقه ممتاز بر مردم نداند، خود را خدمتگزار مردم بداند، استکبارستیز باشد، روی ارزش‌های دینی پافشاری کند، معتقد به جهان‌بینی اسلامی و بدون چون و چرا کاملاً ولایی باشد، مورد حمایت و تایید خود قرار می‌دهیم! حجت‌الاسلام روانبخش نیز می‌گوید: احتمالاً اسفندماه نامزد نهایی این جبهه معرفی می‌شود.
مدعیان دیگر
از سوی دیگر باید علی لاریجانی و محسن رضایی را از اضلاع دیگر جریان اصولگرایی دانست که در هیچ کدام از طیف‌های اصولگرایی جای نگرفته و خود داعیه حضور مستقل را در سر می‌پرورانند. کاظم جلالی، رئیس فراکسیون رهروان در واکنش به انتشار اخباری درخصوص تقاضای قالیباف از لاریجانی برای عضویت در ائتلاف 1+2 و همچنین موافقت لاریجانی با این تقاضا می‌گوید: چنین چیزی واقعیت ندارد و این خبر جعلی است. لاریجانی که با پشتوانه فراکسیون رهروان مجلس در عرصه رویارویی سیاسی حضور دارد این بار نیز فعالانه قصد حضور در انتخابات را دنبال می‌کند تا جایی که حتی از نام وی به عنوان کاندیدای فراکسیون رهروان مجلس نام برده می‌شود. محسن رضایی از دیگر کاندیداهای مطرح اصولگرایان که تنها با حمایت حزب متبوعش یعنی حزب ایستادگی پا به میدان گذارده است نیز با بیان اینکه به زودی درباره کاندیداتوری‌ام اعلام نظر می‌کنم تاکید می‌کند: به نفع هیچ کس، حتی هاشمی هم کنار نمی‌روم! وی همچنین در پاسخ به این سوال مبنی بر این‌که آیا قصد ائتلاف با سایر جریانات سیاسی را دارید، تصریح می‌کند: در انتخابات به صورت مستقل وارد می‌شوم و با جریانات و افراد ائتلاف نمی‌کنم!