مهدی کروبی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری اخیر که از مجموع 40 میلیون رای، موفق به کسب نظر حدود 300 هزار نفر شد، حلقه دیگری را بر زنجیره ای از مصاحبه های خود با رسانه های بیگانه افزود و این بار با آلمانی ها به گفت وگو نشست.

 

کروبی در مصاحبه با نشریه "اشپیگل"، بار دیگر اعدام دو تروریست را که سابقه به شهادت رساندن 14 نفر از مردم شیراز را در کارنامه خود دارند، محکوم کرد.

 

دبیرکل حزب اعتماد ملی که چند ماه پیش در مصاحبه با "جان لاین"، خبرنگار شبکه انگلیسی بی بی سی، گفته بود که "دولت احمدی نژاد به زودی از قدرت کنار می رود"، این ادعای خود را در مصاحبه این نشریه آلمانی هم تکرار کرد.

 

حمایت از تروریست ها

 

وی با اشاره به اعدام دو تن از تروریست های عضو گروهک تروریستی "انجمن پادشاهی"، آنان را "بچه های ملت" نامید و مدعی شد که هدف از اعدام ها تروریست ها "ایجاد رعب و وحشت" است!

 

او پیش از این اغتشاشگران روز عاشورا را هم "عزاداران حسینی" نامیده بود.

 

شیخ اصلاحات در واکنش به ابراز خوشحالی مردم از اعدام این دو تروریست اضافه کرد: "من همچنان به حکومت دینی اعتقاد دارم. اما نه به آن حکومت دینی که در نماز جمعه اش آدم ها از این خوشحالی کنند که بچه های ملت شان کشته شده اند".

 

آقای کروبی در بخش دیگری از مصاحبه خود، دولت احمدی نژاد را که با نزدیک به 25میلیون رای مردم بر سر کار آمده است را "لایق اداره کشور" ندانست و در ادعایی عجیب، گفت: "دولت دهم با حمایت نیروهای نظامی سر کار مانده است".

 

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اعمال خشونت از سوی حامیان خود، در اظهارنظری جالب گفت: "امکان دارد ما کنترل را از دست بدهیم. اما مسئولیت آن به عهدۀ دولت است"!

 

صحبت های جالب شیخ اصلاحات البته به همین جا ختم نشد.

 

او که این روزها به دلیل اعتراض های مردمی از حضور در مکان های عمومی امتناع می کند، کمک و حمایت های مالی و رسانه ای غرب از اغتشاشات اخیر را هم، با هدف "کمک به منافع ملی ایران" دانست و از آن استقبال کرد!

 

وی در این باره افزود: "همین قدر که خارجی ها اخبار نادرستی در مورد ما منتشر نکنند برای ما کافی است. مثلا اینکه بگویند جنبش ما مرده"!

 

واکنش مردم به اظهار نظرهای کروبی

به دنبال بیانیه ها و اقدامات ساختارشکنانه آقای کروبی که با استقبال گسترده رسانه‌های بیگانه روبرو شده بود، موجی از نارضایتی و اعتراضات مردمی نسبت به وی شکل گرفت.

 

به عقیده ناظران سیاسی، مواضع تند کروبی و ادعاهای او علیه نظام که یکی پس از دیگری اشتباه از آب درآمده است،‌باعث شده تا وی طی ماه‌های اخیر به محض حضور در اجتماع مردم با واکنش شدید آن‌ها روبرو شده و در نتیجه مجبور به ترک آن مکان شود.

 

واکنش‌های مردمی در اعتراض به حضور مهدی کروبی در نمایشگاه مطبوعات و راهپیمایی روز قدس از جمله سخت‌ترین روزهای آقای کروبی بود چرا که وی به سختی و با تلاش محافظین خود توانست از مواجهه با مردم دور شود.

 

با این حال، این تجربه تلخ در روز 13 آبان نیز برای آقای کروبی رخ داد تا او در مصاحبه‌ای تصویری که در اینترنت منتشر شد، از هوادارنش بخواهد که هوای او را در جاهایی که حاضر می‌شود داشته باشند!

 

با این حال در سفر شیخ اصلاحات به قزوین که در روزهای اخیر صورت گرفت، شدیدترین اعتراضات از سوی مردم به کروبی صورت گرفت تا او مجبور به ترک شبانه این شهر شود. آقای کروبی پس از رهایی از جمعیت معترض قزوینی‌ها، در واکنش به اعتراض مردم به حضورش در این شهر، تجمع قزوینی‌ها را اقدامی "جاهلانه" خواند.