وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هر چند در کشور افراد فعال در حوزه اشتغال داریم، اما افراد خائن، جاسوس و ستون پنجم نیز وجود دارند که در زمینه توسعه سرمایه گذاری و رونق کسب و کار کارشکنی می کنند.

ˈعبدالرضا شیخ الاسلامیˈ در نشست کار گروه اشتغال و سرمایه گذاری استان اصفهان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب که فعالیت حوزه اقتصادی را جهاد مقدس نام نهادند، اظهار کرد: دشمنان ما صف کشیده اند و تلاش می کنند که اقتصاد کشور را به نحوی تضعیف کنند.

وی افزود: جنگ اقتصادی موجود جنگ نابرابری است و باید همانند دوران دفاع مقدس به عنوان سنگر دفاع از کیان نظام اسلامی و از خون شهدا صیانت کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: امروزه افرادی که در این مصاف به دلیل وجود بیکاری، اعتیاد و سایر مسائل و مشکلات اجتماعی ناشی از این جنگ نابرابر متضرر و حتی جان خود را از دست می دهند، به مراتب مظلومانه تر از افرادی هستند که در دوران دفاع مقدس با افتخار جان خود را از دست داده و تکریم شدند.

وی با تاکید بر گفته رهبر معظم انقلاب و اهمیت اشتغالزایی همانند اتاق جنگ دوران دفاع مقدس گفت: همان طور که برای جنگ طراحی، عملیات، برنامه ریزی و کارهای زیربنایی لازم است، برای حوزه اشتغال نیز چنین زیر ساخت هایی الزامی است.

وی با تاکید بر این که، باید با سرعت عمل و هوشیاری بیشتری برخورد کنیم، به هفته تعاون اشاره کرد و افزود: زمانی در کشور، اقتصادمان رنگ مقاومتی به خود می گیرد که مردمی شود و تنها راه اقتصاد مقاومتی مردمی بودن آن است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بارزترین مصادیق اقتصاد مردمی را تعاون دانست و تصریح کرد: ظرفیت و ارزش های بی مانندی در بخش تعاون وجود دارد که شناخته نشده است، در حالی که در روایات و نیز حتی رهبران انقلاب تاکید بر امر تعاون داشته اند.

وی گفت: با این احتساب مقرر شده است تعاون تا پایان برنامه پنجم توسعه به 25 درصد از اقتصاد کشور برسد، چرا که همه کشورهای نظام سرمایه گذاری دنبال تعاون هستند.

شیخ الاسلامی با تاکید بر این که، در کشور ما کار جمعی و تعاون جواب می دهد، افزود: اصطلاح باب شده این که، ایرانیان در کار جمعی موفق نیستند، لفظ اشتباهی است، در حالی که نمونه بارز تعاون و همکاری مردم در مراسم دهه عاشورا به وضوح مشخص است.

وی با اشاره به وضعیت اشتغال در استان اصفهان گفت: اشتغال و مدیریت عالی استان ها امر فرابخشی است، اما مشکل مهمی که در کشور داریم این است که اشتغال را صرف وظیفه حوزه اقتصاد می دانیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: همه دستگاه ها به ویژه دستگاه فرهنگی مسئول فرهنگ سازی اشتغال هستند و یکی از بزرگ ترین مشکلات بزرگ کشور در حوزه اشتغال خلأ موجود فرهنگی آن است.

شیخ الاسلامی، نرخ بیکاری افراد زیر دیپلم را 2 درصد دانست و افزود: بیشترین مشکل ما در بخش اشتغال با افراد فارق التحصیل کرده ای است که دنبال میز می گردند و این در حالی است که افراد دیپلمه فرصت شغلی را خود را دارند و مشکلی ندارند.

وی تصریح کرد: افراد دیپلم به پایین انتظاراتشان در حد خودشان است، در حالی که انتظارت افراد تحصیل کرده و دانشگاهی ما بالا است.

وی به همه مسئولان فرهنگی در همه بخش ها تاکید کرد، که به امر فرهنگ سازی کار و اشتغال بپردازند و به جوانان توصیه کنند که در ابتدای به دنبال شغل و پست پر درآمد نباشند، چرا که افراد باید در مسیر ارتقا قرار بگیرند و داشتن مدرک تحصیلی صرف داشتن مهارت نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در مورد صندوق حمایت از بازنشستگان فولاد گفت: باید در این زمینه ادغام صندوق ها یک دفعه انجام شود که چنین اقدامی باید در یک بازه زمانی صورت بگیرد.

وی در مورد حمایت از مشاغل و سختی کار و اشتغال خانگی افزود: این کار ضابطه دار است و در مورد مشاغل خانگی هم منابع مالی توزیع شده است.