نیک آهنگ کوثر در مورد فایل های گفتگوی خود با مهدی هاشمی و سابقه آشنایی و همکاری با وی به صدای آمریکا توضیح داد.

نیک آهنگ کوثر، سردبیر سایت اپوزیسیون "خودنویس" که این روزها انتشار فایل های مکالمه وی با "مهدی هاشمی" در فضای مجازی، سر و صدای زیادی به راه انداخته است در مصاحبه با شبکه صدای آمریکا (VOA) در مورد این فایل ها و سابقه همکاری خود با مهدی هاشمی توضیحاتی ارائه داد.
کوثر در پاسخ به این سوال مجری صدای آمریکا که "این نوارهایی که در اینترنت پخش شده و ادعا شده که 20 نوار هست، چه مطالبی را در بر می گیرد و آیا در این نوارها از افراد خاص دیگری اسم برده می شود؟"، تاکید کرد: «قانون کانادا به شما اجازه می دهد که گفتگوها را ضبط کنید و این یکی از آموزه های اصلی روزنامه نگاری است که ما در کانادا خوانده ایم. قرار نبود این فایل ها هیچ وقت منتشر شود و به درخواست وکلای آقای مهدی هاشمی در اختیار دادگاه قرار گرفت.»
وی افزود: «وکیل آقای مهدی هاشمی در هفتم آگوست 2012 این فایل ها را از من خواست که امضای آن هم موجود است. من می دانستم در این فایل ها اسامی مختلفی وجود دارد، به همین دلیل به فردی از خانواده هاشمی رفسنجانی اطلاع دادم که مطرح کردن این مسائل ممکن است هم به ضرر خود من تمام شود و هم به ضرر آقای مهدی هاشمی و هم افرادی که منابع من بودند.»
میهمان صدای آمریکا در پاسخ سوال دیگری مبنی بر اینکه "آقای بوذری [شاکی مهدی هاشمی در خارج از کشور] از کجا می دانست که این فایل ها در اختیار شماست" گفت: «آقای بوذری هیچ اطلاعی نداشت و من تاکید می کنم که وکیل آقای هاشمی این فایل ها را از من خواست و این اشتباهی بود که انجام شد.»
نیک آهنگ کوثر در ادامه به بیان جزئیاتی از "سخنان غیرواقعی مهدی هاشمی در انگلیس"، "درخواست مهدی از نیک آهنگ"، "تعامل کاری با هاشمی" و "پروژه دختر عموی مهدی در سازمان بهینه سازی مصرف سوخت" می پردازد که "جام نیوز" در خبرهای بعدی آن ها را منتشر خواهد کرد.
گفتنی است، در مورد نحوه انتشار این فایل های صوتی بین نیک آهنگ کوثر و هوشنگ بوذری اختلافاتی وجود دارد و هرکدام دیگری را متهم می کند.
بوذری طی مصاحبه با احمد باطبی و در واکنش به این گفته وی که «من امروز با آقای کوثر در مورد نحوه انتشار این فایل صحبت کردم و ایشان گفتند این فایل در اختیار وکلای شما قرار داشت و ایشان می گویند، این فایل را منتشر نکرده اند و به طور غیرمستقیم معتقدند که انتشار این فایل ها از ناحیه شما بوده است» تصریح می کند: «من این فایل ها را منتشر نکردم و تا 24 ساعت قبل این ماجرا را نشنیده بودم... آقای کوثر اشتباه می کند، یا ماجرا از خاطرشان رفته و یا هرچیز دیگر...من حکم محکومیت آقای هاشمی را دارم و دلیلی ندارم که به دنبال این جزئیات بروم.»
«من شنیده ام که آقای هاشمی با افراد دیگری در لندن هم صحبت کرده اند و این صحبت ها ضبط شده است و ظاهرا چیزهای مشابهی هم گفته اند. اما برخی افرادی که در این فایل ها از آن ها نام برده شده، روزنامه نگارهایی هستند که با مهدی هاشمی رابطه کاری مستقیم دارند. یکی از آن ها مشاور آقای هاشمی است و آقای هاشمی در حدی به او اعتماد دارد که حتی به پدرش اطمینان ندارد؛ هر چه را او بگوید انجام می دهد و روزنامه نگار دیگری هست که آقای هاشمی مطالب خود را به او می گوید و او این یادداشت ها و مسائل مختلف را با نام خودش می نویسد.»
سر دبیر خودنویس در پاسخ به این سوال مجری صدای آمریکا که «شما، مهدی هاشمی را از کجا می شناختید که این قدر به شما اعتماد داشت و این طور با شما صحبت می کند؟» گفت: «من از سال 2001 که به عنوان مشاور به کمیته فرهنگ سازی سازمان بهینه سازی سوخت رفتم با آقای هاشمی آشنا شدم و این نکته ای است که ایشان در شهادت نامه و راستی آزمایی خود در انگلستان آن را انکار می کند و می گوید نمی دانستم ایشان [نیک آهنگ] در آن جا [سازمان بهینه سازی] چه کار می کند ولی ما آنجا جلسات مداومی داشتیم که این جلسات بیشتر در حوزه بهینه سازی مصرف سوخت و تبلیغات و اطلاع رسانی بود، به عنوان مثال از من می خواستند مجله ای برای آن ها منتشر کنم که من این کار را نکردم.»
وی به پروژه دختر عموی مهدی هاشمی در سازمان بهینه سازی اشاره کرده و می افزاید: «از جمله کارهای من به عنوان یک مشاور در سازمان بهینه سازی، کار روی پروژه ای بود که به دختر عموی ایشان تعلق داشت؛ کتابی را آورده بودند که 150 میلیون تومان بابت آن پول بگیرند، اما من وقتی محاسبه کردم، دیدم که ارزش آن 30 میلیون تومان بیشتر نیست و مخالفت کردم.»
در ادامه مجری برنامه در مورد "ارتباط نیک آهنگ و مهدی در خارج از کشور" سوال می کند و آقای کوثر پاسخ می دهد: «وقتی که مهدی هاشمی از ایران خارج شده بود، یکی از دوستان خبرنگار، شماره تلفن دوبی و انگلستان ایشان را به من داد و من با ایشان تماس گرفتم که از آن به بعد تماس های متقابل ما ادامه داشت.»
میهمان صدای آمریکا در پاسخ به این سوال که "آیا مهدی هاشمی یک منبع خبری برای شما بوده است؟" تصریح کرد: «در آن زمان، یکی از چیزهایی که برای من مهم بود گرفتن تایید راجع به اخباری بود که به راحتی قابل تایید نبودند و اگر اتفاقی در ایران می افتاد ایشان به دلیل نفوذ زیادی که داشتند، می توانستند بپرسند. اما در یک مقطع قضیه عوض شد و ایشان سعی داشتند به خاطر ارتباطی که با هم داشتیم، از من برای ارتباط گرفتن کمک بخواهند و حتی از من خواستند یک سایت بسیار بزرگ را برای ایشان خریداری کنم که من گفتم این کار از دست من بر نمی آید و شما با صاحب این سایت که در کالیفرنیاست تماس بگیرید و شماره ایشان را هم به صاحب آن سایت دادم که در صورت تمایل تماس بگیرند.»
وی افزود: «من از زمانی ضبط این فایل ها را شروع کردم که آقای هاشمی در مورد آقای حمزه کرمی، ادعایی را مطرح کردند و بعد ادعای خودشان را تغییر دادند. ایشان گفتند آقای کرمی در دادگاه گفته است که 2 میلیارد تومان سوء استفاده شده اما بعدا گفت که نه! رقم 200 میلیون تومان بوده است.»
آقای کوثر در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه "چرا 3 روز پس از انتشار این فایل ها ارتباط شما با آقای هاشمی قطع شد؟" گفت: «3 روز پس از انتشار این فایل ها و نیم ساعت بعد از اینکه ما خبری را در خودنویس منتشر کرده بودیم زمانی که من با یکی از دوستان بی بی سی برای صرف نهار بیرون رفته بودم، مهدی هاشمی تماس گرفت و با یک لحن بسیار بد صحبت کرد و بد و بیراه گفت ... ایشان به من حمله کردند که چه کسی به شما پول می دهد؟ آیا شما با طائب کار می کنید؟ من به همه می گویم که شما با طائب کار می کنید. و من گفتم شما هر کاری می خواهید، انجام دهید.»
وی افزود: «من از ایشان خواستم که فایل های مربوط به آقای بوذری را طبق قرار قبلی برای ما بفرستند، اما ایشان حاضر نبودند درباره آقای بوذری به عنوان شاکی خودشان حرفی بزنند و ما را دو ماه معطل کردند.»
نیک آهنگ کوثر ادامه داد: «وقتی وکلای آقای هاشمی از من فایل ها را خواستند –توجه داشته باشید که وکیل نمی تواند بدون خواست موکلش کاری بکند، پس دریافت این فایل ها خواست آقای هاشمی بوده است- به یکی از اعضای خانواده ایشان هشدار دادم که این کار خطرناک است و ممکن است به ضرر افرادی تمام شود... در ضمن در زمان تحویل این فایل ها، آقای هاشمی خارج از کشور بودند.»
کوثر در واکنش به این سوال مجری صدای آمریکا که "شما تلاش نکردید رضایت آقای هاشمی را برای این کار جلب کنید؟" تاکید کرد: «کار من به هیچ عنوان برای پخش این فایل ها نبوده؛ اگر من قصد پخش فایل ها را داشتم باید رضایت آقای هاشمی را جلب می کردم. ضبط هر چیزی در فضای دیجیتالی فعلی، عملا یادداشت مستند شماست و تا وقتی که کار غیر قانونی مرتکب نشده اید می توانید این ها را ضبط کنید. من می خواستم کتابی بنویسم -منتهی بدون اسم آقای هاشمی- درباره ترکیب مافیای قدرت و روند کاری که در داخل و خارج کشور دارد و متاسفانه به این ترتیب عملا بخشی از آن داستان خورده شد.»
میهمان صدای آمریکا در پاسخ به این سوال که "آیا دادن این نوارها برای شما نفع مالی داشته است؟" نیز گفت: «به هیچ عنوان؛ اما ضرر مالی برای من داشته است.»
نیک آهنگ کوثر با گلایه از اتهامی که سایت اپوزیسیون رادیو کوچه به وی زده است، افزود: «حتی امروز من دیدم در سایت رادیو کوچه متهم شده ام به اینکه از آقای هاشمی درخواست پول کردم و این برای من خیلی جدید بود، برای من این سوال پیش آمد که وقتی من هیچ درخواست پولی از شاکی و متهم نکرده ام چرا باید حمله به این سمت پیش برود؟ من دقیقا همین جا تاکید می کنم که نه از آقای هاشمی درخواست مالی کرده ام و نه از آقای بوذری.»
وی به این سوال که "آیا شخص دیگری غیر از شما به این فایل ها دسترسی داشته است؟" پاسخ داد: «این فایل ها برای اینکه شخص دیگری به آن ها دسترسی نداشته باشد، فقط در یک جا که دست خودم نیست ذخیره سازی شده است و عملا شخص دیگری به آن ها دسترسی ندارد.»
حسین قاضیان که با عنوان "دکتر و جامعه شناس" در استودیوی صدای آمریکا حضور یافته در پاسخ به این سوال مجری برنامه که "اتفاقاتی حول و حوش این پرونده افتاده و حملاتی علیه نیک آهنگ از سوی برخی همکاران و دوستان نزدیکش صورت گرفته است، به نظر شما این ماجرا چه تاثیری از زاویه اخلاق روزنامه نگاری به جا خواهد گذاشت" تصریح کرد: «از جایی پای اخلاق روزنامه نگاری به این ماجرا باز می شود که نیک آهنگ به عنوان روزنامه نگار شروع می کند به ضبط کردن فایل ها و بعد آن ها را به دادگاه ارائه می دهد و به علاوه در پرونده ای دخیل می شود که خودش و گذشته اش با آن موضوع پیوند اقتصادی دارد... به علاوه نکته ای که شاید در اینجا اهمیت بشتری داشته باشد این است که به آقای هاشمی تاکید می شود، این صحبت ها ضبط نمی شود، خصوصا در مکالمه سوم که الان منتشر شده آقای کوثر می گویند که این ها کاملا خصوصی است و در اختیار کسی قرار نمی گیرد. اینها همه یک نوع تعهد اخلاقی و حرفه ای ایجاد می کند.»
وی ادامه داد: «وقتی آقای کوثر زیر این تعهد اخلاقی می زند، می شود آثار آن را در فضای عمومی و واکنش روزنامه نگاران دید.»
میهمان صدای آمریکا افزود: «نکته آخر این است که نیک آهنگ وارد پرونده ای شده که خودش در آن دخیل بوده است. ایشان، قبلا با مهدی هاشمی شراکت داشتند، بعد اختلاف به وجود آمده و بعد هم ممکن است بین آن ها صلحی شده باشد.»
این اظهارات آقای قاضیان با واکنش تند نیک آهنگ کوثر روبرو شد. وی اظهار داشت: «شما در فضای عمومی به من تهمت زدید. من در سازمان بهینه سازی به عنوان کارشناس حقوق می گرفتم و با آقای هاشمی شریک نبودم. شما از اخلاق دفاع می کنید اما خودتان یک مشکل اخلاقی را وارد قضیه کردید.»
"مسعود مصلی نژاد" حقوق دان نیز اقدام نیک آهنگ کوثر را غیرقابل قبول خواند و تاکید کرد: «قانون می گوید، آقای کوثر می توانسته این فایل ها را ضبط کند اما فقط و فقط برای یادداشت برداری نه برای اشاعه و نشرش به شخص سوم ... آقای کوثر می توانستند از این صحبت ها یادداشت برداری کنند و بعد این نوار را -با توجه به اینکه همواره در دنیای دیجیتال این خطر وجود دارد که به کامپیوتر انسان دسترسی پیدا شود- از بین ببرند چون به نظر من انتشار آن ها هم غیر اخلاقی است و هم جرم است.»