بدنبال افشای توطئه های سرویس جاسوسی آمریکا در انجام فعالیت های اطلاعاتی و جاسوسی در اتحادیه اروپا، نشریه آلمانی اشپیگل اعلام کرد که آلمان مقصد برنامه های جاسوسی کاخ سفید بوده است.

این هفته نامه آلمانی درباره جاسوسی آمریکا از کشورهای اتحادیه اروپا نوشت که بنابر سندی محرمانه، آلمان مهمترین مقصد برنامه‌های جاسوسی آمریکایی‌ها بوده است.

اشپیگل در گزارشی درباره جاسوسی آمریکا از نمایندگی‌های اتحادیه اروپا در واشنگتن به ابعاد تازه‌تری از اقدامات آمریکا در این زمینه پرداخته است.

شرکت‌های اطلاعاتی آمریکا روزانه به نیم میلیارد ارتباط تلفنی، ایمیلی و پیام تصویری آلمان دسترسی داشته‌اند. به این ترتیب تمایل برای جاسوسی آمریکا از آلمان بسیار بیشتر از دیگر کشورهای اروپایی از جمله فرانسه بوده است. اشپیگل در گزارش خود همچنین به سندی محرمانه اشاره کرده که در آن از آلمان با عنوان سومین شریک خارجی سازمان‌‌های جاسوسی آمریکا یاد شده ست که استرالیا،کانادا، نیوزیلند و بریتانیا را شامل می‌شوند.

روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز طرحی منتشر کرده است که نشان می‌دهد اقدامات جاسوسی آمریکا در آلمان قابل مقایسه با فعالیت‌های جاسوسی آمریکا در چین، عراق و عربستان است.

ماه گذشته «ویویان ردینگ» نماینده قضایی کمیسیون اروپا از «اریک هولدر» دادستان کل آمریکا خواست تا اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار قرار دهد و این مورد را تحت پیگرد قانونی قرار دهد. اما با وجودی که گفت‌وگوهای 2 طرف تاکنون پیشرفت خوبی داشته اما همچنان پرسش های فراوانی بی‌پاسخ مانده است و تنش‌ها در پی انتشار گزارش‌های جدید از برنامه های جاسوسی آمریکا بیشتر شده است.

«اشپیگل» به تازگی به اطلاعاتی دسترسی پیدا کرده است که نشان می‌دهد،دولت آمریکا از دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در واشنگتن جاسوسی کرده است.«ادوارد اسنودن» مامور پیشین سازمان اطلاعات آمریکا که مدتی است افشاگری‌های وی جریان‌ساز شده است، مدرکی را در اختیار این نشریه قرار داده که متعلق به 3 سال پیش است و حاکی از شنود نمایندگی اتحادیه اروپا در پایتخت ایالات متحده است.