کمتر از یک هفته پس از آنکه علاء الدین ظهوریان دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات خبر توقیف هفته نامه 9 دی را تکذیب کرد و گفت: «این اخبار صحت ندارد»، هیات نظارت در یک اقدام از موضع ضعف، خبر توقیف هفته نامه «9 دی» را رسما به مدیر مسئول آن ابلاغ کرد.

به گزارش رجانیوز، در حالی که پیش از این نیز هفته نامه یالثارات الحسین به علت نقد سیاست های فرهنگی دولت روحانی توقیف شده بود، این بار هفته نامه 9 دی به علت نقد عملکرد دولت یازدهم در عرصه های فرهنگی، سیاست خارجی و سیاست داخلی توقیف شد تا در کمتر از 8 ماه از آغاز به کار دولت جدید، یک رکود جدید در برخورد با رسانه های منتقد دولت ثبت شود.

 

گفتنی است پیش از این حسن روحانی ده روز قبل در 17 اسفند در اختتامیه جشنواره مطبوعات گفته بود:

«چطور امروز برخی آزاد آزادند و برخی از این آزادی سهمی اندک در اختیار دارند؟ منتقدان دولت، مخالفان دولت آزادند و آزاد خواهند بود اما بگذارید به همان اندازه همراهان دولت هم از آزادی و امنیت برخوردار باشند. نقد کنند مخصوصا نقد سازنده. این افتخار برای دولت است. من در هیئت وزیران و هم به مسئولان گفته‌ام یا شکایتی از طرف دولت نباید باشد، نسبت به روزنامه، رسانه و یا باید به حد اقل اقل ضروری اکتفا شود. شما می بینید امروز انتقاد صریح می کنند که حق آنهاست. گاهی حتی اتهام می زنند، دروغ مطرح می شود. حتی نسبت به آن موارد هم دولت وارد عمل نشده و شکایتی را مطرح نکرده است. فقط از طریق مسئولان به آنها تذکر داده شده که این حرف ناصحیح و نادرست است.»

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر آزادی بیان گفته بود: «هر کشوری که در آن آزادی اندیشه و سخن و بیان و قلم و گردش آزاد اطلاعات بیشتر باشد، زمینه پیشرفت و تعالی در آن کشور مهیاتر خواهد بود. بی تردید اگر در جامعه‌ای بیان‌ها بسته و قلم‌ها شکسته شود اعتماد عمومی در آن جامعه از بین خواهد رفت. و چشم‌ها و گوش‌ها به سمت امکانات ارتباطاتی بیگانگان قرار خواهد گرفت. بگذاریم میدان قلم و بیان، میدان بازی باشد تا حقایق برای مردم و جامعه تبیین شود.»

جالب آنکه آقای روحانی تاکید کرده بود:

«دولت معتقد است، توقف ها، توقیف ها آخرین راه است نه اولین راه حل. ممکن است مطبوعه‌ای، جریده‌ای، خطا کند. یا مرتکب اشتباه بزرگی شود. اولین قدم این است اگر می خواهیم برخورد کنیم با نویسنده، با مدیرمسئول. چرا کل آن رسانه بسته شود؟ و عده‌ای از عزیزان ما که آنجا دارند کار می کنند در بخش های مختلف، به خاطر خطای یک نفر همه بیکار شوند. اشکال ندارد اگر نویسنده ای خطا میکند با او برخورد قانونی می شود... با نویسنده و مدیرمسئول. چرا باهمه؟ چرا قدم اول توقیف و توقف؟ اشکال ندارد گاهی ممکن است نیاز باشد به توقیف هم کشیده شود. اما چرا اینقدر عجله؟»

علیرغم اظهارات آقای روحانی در دفاع از آزادی بیان و آزادی مطبوعات، توقیف دو هفته نامه منتقد دولت طی 8 ماه گذشته نشان می دهد در عمل اتفاق دیگری می افتد و استمرار این وضعیت جز به بی اعتمادی بیشتر افکار عمومی به رییس جمهور نخواهد انجامید.

به نظر می رسد علیرغم آنکه حکم توقیف هفته نامه 9 دی هفته گذشته صادر شده اما دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات در همان برهه این خبر را تکذیب کرده تا انتشار این خبر بازخورد چندانی در افکار عمومی نداشته باشد و در مقابل با چند روز تاخیر و دقیقا در روزهای پایانی سال 92 که فعالیت رسانه های مختلف رو به تعطیلی است و افکار عمومی نیز درگیر روزهای آخر سال است، امروز حکم توقیف این نشریه به مدیر مسئول آن ابلاغ شده است تا این اقدام با کمترین بازخورد منفی در افکار عمومی مواجه شود.

در بخشی از ابلاغیه رسمی توقیف هفته نامه 9 دی، علت توقیف این نشریه انتشار مطالبی با عنوان «اخراج دانشمندان هسته ای»، «تغییر سه هزار مدیر دولتی فقط در 6 ماه»، «دولت امنیتی ها و بی تدبیری های امنیتی»، «زاویه نگاه مسئولین سیاست خارجی تفاوت محسوسی با رهبر انقلاب دارد» ذکر شده است.

این در حالی است که به نظر می رسد حوزه نفوذ و تاثیرگذاری این نشریه انقلابی که بر اساس آمار وزارت ارشاد پرتیراژترین هفته نامه سیاسی کشور محسوب می شود، به حدی بوده است که دولت با احتساب بازخورد منفی و واکنش ها به رفتار خود، ترحیج داده تا در دوران سکوت خبری - رسانه ای، اقدام به توقیف این نشریه کند.

گفتنی است چندی قبل رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان با گلایه از کسانی که در صدد منزوی کردن جوانان انقلابی هستند، فرمودند: «افرادی که نسبت به این جوانها با چشم بدبینی نگاه میکنند یا مردم را بدبین میکنند، خدمت نمیکنند به کشور؛ به استقلال کشور، به پیشرفت کشور، به انقلاب اسلامی خدمت نمیکنند. این جوانها را باید حفظ کرد، باید از اینها قدردانی کرد، امروز هم بحمدالله کم نیستند و زیادند. [نباید] با عناوین گوناگونی بخواهیم این جوانهای مؤمن را طَرد کنیم و منزوی کنیم؛ که البته منزوی هم نمیشوند؛ آن جوانهای مؤمنِ پرانگیزه، با این حرفها منزوی نمیشوند اینها؛ لکن خب، ما باید قدر اینها را بدانیم.»

حجه الاسلام رسایی مدیرمسئول هفته نامه 9 دی در واکنش به اقدام هیئت نظارت بر مطبوعات با انتشار ابلاغیه توقیف این هفته نامه ذیل آن نوشت:

دومین سند آزادی بیان در دولت یازدهم

جهت اطلاع آقایان هاشمی رفسنجانی حامی اصلی دولت، روحانی رئیس جمهور محترم و حنتی وزیر محترم فرهنگ.

رسایی در پایان نامه توقیف هفته نامه 9 دی نیز با ذکر جملاتی از هاشمی، روحانی و حنتی در دفاع از آزادی بیان، آورده است:

هاشمی: کسانی که از آزادی بیان و بیان حقایق می ترسند، از سانسور در رسانه ها استفاده می کنند.

حسن روحانی: بگذاریم میدان قلم و میدان بیان باز باشد تا حقایق برای مردم و جامعه تبیین شود.

علی جنتی: نباید برای بیگانگان خوراک تهیه کنیم تا بگویند در ایران رسانه ها آزادی بیان ندارند.