کری اگرچه نامی از دکتر احمدی نژاد بر زبان نیاورد اما در بخشی از سخنان خود در مقایسه ی وضعیت هسته ایران قبل و بعد از مذاکرات عنوان کرد: یک سال قبل، برنامه هسته‌ای ایران با تمام سرعت به سمت ذخایر بزرگ‌تر، ظرفیت بالا‌تر غنی‌سازی، تولید پلوتونیوم سطح تسلیحاتی و کاهش مدام زمان گریز پیش می‌رفت؛ اما امروز، ایران به تک تک تعهداتی که در توافق موقت داده بود، عمل کرده است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ در حالیکه جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا از پایین بودن شانس رسیدن به توافق هسته ای سخن می گوید، جان کری، وزیر امور خارجه ی این کشور مدعی شد بسیار پیش تر از مهلت نهایی به توافق با ایران خواهند رسید.


این روزها از این دست اختلاف نظرها درباره ی مسئله ی هسته ای ایران، در درون و بیرون دولت ایالات متحده بیش از پیش نمود داشته و نشان از عدم وحدت نظر بخش های مختلف حکومتی در این کشور دارد:

کاخ سفید معتقد است روندی که در پیش دارند مناسب است و شانس رسیدن به توافق حتی پیش از رسیدن موعد مقرر بالاست. اوباما با تحریم های بیشتر مخالف است.

معاون رئیس جمهور، جو بایدن، عقیده دارد که شانس رسیدن به توافق زیر 50% است اما هنوز هم ارزش پیگیری را دارد. وی اگرچه از تاثیر تحریم ها راضی است اما با تشدید آنان مخالف است.

کنگره مدعی است اگر تحریم ها شدت بیشتری پیدا کنند، شانس عقب نشینی ایران از حقوق و خواسته های خود کمتر خواهد شد. اکثریت کنگره با روند کنونی مذاکرات مخالفند.

رژیم منحوس صهیونیستی به عنوان اصلی ترین حامی امریکا اصلی ترین مخالف مذاکرات است و مدعی است مسئله ی هسته ای ایران فقط با گزینه ی نظامی فیصله خواهد یافت.

جو بایدن که در جلسه ی همفکری اتاق فکر موسسه ی بروکینگز درخصوص غرب آسیا شرکت کرده بود، از مخالفت خود با طرح تحریم های اقتصادی بیشتر ضد ایران سخن گفت و اظهار داشت: "تا وقتی شانس پیشرفت -هرچند اندک- وجود داشته باشد نباید کاری کرد که موجب عقبگرد شود."

وی افزود: "تحریم ها توانست پیشرفت هسته ای ایران را کُند نماید. متوقف شدن پیشرفت های سریع هسته ای ایران یک موفقیت برای ماست. حتی اگر بعضی ها آن را موفقیت قلمداد نکنند ولی به هرحال بهتر از وضعیت قبلی است." وی در ادامه گفت اگرچه اسرائیل و امریکا اختلاف نظرهای تاکتیکی با هم دارند اما امریکا خود را کاملا وقف حفظ امنیت اسرائیل می کند.

این اظهارات در حالی است که جان کری دیروز (یکشنبه) عنوان کرده بود به قدری به پیشرفت مذاکرات خوشبین است که از نظر او، حتی می توان طی مدت سه الی چهار ماه با ایران به توافق رسید!

وی که در مجمع "سابان" متعلق به میلیاردر یهودی (حاجیم سابان) سخن می گفت اظهار داشت: "اگرچه مذاکرات برای مدت هفت ماه تمدید شده اند اما هدف ما این است که ظرف مدت سه الی چهار ماه به توافق برسیم و یا حتی اگر امکانپذیر باشد زودتر هم این کار را خواهیم کرد."


اذعان جان کری به موفقیت ها و پیشرفت های هسته ای دولت احمدی نژاد

کری اگرچه نامی از دکتر احمدی نژاد بر زبان نیاورد اما در بخشی از سخنان خود در مقایسه ی وضعیت هسته ایران قبل و بعد از مذاکرات عنوان کرد: "یک سال قبل، برنامه هسته‌ای ایران با تمام سرعت به سمت ذخایر بزرگ‌تر، ظرفیت بالا‌تر غنی‌سازی، تولید پلوتونیوم سطح تسلیحاتی و کاهش مدام زمان گریز پیش می‌رفت. اما امروز، ایران به تک تک تعهداتی که در توافق موقت داده بود، عمل کرده است. برای اولین بار در یک دهه، پیشرفت برنامه هسته‌ای این کشور به عقب رانده شده است. از کجا می‌فهمیم؟ از آنجا که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شرکای ما توانسته‌اند تائید کنند که ایران واقعا به تعهدات خود در برنامه اقدام مشترک احترام گذاشته است."

موفقیت سیاست خارجی دولت نهم و دهم از جایی محرز می شود که شیطان بزرگ با خرسندی و رضایت خاطر از کنارگذاشتن آنان توسط دولت جدید سخن می گوید. پرواضح است که اگر سیاست خارجی دولت دکتر احمدی نژاد موفقیت آمیز نبود دشمن تا بدین حد از تغییر آن و اتخاذ رویه ی جدید ابراز شادمانی نمی نمود.

این در حالی است که در زمان تبلیغات ریاست جمهوری یازدهم، اکثر کاندیداهای ریاست جمهوری با حمله به سیاست دولت پیشین در امور بین الملل، راهی خلاف جهت نارضایتی دشمنان را پیمودند!

منبع:

http://www.reuters.com/article/2014/12/06/us-iran-nuclear-usa-biden-idUSKBN0JK0QW20141206

http://www.washingtonpost.com/world/national-security/kerry-predicts-iran-nuclear-talks-will-be-settled-long-before-june-deadline/2014/12/07/72d18dc6-7e58-11e4-9f38-95a187e4c1f7_story.html

 

"Our President, analytical news site"