المانیتور در گزارشی به احتمالات مطرح شده درباره‌ی نامزدی آیت الله هاشمی شاهرودی برای تصدی سمت ریاست مجلس خبرگان پرداخته است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، به عنوان نامزد تصدی پست ریاست مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. مجلسی که رهبر جمهوری اسلامی ایران را انتخاب و بر کار وی نظارت می‌کند.
المانیتور در ادامه به سخنانِ سید احمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری درباره‌ دیگر گزینه های احتمالی برای معرفی برای تصدی ریاست این مجلس اشاره کرده و می نویسد: آیت الله محمد یزدی، عضو شورای نگهبان، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و آیت الله موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران نیز از دیگر گزینه های احتمالی نامزدی برای این سمت هستند.
بسیاری از وب سایت های ایرانی و فارسی زبان خارج از کشور از شاهرودی به عنوان نامزد ریاست مجلس خبرگان رهبری نام بردند و عنوان کردند که وی از بخت بیشتری برای تصدی این سمت پس از درگذشت آیت الله مهدوی کنی، برخوردار است.
با وجود احتمال حضور مجدد آیت الله هاشمی رفسنجانی در این سمت، احمد خاتمی گفت: آنطور که من شنیده ام آقای رفسنجانی عنوان کرده اند که تمایلی برای ریاست مجلس خبرگان ندارند.
از سال ۲۰۱۲ رسانه های غربی از آیت الله شاهرودی به عنوان گزینه محتمل ایران برای جایگزینی نقش آیت الله سیستانی به عنوان مرجعیت عراق نام بردند.
آیت الله شاهرودی، مرجع ۶۶ ساله‌ متولد عراق، اعتبار مذهبی بسیار محکمی دارد و اکنون معاون رئیس مجلس خبرگان رهبری ایران است. پس از آنکه آیت الله مهدوی کنی در ماه ژوئن گذشته به کما رفت وی ریاست موقت جلسات این مجلس را بر عهده گرفت. وی همچنین رئیس سابق قوه قضائیه ایران است که از سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ در این سمت حضور داشت.
هاشمی شاهرودی در جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک اصولگرادر نظر گرفته می شود که همانند محمد تقی مصباح یزدی و یا احمد خاتمی تندرو نیست. وی البته همانند هاشمی رفسنجانی به اصلاح طلبان نیز نزدیک نیست. این ویژگی ها وی را به نامزدی تبدیل کرده است که مراکز قدرت بسیاری دارد.
رئیس جدید مجلس خبرگان رهبری ایران در اسفند ماه آینده انتخاب خواهد شد.
منبع: نامه نیوز