آیت‌الله خامنه ای تصریح کرد: امام خمینی(ره) با الهام از این حکمت متعالیه که از جوانی با عرفانی که مکمل فلسفه است، بینشی کسب کرد و توانست دنیا را طوری دیگر نگاه کند. امام خمینی(ره) چون دارای بینش الهی و جهانی بر اساس فلسفه ملاصدرا بود، پیروز و موفق شد.

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا گفت: امیدواریم رئیس‌جمهور منتخب بتواند به تعهدات خود مخصوصاً در زمینه اعتدال عمل کرده و به وسوسه و تلقینات اطرافیان توجه نکند.
 آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای در دیدار مدیرعامل و جمعی از مدیران و خبرنگاران خبرگزاری فارس درخصوص مسائل سیاسی روز و همچنین مسائل مربوط به اولویت‌های رسانه از جمله مسائل فرهنگی و فکری سخن گفت. بخش هایی از این گفتگو به شرح زیر است:

رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا با تبریک میلاد امام عصر(عج) که تاریخ بشریت را رقم می‌زند، گفت: بحمدلله در کشور ما معنویت حاکم است و حضرت حجت‌بن الحسن(عج) که ولی و مسئول ماست با انگشت تدبیر، تقدیر الهی را رقم می‌زند.

* جامعه ایران الگو و نماد اسلام است

وی ادامه داد: این حضرت با عنایت الهی در جامعه‌ ما که امروز الگو و نماد اسلام است تا زمانی که مردم، صالح و در خط اسلام باشند و مسلمانی واقعی پیشه کنند، پشتیبان و حافظ خواهد بود.

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا تصریح کرد: هر کس در هر جایی که پشت میز و مسندی نشسته باید بداند که مسئول است و مسئولیت او تنها با مدیر بالادستی او نیست بلکه عمومی است هم در برابر خدا و هم در برابر ملت مسئولند، همه باید مراقب باشند که در خط خود حرکت کنند چون همه در برابر خداوند مسئولند.

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا تصریح‌کرد: گاهی مشاهده می‌شود که فلسفه‌های مغالطه‌ای و انحرافی به خورد مردم داده می‌شود و مسیر فکری مردم را تغییر می‌دهند، رسانه‌ها می‌توانند بطلان و سفسطه این جریان‌ها را معرفی کنند، تعداد خبری که در یک رسانه تولید می‌شود حایز اهمیت است ولی کیفیت کار مؤثر و مفید برای جامعه از آن هم مهمتر است.

*آگاهی، رسانه‌ها را از جاده‌های انحرافی دور می‌کند

وی دیگر سرمایه‌های خبرنگاران را آگاهی بالا، دانست که نتیجه آن اشتباه نکردن، دقیق بودن در دنبال کردن اخبار و فریب نخوردن توطئه‌ها است و گفت: این آگاهی، انسان را از انحراف دور نگه‌ می‌دارد، رسانه نقش مهمی در حیات سیاسی مردم جامعه برعهده دارد.

آیت‌الله خامنه‌ای ادامه داد: هر جامعه‌ای دارای عده‌ای نو رسیده و جوان است که اینها واقعاً بی‌الگو هستند و از مسایل دقیق اجتماعی و سیاسی اطلاع ندارند، برای اینکه جوانان فریب فریبکاران را نخورند رسانه‌ کار اطلاع‌رسانیش به‌اندازه یک معلم با ارزش است و می‌تواند از سقوط نسل جوان جلوگیری کند.

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا تصریح کرد: البته نه فقط جوانان گول می‌خورند بلکه حتی عده‌ای نیز از مردم دیگر هستند که تفکراتشان نیازمند اصلاح است و حتی برای اصلاح اینها باید زمان بیشتری صرف کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه رسانه با امکاناتی که در اختیار دارد می‌تواند سایر دستگاه‌های مسئول را نیز فعال کند، گفت: رصد این افکار و این تفکرات و جریانات انحرافی که گاها در جامعه دیده می‌شود، با رسانه‌هاست.

*مردم ایران در انتخابات، مجامع بین‌المللی را حیران کردند

وی در ادامه با اشاره به حضور پرشکوه مردم در انتخابات اخیر یادآور شد: خوشبختانه تحولاتی که در این دوره انتخابات اتفاق افتاد و رسانه‌ای شد، از عظمت و شکوه مردم ایران در این دوره چهر‌ه‌ای در مجامع بین‌المللی نشان داد که دیگران را حیر‌ت‌زده کرد، البته خودمان شاید متوجه عمق موضوع نباشیم.

آیت‌الله خامنه‌ای با ارزیابی مثبت از نحوه برپایی انتخابات گفت: خوشبختانه انتخابات خوبی بود و هر کسی نامزد مورد نظر خود را انتخاب کرد ولی گردش کار نشان می‌دهد که مصلحت چه بوده و هر چه مقدر باشد، همان می‌شود؛ انتخاب یک شخص روحانی با وجود اینکه خیلی‌ها اعتقاد داشتند کار روحانیت دیگر تمام شده، نشان ‌می‌دهد که مردم به روحانیت اعتماد دارند.

وی با تأکید بر اینکه همه موظفیم به رأیی که متعلق به مردم است احترام بگذاریم و تبریک بگوییم، اظهارداشت: این مقامی است که متعلق به شخص نیست متعلق به ملت است و این شخصیت است که خود را در گرو یک ملت گذاشته مقام محترمی است و مبارک باشد.

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا افزود: امیدواریم رییس‌جمهور منتخب بتواند به تعهدات خود مخصوصاً اعتدال عمل کند و به وسوسه و تلقینات اطرافیان توجه نکند و با همه جناح‌ها یکسان همکاری کند.

آیت‌الله خامنه‌ای ادامه داد: متاسفانه‌ تا کنون آنگونه که باید، مسئولان کشوری از ابتدای انقلاب با یکدیگر هماهنگی لازم را نداشته‌اند، اقتصاد معلول شده و آموزش ناقص است و نهادهای دیگر نیز در حوزه قوای سه‌گانه با یکدیگر وحدت ندارند و دارای نقایصی هستند؛ باید بدانیم که کشور همچون یک خانواده است که نباید بر سر میراث با یکدیگر جنگ کنند، بلکه باید همیشه حامی یکدیگر باشند و اختلافات را به حداقل برسانند.

وی با تاکید بر اینکه در جمع عقلا اختلاف رخ نمی‌دهد، گفت: این اختلافات سیاسی یا سلیقه‌ای در میان ملت انشعاب ایجاد می‌کند در صورتی که باید یک خط درست اندیشه‌ای را معیار قرار داد و بر اساس آن جریانات و نقشه راه مشخص شود، حیف است که در این ملت تفرقه بیفتد چون استقلال کشور در خطر می‌افتد.

شغل معلمی‌تان را ادامه دهید

آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به خبرنگاران و مسئولان خبرگزاری فارس گفت: رسانه شبیه شغل معلمی است شما نیز ان‌شاء الله این شغل شریف را ادامه دهید و از ابزارهای موجود خود استفاده کنید که کارساز است.

وی ادامه داد: اکنون کشورهای همسایه ایران در موضع تزلزل و بی‌تعادل هستند و ارکان قدرت خود را از دست داده‌اند چیزی که اینها را به زلزله انداخته پیام اصلی اسلام برای بشریت است، سلفی‌ها هم از رسانه‌ها استفاده کرده و فساد عقیدتی را پراکنده کرده‌اند در مقابل اینها باید از رسانه‌ها استفاده کرد و آسیب‌ها را برطرف یا کنترل کرد.

وی با تأکید بر اینکه یکی از کارهای رسانه پیش‌بینی حوادث آینده و جریان‌سازی برای آن است، اظهارداشت: باید با مطالعه و دقت در یک سلسله شواهد و مدارک حوادث آینده را پیش‌بینی کرد و برای انتخابات آینده نیز از هم‌اکنون باید اینکار صورت گیرد. بنابراین باید در مقابل سنگ‌پرانی ها و صدمات ایستاد و بعضی رسانه‌ها البته اینکار را انجام می‌دهد اما باید تقویت شود و مطلقاً مسایل شخصی وسط نیاید و برای هر کار خدا را در نظر بگیریم و این رسالت را به عنوان یک امانت الهی از گذرگاه‌های خطرناک نظرات افراد مختلف باید در عرصه رسانه بیاید تا شاید جایی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به مسئولیت سنگین قوای سه گانه و نیروهای اداری دولتی و غیر دولتی در حوزه فرهنگ گفت: این امانت بر عهده همه افراد و نهادهاست البته من مایل نیستم زیاد در عرصه رسانه حضور یابم مگر در حد رفع نیاز اما اگر سوالی باشد پاسخ می‌دهیم با این حال نظرات افراد مختلف باید در عرصه رسانه بیاید تا شاید جایی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

امام خمینی (ره) از حکمت متعالیه الهام گرفت


آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه در پاسخ به این که آیا انقلاب اسلامی بر اساس تفکرات صدرایی شکل گرفت و امام خمینی(ره) تحت تاثیر اندیشه‌های ملاصدرا بوده است، گفت: فلسفه یک جهان‌بینی است، شناخت از عالم است همانطور که هر یک از رشته‌های علمی یک شاخه‌ای از واقعیت را برای ما روشن می کند. چون علم طبیعی، فیزیک و ... امّا فلسفه یک نگاه از بالا به همه علوم و به هم عالم دارد و پاسخ سوالات بشر را با تأمل و تفکر از بالا به پایین پاسخ می‌دهد.

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا در ادامه افزود: اگر فلسفه نباشد بینش هم وجود ندارد، فلسفه ملاصدرا فلسفه‌ای است که از قرآن و حدیث الهام گرفته است، بنابراین بینش الهی دارد.

آیت‌الله خامنه ای تصریح کرد: امام خمینی(ره) با الهام از این حکمت متعالیه که از جوانی با عرفانی که مکمل فلسفه است، بینشی کسب کرد و توانست دنیا را طوری دیگر نگاه کند.

وی افزود: کدام یک از سیاست مداران عالم هستند که از پیروزی خود یقین داشته باشند اما ایشان از زمانی که پا به هواپیما گذاشت و تا زمانی که به ایران بازگشت از پیروزیش یقین داشت البته از غیب خبر نداشت اما مطمئن بود و از حکمت آموخته بود که حق، پیروز است.

آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه امروز پیام انقلاب اسلامی ایران به همه کشورها رسیده، یادآور شد: اگر در بسیاری از این کشورها می‌بینیم که بساط ظلم هنوز برچیده نشده بخاطر فقدان راهبری مناسب بین آنها است.

وی اظهار داشت: اگر این پیام تنها توسط یک رهبر سیاسی محض مطرح می‌شد مطمئناً چنین بردی پیدا نمی‌کرد اما امام خمینی(ره) چون دارای بینش الهی و جهانی بر اساس فلسفه ملاصدرا بود، پیروز و موفق شد.

آیت‌الله خامنه‌ای گفت: نخستین بار این تأثیرپذیری امام از ملاصدرا را یک فیلسوف مصری مطرح کرد و بر اساس آن مقاله‌ای نوشت. او در یک گوشه مصر فهمیده بود که اسفار صدرا یعنی فلسفه اسلامی چه تأثیری در انقلاب ایران گذاشته است.

90 درصد آسیب‌ جامعه امروز فرهنگی است

وی در پاسخ به این سؤال که در آسیب‌شناسی انقلاب اسلامی پس از پیروزی با التقاط‌هایی رو به رو می‌شویم، ضرباتی که مجاهدین خلق و پس از آن التقاط‌های چپ و راست وارد کردند این‌ها را چطور ارزیابی می‌کنند و این موانع چگونه باید از انقلاب رفع شوند، گفت: در بررسی این موانع که باز هم از کارهای رسانه‌ای است، مقدمتاً عرض کنم که برای نابودی یک مملکت، در قدیم لشکرکشی شد و به قلعه‌ها حمله می کردند و با منجنیق شهرها را خراب می‌کردند اما امروز دیگر این دوران گذشته است و جنگ به این صورت، متعلق به درمانده‌ها و بیچاره‌ها است الان با مبارزات اقتصادی، اجتماعی و مانند آن بهتر به نتیجه می‌رسند.

آیت‌الله خامنه‌ای ادامه داد: آسیبی که امروز در کشور مشاهده می‌شود نود درصد آسیب‌های فرهنگی است، دفاع از آن هم با کار فرهنگی و فلسفی و مؤسسات فلسفی است. می‌گویند که در این موسسات فرهنگی و فلسفی نشسته چکار می‌کنند؟ این فلسفه آب و نان برای مردم نمی‌شود. اما باید به اینها گفت که امروز دشمن با فلسفه به جنگ آمده، باید بتوانیم با فلسفه سالم جلوی این فلسفه بافی‌ها و انحرافها را بگیریم پس ما نیاز به فلسفه داریم.

آیت‌الله خامنه‌ای یادآور شد: اصلاح‌طلبی که یک زمان از سوی عده‌ای مطرح شد ترجمه رفرم است به معنای تغییر تدریجی ولی نهاد حکومت یعنی باید اساس سیاست و حکومت را که بر پایه ولایت فقیه است، تغییر دهیم این رفرم اول در اروپا مطرح شد و خود مذهب پروتستان بیش از دویست رفرم داشت.

وی ادامه داد: آنها از طریق همین اصطلاحات بر ذهن افراد تأثیر می گذاشتند بنابراین همانطور که سخت‌افزار دستگاه رایانه نیز هر چه ما بخواهیم و هر نرم‌افزاری را نصب کنیم نمایش می‌دهد، ذهن افراد بشر نیز همینگونه است و اگر دستگاه مسؤولی نباشد که نظارت کامل داشته باشد این التقاط‌ها هم در جوان تأثیر می‌گذارد.

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا ادامه داد: باید مسئولان جریان‌شناس باشند و از اصول اولیه یک رسانه نیز جریان‌شناسی یا به تعبیر دیگر دشمن‌شناسی است قرآن به اندازه‌ای که بر دشمن‌شناسی تاکید کرده و شیطان را نخستین دشمن انسان دانسته بر هیچ چیزی تاکید نکرده است و پس از آن نیز به دشمنی یهود اشاره دارد که امروزه ما هنوز هم گرفتار صهیونیسم یهود هستیم منتها این عناوین متعدد است و در قالب کشورهای مختلف غربی.

کار فرهنگی، وحدت یک کشور را می‌طلبد

وی در ادامه افزود: خطری که من امروز در کشور احساس می کنم خطر فرهنگی است و روش‌های تهاجم فرهنگی با سرعت تغییر می‌کند در همین مقطع اخیر چقدر روش‌ها تغییر کرده بود ما نباید همیشه نگاهمان به یک سمت و سو باشد بنابراین آسیب‌شناسی عمده ما باید آسیب‌شناسی فرهنگی باشد و من نگران هستم و کار هم یک کار سازمانی و جمعی است و با یک واحد فرهنگی هدف حاصل نمی‌شود بلکه باید دولت و مسؤلین با یکدیگر کار کنند نهادهایی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان تبلیغات و وزارتهای مربوط فرهنگی و حتی صدا و سیما موثر هستند.