امضای چنین حکمی درآستانه سفری خارجی، بدون برگزاری جلسه و تبعا بدون تامین نظر اکثریت اعضای محترم، نه تنها علامتی مبنی بر خروج ازمسیر اعتدال، که اقدامی غیرقانونی محسوب می شود. با توجه به عدم طی شدن مسیر قانونی تغییر دبیر شورایعالی فضای مجازی، شایسته است رئیس جمهور محترم جهت اصلاح حرکت غیرقانونی انجام شده، حکم مزبور را لغو و مطابق آیین نامه شورا نسبت به برگزاری جلسه شورا و تامین نظر اکثریت اعضای محترم اقدام نماید.

حجت‌الاسلام حسن روحانی طی حکمی محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را با حفظ سمت به عنوان «سرپرست مرکز ملّی فضای مجازی و دبیرخانه شورایعالی فضای مجازی» منصوب کرد.

در همین رابطه مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی(فرا) بیانیه ای صادر کرده است که متن کامل آن در ادامه می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

انتشار خبری در ساعات پایانی شب گذشته مبنی بر انتصاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان «سرپرست مرکز ملی فضای مجازی و سرپرست دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی» با حکم رییس جمهور محترم موجب شگفتی شد. امضای چنین حکمی درآستانه سفری خارجی، بدون برگزاری جلسه و تبعا بدون تامین نظر اکثریت اعضای محترم، نه تنها علامتی مبنی بر خروج ازمسیر اعتدال، که اقدامی غیرقانونی محسوب می شود.

لازم به ذکر است که رییس جمهور بعنوان رییس شورایعالی فضای مجازی موظف است طبق آیین نامه، حداقل هر 4 هفته یکبار نسبت به برگزاری جلسه شورا اقدام نماید. امری که با وجود گذشت حدود شش هفته از آغاز به کار دولت جدید، تاکنون صورت نپذیرفته است.

برگزاری رسمی جلسات بویژه به این دلیل اهمیت می یابد که ماده 2 آیین نامه داخلی شورای عالی فضای مجازی که به تصویب شورای عالی رسیده و پس از استحضار رهبر معظم انقلاب در روزنامه رسمی نیز به چاپ رسیده است، تاکید می کند: «دبیر شورا که ریاست مرکز را نیز بر عهده خواهد داشت، با پیشنهاد رئیس شورا و بر اساس نظر موافق اکثریت مطلق اعضای شورا، به مقام معظم رهبری پیشنهاد و پس از تصویب معظم له با حکم رئیس شورا منصوب خواهد شد.»

همچنین در صورتی که به هر دلیل عزل رئیس مرکز ضرورت پیدا کند، مطابق تبصره 1 ماده فوق «پیشنهاد عزل رئیس مرکز به صورت کتبی توسط رئیس شورا یا حداقل 5 نفر از اعضا قابل طرح است و در اولین جلسه شورا بررسی شده و در صورت کسب رای موافق اکثریت مطلق اعضای شورا به مقام معظم رهبری پیشنهاد می شود. رئیس شورا تا انتصاب فرد جدید، سرپرستی حداکثر به مدت سه ماه برای مرکز تعیین می نماید.»

لذا با توجه به عدم طی شدن مسیر قانونی تغییر دبیر شورایعالی فضای مجازی، شایسته است رئیس جمهور محترم جهت اصلاح حرکت غیرقانونی انجام شده، حکم مزبور را لغو و مطابق آیین نامه شورا نسبت به برگزاری جلسه شورا و تامین نظر اکثریت اعضای محترم اقدام نماید.

انتظار می رود دولت جدید با اهتمام بیشتر به موضوع فضای مجازی، ضمن اجرای دقیق مصوبات شورایعالی، امید ایجاد شده در میان فعالان فضای مجازی جهت نیل به اهداف والای انقلاب اسلامی را به ثمر بنشاند.

مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی(فرا)

مورخ 31 شهریور 92