در حالي كه طي روزهاي گذشته اخبار مختلفي از حضور برخي چهره هاي سياسي براي حضور در انتخابات رياست جمهوري منتشر شده است، روز پنج شنبه حسن روحاني يار ديرين هاشمي رفسنجاني نيز از احتمال حضور خود در انتخابات خبر داد.

حسن روحاني كه نام وي در افكار عمومي همراه با خاطرات دوران رياست وي بر تيم مذاكره كننده هسته اي كشورمان با غرب گره خورده است، طي سخناني در یازدهمین کنگره حزب مردم سالاری، اظهار داشته است:" چرا اينقدر به گذشته چسبيده ايد؟ خيلي چيزها را بايد فراموش کرد. اينقدر به گذشته نپردازيم. به آينده و معضلات کشور بپردازيم."
اين اظهارات در حالي بيان مي شود كه امروز عملكرد بسياري از خواص به عنوان يك معيار مهم در افكار عمومي باقي مانده است و به نظر مي رسد تاكيد روحاني بر فراموشي گذشته و نگاه به آينده را بايد از اين منظر جستجو كرد چرا كه عملكرد وي در دوران رياست بر تيم مذاكره كننده هسته اي، تنها خاطره تلخ ملت از عملكرد وي نيست، بلكه سكوت معنادار وي در فتنه 88 نيز مساله اي است كه بازخواني تاريخ را هيچ گاه به سود وي هدايت نمي كند و از اين رو طبيعي است كه روحاني موكدا از لزوم فراموشي گذشته سخن بگويد.
وي در ادامه درباره انتخابات نيز گفته است: "شايد در دنياي سياست منظره اي زيباتر از صف طولاني مردم پاي صندوق انتخابات نباشد. انتخابات نماد قدرت ملي است."
اما وي توضيح نداده است چرا زماني كه عده اي از همفكرانش بدون هيچ منطقي زيباترين منظره سياست جمهوري اسلامي را در سال 88 به زشت ترين منظره تبديل كردند و با نپذيرفتن هيچ قانوني، يك جشن ملي را به صحنه آشوب و درگيري خياباني مبدل ساختند، وي سكوت كرد تا اين منظره زشت 8 ماه به طول بينجامد و در نهايت در 9 دي ماه توسط توده هاي مردم ختم شود؟
دبير شوراي عالي امينت ملي در دوران اصلاحات در ادامه به سياه نمايي از اوضاع فعلي كشور پرداخته و در اظهاراتي انتخاباتي، به نحوی از لزوم حل مشكلات مردم سخن گفته است که گويا مشكلات مردم را فقط آقاي روحاني و دوستان وی متوجه شده و این جریان توان حل آنرا دارند. این در حالی است که مشخص نيست چرا در دولت هاي قبلي این شیوه ها برای حل مشكلات مردم توسط ايشان و همفكرانشان عملی نشده است!؟
وي در ادامه تكميل پازل اين روزهاي نزدیکان هاشمي رفسنجاني كه سعي دارند با ارائه تصويري كاملا سياه از اوضاع كشور، خود را به عنوان ناجي ملت نشان دهند، به انتقاد از اوضاع اقتصادي كشور پرداخته و نظرات خود در اين زمينه را ارائه داده است.
اما شايد جالب ترين بخش از اظهارات روحاني در اين برنامه پاسخ وي به يكي از خبرنگاران باشد كه درباره احتمال كانديداتوري اش در انتخابات گفته است: "اگر نامزد شوم، مستقل خواهم آمد."
اين جمله نشان مي دهد ايشان همچنان تصور مي كند در فضاي فعلي كشور، از سوي مردم اقبالي به ساكتين فتنه و امتحان پس دادگان سالهاي اخير وجود ندارد، كساني كه تمام تلاش خود را براي ارتجاع گفتماني به قبل از سوم تير 84 انجام مي دهند اما گذر زمان نشان خواهد داد ادامه مسير انقلاب، جز با ادامه گفتمان انقلاب ميسر نخواهد بود. لذا ضمن استقبال از اين جمله روحاني براي حضور در انتخابات، بايد بار ديگر به انتظار نشست تا وزن واقعي اين افراد و گفتمان "سازش" توسط ملت مشخص شود.