جت آموزشی کوثر قرار است تا پایان سال جاری رونمایی و تحویل داده شود. این جت از یک قابلیت ویژه علی رغم آموزشی بودنش برخوردار است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ این روزها که خلبانان یگان های مختلف نیروی هوایی در جهان توانایی های فروانی پیدا کرده اند، این توانایی های خود را مدیون آموزش های افسران ارشدی هستند که پیشتر در کنار آنها، مدت ها تحت آموزش بوده اند.

اصولا، در دنیای مدرن امروز، آموزش نیروی انسانی از اولویت های هر سازمان و نهادی به شمار می رود و این اولویت دهی در یگان های نیروی هوایی از اولویت دو چندانی برخوردار است چرا که یک خلبان، باید با یک پرنده چند میلیون دلاری در بین آسمان و زمین پرواز کرده و به خوبی و بدون اینکه کوچکترین اشتباهی کند، انجام ماموریت داده و خود و پرنده اش را سالم به پایگاه بازگرداند.

از آنجایی که انجام ماموریت های نیروی هوایی معمولا مهم و استراتژیک هستند، این اهمیت بالا باعث شده که در بسیاری از ارتش های جهان به ویژه نیروهای هوایی، یگان هایی تحت عنوان یگان آموزش، کار آموزش خلبانان آینده آن کشور را برعهده بگیرند.

در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز از سالیان گذشته با توجه به وجود خلبانان زبده و بسیار حرفه ای که تجربه 8 سال جنگ تحمیلی و انجام ماموریت های بسیار مهم را در کارنامه درخشان خود دارند، نهاجا کار آموزش خلبانان جدیدالورود را از سالیان گذشته آغاز کرده است.

اما آموزش خلبانان باید حتما در یک فضای آموزشی واقعی باشد تا خلبان تحت آموزش، درک درستی از انجام یک ماموریت هوایی واقعی داشته باشد. در همین زمینه، مدت هاست که نهاجا از جنگنده های اف 5 برای آموزش خلبانان خود استفاده می کند.

البته، به غیز ااف 5هایی که این روزها فرسوده شده اند، ایران از چند هواپیمای آموزشی نیز برخوردار است اما این هواپیماها شاید چندان نتوانستند نیازهای نیروی هوایی ارتش در حوزه آموزش را تامین کنند و این خود باعث شد که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به فکر تولید یک جت آموزشی جدید بیفتد.

هواپیمای آموزشی تذرو که تحت نام پروژه "یا حسین(ع)" و با نام رسمی "رعد" شناخته می شد، شاید اولین نمونه از هواپیماهای آموزشی ایران باشد که در دهه 60 شمسی رونمایی و در نهاجا به کار گرفته شد.

با گذشت زمان، اما متخصصان کشورمان به فکر تولید هواپیماهای دیگری افتادند که بتواند نسبت به تذرو، کارایی بیشتری در حوزه آموزش داشته و نیازهای خلبانان جوان را با توجه به تغییرات زیاد جنگنده ها در حوزه سامانه های کنترل و هدایت، عکسبرداری و فیلمبرداری، سامانه های شلیک و هدف گیر و . . . ، تامین کند.

بر هیمن اساس متخصصان کشورمان پروژه ای را تحت عنوان "درنا" آغاز کردند تا هم نمونه کامل تر و پیشرفته تری نسبت به تذرو ساخته باشند و هم نیاز نیروی هوایی ارتش برای آموزش خلبانان را بیش از پیش تامین کنند.

چند سال بعد و در دهه 70 شمسی، نمونه جدید هواپیمای آموزشی تذرو رونمایی و با موفقیت پرواز کرد و همزمان، ساخت نمونه های جدیدتر با امکانات وسیع تر در دستور کار قرار گرفت و نهایتا دومین و سومین مدل از این هواپیماها ساخته و عملیاتی شدند تا ایران گام های شمرده اما حساب شده ای در حوزه ساخت هواپیماهای آموزشی بردارد.

سومین نمونه و آخرین نمونه از هواپیماهای آموزشی ایران، تندر نام داشت که در اوایل سال 2000 رونمایی و با موفقیت به پرواز درآمد اما باز هم این هواپیما نمی توانست حلقه تکمیل کننده آموزشی برای خلبانان تیزپرواز آینده ارتش جمهوری اسلامی ایران باشد.

خلبانان تحت آموزش یک "جت آموزشی" با قابلیت های به روزتر نیاز داشتند، همین نیاز باعث شد که پروژه ساخت اولین جت آموزشی ایران با نام "کوثر" آغاز شود.

حالا با گذشت 20 سال از تلاش متخصصان ایرانی و ساخت نسل های مختلف از هواپیماهای آموزشی، متخصصان صنایع هوایی وزارت دفاع برای تامین نیاز آموزشی خلبانان ارتش، پروژه کوثر را به پایان رسانده اند.

جت آموزشی کوثر قرار است اولین جت آموزشی ایران باشد که طبق گفته سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، این جت تا پایان سال جاری تحویل نیروی هوایی می شود. همه مراحل ساخت این جت در داخل کشور و به دست متخصصان کشورمان ساخته شده است.

وزیر دفاع در این باره گفته است: یکی از نیازهای موجود نیروی هوایی ارتش ساخت یک هواپیمای جت آموزشی است تا خلبانان خود را آموزش دهند که ما مراحل طراحی این هواپیما را انجام دادیم و انشاءالله تا پایان امسال این هواپیما را رونمایی و تحویل یگان ها خواهیم داد.

یکی از مهمترین قابلیت های این جت، قابلیت استفاده از آن به عنوان "هواپیمای پشتیبان هوایی نزدیک" است که این یعنی، "جت کوثر" علاوه بر استفاده آموزشی، قابلیت رزمی هم داراست. البته این جت قرار است زیر سرعت صوت پرواز کند.

شاید این جت آموزشی که قرار است وظیفه پشتیبانی هوایی نزدیک را هم انجام می دهد، چیزی شبیه اما با قابلیت های بسیار کمتر از جت جنگنده سوخو 25 روسیه باشد. این قابلیت به خودی خود، یک قابلیت ویژه در مورد یک جت آموزشی محسوب می شود.

سوخو25 یک جت اما جنگی و دوموتوره است که مخصوص انجام ماموریت های پشتیبانی هوایی از یگان های زمینی، ساخته شده است.

شاید سبک وزنی جت آموزشی کوثر و احتمالا دوموتوره بودنش و برخورداری از قابلیت های رزمی این جت آموزشی، این جت را در آینده تبدیل به پروژه ای بزرگتر هم بکند، پروژه ای که شاید روزی "جنگنده کوثر" نام داشته باشد