فضای دو قطبی موافق و مخالف افزایش تحریم های ایران در کنگره آمریکا همچنان ادامه دارد. برخی تندروهای کنگره آمریکا در ماه های اخیر گفته اند برای افزایش فشار بر ایران، نقش "پلیس بد" را بر عهده گرفته اند. دیروز 104 نماینده دیگر آمریکایی در نامه ای به اوباما با افزایش تحریم ها مخالفت کردند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از جام نیوز ، در حالی که همچنان تندروهای آمریکایی با فشار لابی صهیونیستی آیپک به دنبال طرح الزام آور برای تشدید تحریم ها علیه ایران هستند، 104 نماینده مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به باراک اوباما از سیاست های وی حمایت کرده، از دیگر اعضای کنگره خواسته اند تحریم های ایران را تشدید نکنند.
به نوشته سایت بی بی سی فارسی(bbc persian) بیش از یکصد عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به باراک اوباما، از رویکرد دیپلماتیک او درباره مناقشه هسته‌ای ایران حمایت کرده‌اند. آنان از دیگر اعضای کنگره خواسته‌اند تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع نکنند که مذاکرات فعلی را تهدید کند.
این نامه را ۱۰۴ عضو کنگره آمریکا امضا کرده‌اند که چهار نفر از آنان از حزب جمهوری‌خواه و بقیه از دموکرات‌ها هستند.
این گروه از نمایندگان آمریکایی از کنگره خواسته‌اند که به دیپلماسی در قبال ایران فرصت بدهد.
در این نامه آمده است: «اگر مصوبه‌ای که خطر از هم پاشیدن هم‌بستگی بین‌المللی را در پی داشته باشد یا بدتر از آن، از اعتبار ما در مذاکرات پیش رو بکاهد و پیشرفت سخت‌به‌دست‌آمده برای دست‌یابی به یک توافق نهایی قابل‌تایید را تهدید کند، باید از آن پرهیز کرد.»
مقامات دولتی آمریکا با وضع هرگونه تحریم‌های بیشتر علیه ایران به‌شدت مخالفت کرده‌اند.
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، بارها تاکید کرده است که اگر کنگره آمریکا در مهلت شش‌ماه تعیین‌شده در توافق ژنو قانونی برای تشدید تحریم ایران تصویب کند، آن را وتو خواهد کرد.
مخالفت رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا با تشدید تحریم
جیمز کلپر، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا، یک روز پیش در جلسه کمیته‌ای در سنا، با وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران مخالفت کرد و گفت که می‌تواند بر مذاکرات جاری تاثیر منفی بگذارد.
آقای کلپر در این باره در نشست کمیته نیروهای مسلح سنای ایالات متحده صحبت می‌کرد.
با پافشاری دولت آمریکا و با آغاز اجرای توافق ژنو بین ایران و کشورهای ۱+۵، از تلاش‌های حامیان شدت عمل علیه ایران کاسته شده است.
ایران و قدرت‌های جهانی در این توافق که با حضور وزرای خارجه این هفت کشور به دست آمد، به راه‌حلی شش ماهه برای کاهش اختلافات دست پیدا کردند.
ایران و کشورهای ۱+۵ در سوم آذر (۲۴ نوامبر) با حضور وزرای خارجه هر هفت کشور درباره یک توافق شش ماهه برای کاهش اختلافات به اتفاق نظر رسیدند.
انتظار دو طرف این بوده است که در این شش ماه، شرایط برای دستیابی به توافق بر سر حل و فصل دائمی پرونده اتمی ایران فراهم شود.
طبق توافق ژنو ایران از ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کرد و در عوض بخشی از تحریم‌های این کشور به حالت تعلیق درآمد.
مذاکرات برای دست‌یابی به یک توافق نهایی قرار است هفته آینده در مقر سازمان ملل متحد در وین پایتخت اتریش آغاز شود.
قطع‌نامه غیرالزام‌آور برای 'سخت‌گیری'
در همین حال طبق گزارش‌ها گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی در گفت‌وگو برای اقدامی ضعیف‌تر مانند تصویب یک قطع‌نامه غیرالزام‌آور بوده‌اند.
شماری از اعضای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا بنا دارند در چنین قطع‌نامه‌ای نگرانی‌های خود را از برنامه اتمی ایران مطرح کنند و به طرف‌های مذاکره با تهران یادآوری کنند که در مذاکرات "سخت‌گیرانه" عمل کنند.
طبق گزارش‌ها، اعضای تندرو کنگره آمریکا می‌خواهند از مذاکره‌کنندگان بخواهند ایران را به توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم و برچیدن تاسیساتی مانند آب سنگین اراک وادار کنند.
در حال حاضر و طبق توافق شش‌ماهه، ایران همچنان به غنی‌سازی ادامه می‌دهد و توسعه تاسیسات آب‌سنگین را متوقف کرده است.
چنین درخواستی قبلا در لایحه "ایران عاری از سلاح هسته‌ای" نیز مطرح شده بود که حمایت لابی‌های عمده حامی اسرائیل را داشت و توانسته بود امضای ۵۹ سناتور را بگیرد اما نشانه‌ای از پیشرفت آن در کنگره نیست.
طبق توافق ژنو در بازه شش‌ماهه‌ای که ایران و کشورهای ۱+۵ برای توافق نهایی مذاکره می‌کنند، نباید تحریم تازه‌ای علیه تهران وضع شود.
برخی منابع نوشته‌اند که اگر قطع‌نامه غیرالزام‌آور هم مطرح شود، دولت آمریکا به آن هم اعتراض خواهد کرد.
مقام‌های آمریکایی و از جمله باراک اوباما در هفته‌های گذشته تاکید کرده‌اند که عمده تحریم‌های فعلی علیه ایران همچنان به جای خود باقی است و در این باره به مدیران صنعتی و بازرگانان هشدار داده‌اند.
رادیو فردا(radiofarda) هم نوشته است: ۱۰۴ تن از قانونگذاران آمریکایی در مجلس نمایندگان آن کشور، در نامه‌ای از سیاست‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای دادن فرصت به مذاکرات اتمی با ایران و تلاش‌ها برای حل دیپلماتیک آن حمایت کردند.
در این نامه به رئیس‌جمهوری آمریکا، خطاب به دیگر نمایندگان آمده است «معتقدیم، کنگره باید به دیپلماسی فرصت دهد».
دیوید پرایس و لوید داجت، دو نماینده‌ای که تهیه نامه و جمع‌آوری امضا برای آن را در دست داشتند هر دو از نمایندگان دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا هستند. اما در میان امضاکنندگان چهار نماینده جمهوری‌خواه نیز حضور دارند. این نامه برای جمع امضاهای بیشتر در مجلس باز است.
"هافینگتون‌پست" نامه حمایتی از سیاست‌های باراک اوباما و تقابل با تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را نشانه ایجاد موجی در حمایت از دیپلماسی در قبال ایران عنوان کرده است.
دیوید پرایس در بیانیه‌ای که در ارتباط با این نامه منتشر کرده می‌گوید «معتقدم باید از فرصتی که در مقابل ما ایجاد شده استفاده کنیم تا برای برنامه اتمی ایران، راه‌حلی صلح‌آمیز و دیپلماتیک بیابیم».
واژگانی شبیه به این را پیشتر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در مورد سیاست در قبال ایران به کار برده بود.
رئیس‌جمهوری آمریکا، نهم بهمن ماه در پنجمین سخنرانی سالیانه خود در کنگره آمریکا از تلاش‌های دیپلماتیک خود در برابر ایران دفاع کرده و گفته بود این تلاش‌ها، بختی برای حل یکی از مهم‌ترین مسائل امنیتی جهان بدون خطر جنگ به وجود آورده است.
او پیشتر نیز در مورد تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران هشدار داده و گفته بود چنین تحریم‌هایی را وتو خواهد کرد. آنچه در سخنرانی سالیانه خود بار دیگر بر آن تاکید کرد.
امضاکنندگان نامه به اوباما نیز از همکاران خود خواسته‌اند از تصویب طرح‌ها یا قطع‌نامه‌هایی که این مذاکرات یا ائتلاف بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای تهران را به خطر بیاندازد، خودداری کنند.
این نامه در حالی تهیه و به سرعت بر شمار امضاکنندگان آن افزوده شده که گروهی از نمایندگان در نظر دارند، قطع‌نامه‌ای غیرالزام‌آور را تهیه کنند که در آن رئوس نتیجه‌های نهایی در توافق‌نامه اتمی با ایران ذکر شده است.
در اوایل بهمن ماه خبرگزاری رویترز در گزارشی گفته بود تلاش‌های نمایندگان آمریکا در کنگره آن کشور برای تصویب تحریمی جدید علیه ایران، متوقف شده و گروهی از نمایندگان در حال گفت‌وگو برای ارائه اقدامی مانند یک قطع‌نامه غیرالزام‌آور هستند. بنا بر آن گزارش در قطع‌نامه غیرالزام‌آور نمایندگان قصد دارند از مذاکره‌کنندگان بخواهند ایران را به «توقف کلی غنی‌سازی اورانیوم خود و برچیدن -و نه توقف فعالیت- تاسیساتی مانند آب سنگین اراک» وادار سازند.
در کنار شکل‌گیری‌ حمایت‌های تازه از تلاش‌های دیپلماتیک در مورد ایران و مخالفت با تصویب تحریم‌های جدید در شرایط فعلی، جیمز کپلر، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا»، نیز به صف مخالفان تحریم‌ها پیوسته است.
او روز سه‌شنبه در جلسهٔ استماع کمیته خدمات نیروهای مسلح سنای ایالات متحده گفته بود «مهم است به یاد داشته باشیم که ایرانیان چگونگی کارکرد دولت ایالات متحده را درک می‌کنند و لزومی به اعمال تحریم های بیشتر نیست.»
طرف‌های مذاکرات بر سر برنامه اتمی در گروه ۵+۱ از روز ۲۹ بهمن‌ ماه دور تازه گفت‌وگوها با تهران را در وین -پایتخت اتریش- آغاز می‌کنند.