در سال 2007 بیش از 14 میلیارد سند جاسوسی از شبکه های کامپیوتری و تلفنی ایران توسط آمریکا شنود و رصد شده است.

رسوایی مربوط به پروژه سازمانهای اطلاعاتی اوباما برای شنود مکالمات تلفنی و اینترنتی شهروندان این روزها به بحث داغ ایالات متحده تبدیل شده است. این ماجرای جنجالی طبق گزارش رسانه‌های غرب ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته است. روزنامه انگلیسی گاردین با افشای ماهیت فوق سری یکی از ابزارهای جاسوسی متعلق به آژانس امنیت ملی آمریکا به نام «Boundless Informant» (خبررسان بدون‌مرز) دامنه این جاسوسی را فراتر از مرزهای آمریکا اعلام کرده است.

گاردین در گزارشی فاش کرد: آژانس امنیت ملی آمریکا از چندین سال پیش ابزار قدرتمندی را طراحی کرده که تمام اطلاعات جمع‌آوری شده را ثبت و تجزیه و تحلیل می کند. این ابزار «Boundless Informant» (خبررسان بدون‌مرز) نام دارد و تمام جزئیات اطلاعاتی را که از کشورهای مختلف از طریق شبکه‌های کامپیوتری، اینترنتی و تلفنی آن کشورها جمع آوری شده را با نمودار و نقشه نشان می دهد.
تمرکز این ابزار فوق پیشرفته بر شمارش و طبقه بندی اطلاعات است و با استناد به اسناد «خبررسان بدون مرز» باید گفت که آژانس امنیت ملی آمریکا در یک دوره زمانی 30 روزه از ابتدا تا انتهای ماه مارس 2013 حدود 3 میلیارد سند اطلاعاتی از کامپیوترهای شهروندان آمریکایی جمع آوری کرده است. همچنین در ماه مارس 2013 آژانس امنیت ملی آمریکا 97 میلیارد سند اطلاعاتی از شبکه های کامپیوتری سراسر دنیا جمع آوری کرده است.
گاردین همچنین با استناد به اطلاعات خبررسان بدون مرز اعلام کرد که آژانس امنیتی آمریکا در سال 2007 میلادی بیشترین جاسوسی اطلاعاتی را از مردم ایران کرده است و در این سال 14 میلیارد سند جاسوسی از شبکه های کامپیوتری و تلفنی ایران توسط آمریکا شنود و رصد شده است. پس از ایران پاکستان با 5/13 میلیارد سند، اردن با 7/12 میلیارد سند، مصر با 6/7 میلیارد سند و هند با 3/6 میلیارد سند در رتبه های دوم تا پنجم قرار دارند.
همچنین در نقشه‌ای که ابزار خبررسان بدون مرز از کشورهای تحت جاسوسی اطلاعاتی آمریکا ارائه کرده کشورهایی که به رنگ سبز نشان داده شده‌اند کمترین جاسوسی اطلاعاتی از آنها شده و به ترتیب کشورهای زرد، نارنجی و در نهایت قرمز مورد بیشترین تعرض اطلاعاتی از سوی آمریکا قرار گرفته‌اند.

کبری آکیش