بر اساس این تز جناب آقای روحانی، باید همه دولت‌ها به اتهام فساد منحل و نوعی آنارشی جایگزین نظامات و دولت‌ها شوند؛ نتیجه ای که بی شک منظور نظر رئیس جمهور محترم نبوده و نیست و شاید اشتباه وی تنها اعتماد به مشاوره‌های برخی چهره‌های تندرو و مخالف نهادهای ارزشی کشور بوده است.

به گزارش فرهنگ نیوز ، جناب حجت‌الاسلام حسن روحانی، ریاست محترم جمهوری در ادامه سلسله سخنرانی‌هایی که بسیاری از آنها با نیش و کنایه‌های فراوان به برخی منتقدان و نهادهایی که تاییدیه ۱۰۰ درصدی برای تمام مواضع و اقدامات دولت صادر نمی‌کنند، همراه بوده، این بار نیز در همایش ملی "ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد" بحثی را پیش کشید که برخی حامیان دولت آن را کنایه‌ای به برخی نهادهای انقلابی کشور به حساب آورده‌اند.
جناب آقای رئیس‌جمهور در این سخنرانی تاکید کرده‌اند: "اگر شما اطلاعات، تفنگ، پول و سرمایه، سایت و روزنامه، خبرگزاری را همه را در یک نهاد جمع کردید، ابوذر و سلمان هم باشد، فاسد می‌شود. کار ما اشکال دارد، ما اشکال را باید رفع کنیم. تجمیع قدرت در یکجا فساد است."

با این حال جدای از اینکه آیا واقعاً جناب حجت‌الاسلام روحانی در این سخنرانی خود همسو با برخی رسانه‌های دوم‌خردادی تعمداً و به کنایه برخی نهادهای انقلابی را هدف قرار گرفته‌اند یا خیر؟ و اینکه آیا همه این مواردی که رئیس جمهور فرموده‌اند در این نهاد مجتمع است یا خیر؟، این سخنان ریاست محترم جمهوری از نظر مفهومی دارای ایرادات فاحش اساسی است و قطعاً تبعات عجیب و غریب این نظریه! بیش از هرچیز خود دولت را دامن‌گیر خواهد شد.

لذا در این باره به صورت اختصار ذکر موارد ذیل مناسب به نظر می‌رسد:

۱- در وهله اول چنان که بارها نیز پیش از این از سوی دلسوزان تاکید شده است، متهم کردن دیگران و سیاست برچسب‌زنی روزانه به آنان، اعم از برچسب بی‌سوادی، تازه به دوران رسیدگی، جیب‌بری!، فاسد و ... به هیچ وجه در شان رئیس‌جمهور یک ملت با فرهنگ و باسابقه دیرینه تمدنی نبوده و بهتر است، ریاست محترم جمهور رویه‌ شایسته‌تری را در این زمینه پیش بگیرند.؛هرچند علت سیاسی و تاکتیک عملیات روانی این نوع مواجهه و سخنان حاشیه‌ساز برای منتقدان به وضوح روشن است.

۲- رئیس‌جمهور در این سخنرانی خود به تاکید موکد فرموده‌اند که در هر نهادی اگر چنان امکاناتی به صورت یکجا جمع شود، بدون هیچ تردیدی، حتی اگر اعضای آن مجموعه ابوذر و سلمان هم باشند، قطعاً‌ فاسد خواهند شد! اما ریاست محترم جمهوری توجه نکرده‌اند که متاسفانه یا خوشبختانه اولین و بزرگترین و مهمترین ارگانی که همه این امکانات و بلکه فراتر از آن در این ارگان مجتمع شده‌اند، خود دولت است. اولاً از نظر اطلاعات، وزارت محترم اطلاعات با بودجه پیشنهادی بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومانی برای سال ۹۴ به طور کامل زیر نظر دولت و رئیس جمهور محترم است.

از منظر تفنگ، یا همان امکانات نظامی نیز، وزارت محترم دفاع که اکثر صنایع نظامی کشور در آن مستقر است، متعلق به دولت و زیر نظر شخص رئیس‌جمهور است! از منظر پول و سرمایه هم که مشخصاً خزانه کشور در دست دولت است و بودجه را نیز دولت پیشنهاد می‌کند؛ بودجه‌ای که امسال سقف آن ۲۶۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

اما از منظر رسانه هم رسانه‌هایی نظیر خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، موسسه مطبوعاتی ایران(با چندین روزنامه و سایت)، خبرگزاری ایکنا و ده‌ها سایت و نشریه دیگر که تحت مدیریت وزارتخانه ها و نهادهای زیرمجموعه دولت فعالیت می‌کنند، در بودجه کشور ردیف مشخص دارند.

به عنوان مثال برای خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۴ دولت محترم بودجه‌ای معادل ۶۰ میلیارد و ۱۴۶ میلیون تومان اختصاص داده است که با توجه به خروجی اندک و کارکردی در حد یک سایت‌ بودجه بسیار بالایی محسوب می‌شود؛ به طوری که به اعتقاد بسیاری از اساتید و فعالان رسانه سیستم عریض و طویل ایرنا به جای تبدیل شدن به یک رسانه پویا و چابک به اداره‌ای پر پیچ و خم و سربار دولت تبدیل شده است. همچنین برای خبرگزاری ایسنا نیز در بودجه سال ۹۴ بیش از ۵ میلیارد و ۲۷۱ میلیون تومان بودجه پیشنهاد شده است!

۳- اما از سویی دیگر، بر اساس نظریه‌ای که رئیس جمهور محترم در سخنرانی خود مطرح کرده‌اند، بدون تردید همه دولت‌ها و نظامات در جهان را باید نظامات و دولت‌هایی فاسد-بدون ذره‌ای تردید- به حساب آورد. چه آنکه اساساً فلسفه تشکیل حکومت‌ها در دنیا تجمیع قدرت و سپس توزیع آن به صورت مناسب است. لذا بر اساس این تز جناب آقای روحانی، باید همه دولت‌ها به اتهام فساد منحل و نوعی آنارشی جایگزین نظامات و دولت‌ها شوند؛ نتیجه ای که بی شک منظور نظر رئیس جمهور محترم نبوده و نیست و شاید اشتباه وی تنها اعتماد به مشاوره‌های برخی چهره‌های تندرو و مخالف نهادهای ارزشی کشور باشد.
منبع: جهان نیوز

"Our President, analytical news site"