اخبار و تحلیل‌های مربوط به ترکیب کابینه دولت یازدهم و انتصابات صورت گرفته در دولت، امروز نیز در مرکز توجه مطبوعات بین‌المللی قرار گرفته است.

روزنامه «وال استریت ژورنال» با انتشار تحلیلی درباره ترکیب کابینه بر این باور است که این نوع چینش وزرا، نشانگر پیگیری یک سیاست دو وجهی از سوی دولت جدید است: تغییر در سیاست خارجی و سیاست‌های اقتصادی به منظور کاهش تحریم‌ها و در عین حال، امتیازات اندک در زمینه گشایش فضای سیاسی داخلی و آزادی‌های اجتماعی.

این روزنامه می‌نویسد وزرای خارجه، نفت و صنعت و معدن، تکنوکرات‌های عمل‌گرایی هستند که در زمینه ارتقای وجهه ایران در عرصه جهانی فعالیت خواهند کرد؛ اما وزرای کشور، دادگستری و اطلاعات، «فوق محافظه‌کارانی» هستند که در مسیری مقابل گروه قبلی قرار می‌گیرند.

اما «فایننشال تایمز» از دیدگاهی متفاوت به موضوع کابینه نگریسته و بر این باور است که ترکیب این کابینه، بیانگر بازگشت از سیاست‌های احمدی‌نژاد است. این روزنامه می‌نویسد: «این هفته و زمانی که کابینه اصلاح طلب حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران رأی اعتماد گرفت، هشت سال آزمون و خطای سیاسی در این کشور به پایان رسید».

به عقیده فایننشال تایمز، تأیید صلاحیت نزدیک به همه اعضای کابینه ـ که بیشتر آن‌ها دارای چندین دهه تجربه در پست‌های بالا بوده‌اند‌ ـ در حقیقت به منزله تصدیق این امر است که معرفی نسل جدیدی از سیاستمداران در دوره هشت ساله احمدی‌نژاد، کار نادرستی بوده است. با این حال، این روزنامه اشاره می‌کنند که اعضای کابینه جدید مسئولیت بسیار دشواری برای حل مشکلات کشور در پیش روی دارند.
روزنامه «نیویورک تایمز» در خبری نسبت به تایید صلاحیت وزرای پیشنهادی آقای روحانی نوشت:

 

هرچند مجلس، وزرای پیشنهادی را به شدت به باد انتقاد گرفت و به نوعی آنها را کباب کرد، اما اکثر آنها را هم تایید کرد.

 

کابینه روحانی بعد از 4 روز مواجه با انتقادات سخت و شدید بالاخره در روز پنجشنبه نجات یافت. وزرای پیشنهادی آقای روحانی یا متهم به رابطه با افراد فاسد و یا افراد مخالف نظام ایران می شدند.

 

اما با رد شدن تنها 3 وزیر آقای روحانی، تمامی کابینه او و حتی افرادی که نقش کلید در کابینه روحانی داشتند، رای لازم را از مجلس کسب کردند.

 

وزیر جدید امور خارجه ایران، آقای محمد جواد ظریف است که برای مدت زیادی نماینده ایران در سازمان ملل بوده و او همکاری های زیادی را با آمریکا داشته و می توان گفت نیمی از عمر خود را در آمریکا سپری کرده است. این در حالیست که یکی از نمایندگان به نام عطا الله حکیمی، آقای ظریف را یکی غربی تمام عیار خوانده بود.

 

از طرفی وزیر نفت که حرف ها و انتقادات زیادی از او در مجلس می شد، توانست در پست مهم خود یعنی وزارت نفت کار خود را شروع کند.501