در گزارش این روزنامه آمده است: «ایران موافقت کرده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در جریان عملکرد کارخانه‌ها و مکان‌هایی قرار بدهد که فقط مختص غنی‌سازی است و حتی محرمانه‌ترین سایت‌هایی مانند فوردو و نطنز اما اجازه ورود به پارچین را نخواهد داد...«

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛گمانه زنی درباره جزئیات توافق وین 8 ادامه دارد. رسانه های خبری در روزهای اخیر با استناد به اطلاعات منابع مطلع خود جزییات جدیدی از توافق تمدید مذاکرات میان ایران و 1+5 را منتشر کردند.

در داخل کشور نیز برخی از مقامات تایید کرده اند که توافقاتی در وین صورت گرفته با این حال چرا محتوای این توافق منتشر نمی شود سئوالی است که تیم مذاکره کننده هسته ای پاسخی به آن نداده است.

روز گذشته روزنامه گاردین درباره توافقات صورت گرفته در وین نوشت: واضح است که در این مذاکرات دستاوردهایی حاصل شده است.همچنین ایران و آمریکا پس از سال‌ها به طور مستقیم وارد گفت‌وگو با یکدیگر شده‌اند و سطحی از اعتماد دو طرفه میان مذاکره‌کنندگان به وجود آمده است.

پایگاه النشره لبنان نیز در گزارشی نوشت که توافق بین ایران و 5+1 در مذاکرات اخیر هسته‌ای بدون اینکه اعلام شود، حاصل شده اما بنا بر دلایلی این توافق علنی نشده است.

اما روزنامه الرای کویت جزییات بیشتری از محتوای مذاکرات را منتشر کرده است.

در گزارش این روزنامه آمده است: «ایران موافقت کرده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در جریان عملکرد کارخانه‌ها و مکان‌هایی قرار بدهد که فقط مختص غنی‌سازی است و حتی محرمانه‌ترین سایت‌هایی مانند فوردو و نطنز اما اجازه ورود به پارچین را نخواهد داد... اما ایران قبول نخواهد کرد که توافقی حاصل شود که بر خلاف حاکمیتش باشد... حال آنکه آمریکا تمایل دارد که توافق هسته‌ای را به پرونده چانه‌زنی سیاسی تبدیل کند که فراتر از موضوع هسته‌ای باشد تا به پرونده‌های منطقه برسد«.

در این گزارش آمده است آمریکا و شرکای اروپایی آن، از تیم ایرانی خواسته‌اند که اجازه بدهد -نه فقط هسته‌ای- بلکه از کارخانه‌های تسلیحات نظامی نیز بازدید کنند که این پیشنهاد مورد موافقت طرف ایرانی قرار نگرفته است.

پیش از این شورای ملی ایرانی آمریکایی (نایاک) روز چهارشنبه گذشته به نقل از منابع دیپلماتیک جزئیاتی از تمدید برنامه اقدام مشترک را منتشر کرد.

بنا بر ادعای این مجموعه، ایران در تمدید توافق ژنو متعهد شده است که در طول هفت ماه آینده، 35 کیلوگرم از مجموع 75 کیلو ذخایر اکسید اورانیوم با غنای 20درصد خود را به سوخت تبدیل کند.

تبدیل اورانیوم غنی شده به سوخت به این معناست که اورانیوم غنی شده قابلیت برگشت پذیری خود را از دست می دهد.

نایاک در ادامه گزارش خود درباره تعهدات جدیدی که تیم ایرانی در وین پذیرفته نوشته است: همچنین قرار است میزان بازرسی‌ها از کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ ایران افزایش یابد. ایران همچنین اجازه بازرسی‌های سرزده را نیز به آژانس خواهد داد.

این موسسه همچنین مدعی شده است که ایران پذیرفته برخی از فعالیت‌های تحقیقات توسعه را محدود کند؛ از جمله آن‌ها، تهران دیگر به سانتریفیوژ‌های IR-5 گاز تزریق نخواهد کرد.

گزارش ها درباره واگذاری امتیازات جدید از سوی ایران در مذاکرات وین 8 در حالی است که در تیرماه سال جاری و در جریان مذاکرات وین 6 نیز تیم ایرانی در ازای تمدید مذاکرات سه امتیاز را به طرف غربی واگذار کرده بود.

دروین 6 تیم ایرانی پذیرفت در ازای تمدید 4 ماهه توافق ژنو و ادامه روند ازادسازی بخشی از پولهای بلوکه شده ایران (8/2 میلیون دلار) ، ۳۰۰۰ کیلو اورانیوم «۲ درصد» خود را به اورانیوم طبیعی برگرداند، تظارت های بیشتری را بپذیرد و 25 کیلگرم از اورانیوم 20 درصد را تبدیل به اکسید کند. (اینجا را بخوانید)

علاوه بر این در حالی که بین تیم مذاکره کننده آمریکایی و کنگره این کشور هماهنگی کامل وجود دارد و اعضای کنگره از محتوای مذاکرات و جزییات آن باخبر هستند با این حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی همانند دیگر مردم از جریان مذاکرات اطلاع کاملی ندارند.

در همین راستا پس از آنکه محمد جواد ظریف برای تشریح روند مذاکرات اخیر در مسقط و وین به جلسه غیرعلنی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دعوت شد وی بار دیگر به اظهارات کلی بسنده کرد.

سیدحسین نقوی حسینی ، سخنگوی کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به این رفتار وزیر امور خارجه گفت از هیات رییسه مجلس تقاضا می‌شود آقای ظریف را در جلسه علنی دعوت کنند چرا که در جلسه غیرعلنی هیچ چیزی برای نمایندگان نگفتند. لااقل در جلسه علنی شاید مطالبی به نمایندگان بفرمایند.

صد نفر از نمایندگان مجلس نیز پای 7 سوال قدوسی از وزیر امور خارجه درباره روند مذاکرات هسته‌ای از ژنو تا وین 6 را امضا کرده بودند، با این حال قدوسی به دلیل فضای موجود سیاسی از طرح سوال انصراف داد.

در چنین شرایطی که مقامات آمریکایی با انتشار تدریجی محتوای مذاکرات وین 8 در رسانه ها در حال جوسازی علیه ایران هستند ، شایسته است مقامات وزارت امور خارجه با انتشار تعهدات جدیدی که در وین پذیرفته اند، اظهارات خود درباره مثبت بودن روند مذاکرات اخیر را به سنجش نمانیدگان مجلس، کارشناسان و مردم بگذارد.

منبع

"Our President, analytical news site"