اصلاح طلبان برای بازگشت به عرصه قدرت با توجه به همه اشتباهاتی که در طول این سال ها انجام دادند نیازمند یک استراتژی و یک طرح خاص برای بازگشت بودند که در این میان طرح اصولگرایان مبنی بر تشکیل جبهه متحد با محوریت یکی از برجسته ترین نیروهای ریش سفید اصولگرا شاید بهترین و تنها راه برای اصلاح طلبان بود که در این میان نام گزینه های شاخص تر روی میز مذاکرات قرار گرفت . . .

نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به روزهای اوج خود نزدیک می شود و کشور ما باز هم بوی دموکراسی و رای مردم را به خود می گیرد . این روزها فضای غالب کشور به طرز ملموسی فضای سیاسی شده است و در هر مکانی صحبت ها و تحلیل ها به نوعی به انتخابات مجلس شورای اسلامی ربط دارد . پس از آخرین انتخابات کشور که در سال 88 برگزار و به حاشیه هایی همراه شد حال مردم باز هم آماده نمایش اقتداری می شوند که قطعا دنیا را خیره خواهد کرد و باز هم نگاه های متحیر جهان را به عنوان کشوری آزاد و مستقل و متکی به رای مردم به سمت جمهوری اسلامی ایران جلب خواهد کرد .

در سال های اخیر انتخابات کشور ما به نوعی به دو طیف به نام اصولگرا و اصلاح طلب که البته دارای تعریف مشخصی نیستند تقسیم شده است . این دو طیف سیاسی در مقاطع مختلف توانسته اند بخشی از نظام قدرت را در اختیار بگذارند و مبتنی بر شعار های خود به آن عمل کنند اما در حقیقت طیف اصلاح طلب در سال هایی که قدرت اول عرصه اجرایی و تقنینی کشور را در اختیار داشت فضا را به سمتی برد که مردم به عینه روح حاکم بر افراد وابسته به این جناح که حاکی از آرمان هایی که غیر از آرمان های اصیل انقلاب اسلامی بود را دیدند و اینگونه شد که پس از دولت اصلاحات اقبال مردم چه در دولت و چه در مجلس و چه حتی در شوراهای شهر و روستا به سمت اصولگرایان تغییر کرد .

سال 88 و انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری فرصت مناسبی بود تا اصلاح طلبان با به کارگیری همه توان خود پا را به عرصه سیاسی کشور و انتخابات بگذارند اما در این میان بنا به مصلحتی که خود از قبل تعیین کرده بودند فردی ساده و بی اختیار را انتخاب کردند تا در ادامه در صورت رای نیاوردن وی بتوانند نظریه های خاک خورده انقلاب های مخملین را با استفاده از فرصت پیش آمده در کشور پیاده کنند که با درایت مقام معظم رهبری و هوشیاری مردم شکست سنگینی در آن مقطع خوردند .

عملکرد ضعیف غالب نیروهای موسوم به اصلاح طلب در سال های اخیر و وادادگی این افراد در برابر نظریه ها و تئوری های منسوخ شده دنیای مادی غرب نظر مردم را به کلی درباره این افراد تغییر داده است و امروز اصلاح طلبان کمترین مقبولیت و محبوبیتی در میان مردم ندارند . آخرین تیر اصلاح طلبان شاید در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بود که با فتنه انگیزی های آنان برای آخرین بار دستشان در مقابل مردم رو شد اما باز هم عرصه انتخابات مجلس سبب شد زمزمه هایی برای برنامه ریزی طیف اصلاح طلب برای رسیدن دوباره به قدرت به گوش برسد .

شاید جدی ترین آغاز فعالیت انتخاباتی اصلاح طلبان را بتوان به شرط گذاری سید محمد خاتمی برای بازگشت اصلاح طلبان به انتخابات مجلس شورای اسلامی دانست که این شرط گذاری با واکنش صریح مسئولین مواجه شد . پس از این واکنش ها برخی چهره های دیگر سیاسی پا به عرصه اظهار نظر و تحلیل گذاشتند و در این میان جریان رسانه ای اصلاح طلبان نیز به مدد روزنامه هایی مانند اعتماد،شرق و فرهنگ آشتی وظیفه سیاه نمایی اوضاع فعلی و بستر سازی تحلیل اصلاح طلبان برای رهایی از وضع فعلی را بر عهده گرفتند تا به نوعی بتوانند برخی چهره ها را آماده ورود به مجلس کنند .


اما در این میان نکته ای که بیش از پیش مهم به نظر می رسد این است که اصلاح طلبان برای بازگشت به عرصه قدرت با توجه به همه اشتباهاتی که در طول این سال ها انجام دادند نیازمند یک استراتژی و یک طرح خاص برای بازگشت بودند که در این میان طرح اصولگرایان مبنی بر تشکیل جبهه متحد با محوریت یکی از برجسته ترین نیروهای ریش سفید اصولگرا شاید بهترین و تنها راه برای اصلاح طلبان بود که در این میان نام گزینه های شاخص تر روی میز مذاکرات قرار گرفت .سید حسن خمینی، سید محمد خاتمی، اکبر هاشمی رفسنجانی و آیت الله موسوی اردبیلی گزینه هایی بودند که هریک نامشان از سوی برخی از اصلاح طلبان به میان آورده شد که در این میان هم موسوی اردبیلی و هاشمی از مقبولیت بیشتری برخوردار بودند .

در همین زمینه برخی رسانه ها در خبر های مختلفی نوشتند : پس از آنکه آیت الله مهدوی کنی در هدایت و وحدت جریان اصولگرایی تجربه موفقی را پشت سر گذاشت، اخیرا اصلاح طلبان هم به دنبال چهره ای هستند تا آنان را منسجم نماید. در جلسات اخیر اصلاح طلبان برخی گروه ها از آیت الله موسوی اردبیلی به عنوان گزینه مطلوب این جریان نام برده اند.در جلسه اخیر مجمع روحانیون مصوب شده است در روز عید غدیر با صدور بیانیه ای حضور خود را در انتخابات مجلس اعلام نمایند. برخی اعضاء موثر مجمع معتقدند اگرچه ظرفیتی برای انتخابات نداریم اما فرصتی هم بهتر از انتخابات برای اعلام حضور و ورود مجدد به عرصه سیاسی کشور نداریم. برخی اشخاص از جمله آقای هاشمی رفسنجانی، خاتمی و حسن خمینی در وحدت اصلاح‌طلبان موثر هستند. همانطور که آیات مهدوی‌کنی، محمد یزدی و مصباح یزدی در وحدت اصولگرایان موثر هستند.

این استراتژی به خوبی نشان می دهد که اصلاح طلبان از بازگشت خود تا چه حد نا امید هستند و در این میان هم دقیقا سراغ طرحی می روند که اصولگرایان در دور قبلی انتخابات مجلس آن را امتحان کرده و از آن جواب گرفته اند . البته در این بین هم خاتمی و هاشمی و سید حسن خمینی جزو مردودین فتنه ای هستند که همفکران همین آقایان در سال 88 رقم زدند و موسوی اردبیلی هم رهبر معنوی آنان به حساب می آید . این استراتژی اصلاح طلبان اکنون درگیری های زیادی را در محافل داخلی آنان و به خصوص شورای هماهنگی جبهه اصلاحات رقم زده است به نحوی که هریک از اعضا پیشنهاد خاص خود را دارد .

در این میان به نظر می رسد با توجه به تحرکات انتخاباتی هاشمی شانس وی برای به دست گیری رهبری جبهه اصلاحات از دیگران بیشتر است چرا که خود وی هم تمایل دارد صاحب نفوذانش را به قدرت بازگرداند . به هر حال باید منتظر ماند و دید اصلاح طلبان چگونه به وحدت بین خود خواهند رسید .

* محمد حسین آزادبخت