حجت‌الاسلام قاسم روانبخش کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با فارس، درباره حضور محمد هاشمی در جلسات مجمع تشخیص در حالی است که در دوره فعلی وی حکمی برای عضویت در مجمع دریافت نکرده است اظهار داشت: ابقای مجدد هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجمع از سوی مقام معظم رهبری حاوی نکات مهمی بود که باید به آنها توجه شود.

* اگر رهبر معظم انقلاب حضور محمد هاشمی را مصلحت می‌دانستند وی را ابقا می‌کردند

روانبخش بر همین اساس افزود: مقام معظم رهبری برخی افراد مجمع را تغییر داده و چهره‌های جدیدی را جایگزین آنها کردند؛ از جمله افرادی که در این دوره ابقا نشد، محمد هاشمی بود در حالی که اگر مقام معظم رهبری مصلحت می‌دانستند برای وی نیز حکم ابقا می‌دادند.

این کارشناس مسائل سیاسی به نکته دیگری اشاره و تصریح کرد: دومین موضوعی که علیرغم حکم ابقاء هاشمی به عنوان رئیس مجمع مطرح بود، این است که در حکم رهبر معظم انقلاب آمده بود مصوبات مجمع باید با اکثریت قاطع رأی آورد و این امر نباید نسبی باشد چرا که جایگاه مجمع؛ تشخیص مصلحت نظام است.

وی سومین نکته در این زمینه را تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر زمان دار بودن مصوبات مجمع دانست و خاطرنشان کرد: معظم له فرمودند مصلحت برای همیشه نیست و زمان خاصی دارد. از این رو ممکن است مجمع تشخیص، مصلحت بداند که به جای حکم اولیه، حکم ثانویه اجرا شود. بر همین اساس ابقای آقای هاشمی در سمت ریاست مجمع با این شروط همراه بود.

* این اولین بار نیست که آقای هاشمی یک دستور را دور می‌زند

روانبخش در ادامه با اشاره به حضور محمد هاشمی در جلسات تاکید کرد: این اولین بار نیست که آقای هاشمی به عنوان رئیس مجمع تشخیص یک دستور را دور می‌زند چراکه وی قبلا نیز وقتی رئیس جمهور بود، این نوع اقدامات را نیز انجام می‌داد.

وی ادامه داد: هاشمی وقتی مجلس به وزیر وی رای نمی‌داد او را به عنوان سرپرست وزارتخانه انتخاب می‌کرد یا در رای نیاوردن نوربخش به عنوان وزیر اقتصاد وی را در جایگاه مدیرکل بانک مرکزی قرار داد.

این کارشناس مسائل سیاسی در عین حال با بیان اینکه این نوع حرکت‌ها در دولت احمدی‌نژاد هم انجام شد، به قضیه معاون اولی مشایی اشاره و تصریح کرد: مقام معظم رهبری با صدور یک حکم حکومتی فرمودند مشایی نباید معاون اول باشد. در حالی که احمدی‌نژاد وی را مسئول دفتر خود کرد.

وی همچنین درباره اخبار منتشر شده مبنی براین‌که محمد هاشمی به عنوان رئیس دفتر آقای هاشمی در جلسات مجمع شرکت می‌کند گفت: از نظر حقوقی نیز این مسئله مورد سؤال است که آیا رئیس دفتر اعضا می‌ توانند در جلسات آن شرکت کند یا خیر؟ از این رو باید آئین نامه داخلی مجمع بررسی شود.

روانبخش در ادامه با طرح این سؤال که آیا صرفا کسانی که با حکم رهبری منصوب شده‌اند، می‌توانند در جلسات مجمع حضور یابند یا هر کس خواهد توانست رئیس دفتر خود را در جلسات شرکت دهد، یادآور شد: در حالت دوم دیگر ما شاهد مجمع تشخیص نخواهیم بود.

* اگر کار محمد هاشمی درست باشد احمدی‌نژاد هم باید با مشایی به جلسات مجمع بیاید

این کارشناس مسائل سیاسی متذکر شد: اگر قرار باشد هرکسی با رئیس دفتر خود در جلسات مجمع حاضر شود، احمدی‌نژاد هم باید با مشایی به جلسات مجمع بیاید!

وی خاطرنشان کرد: بی‌تردید اعضای مجمع صرفا کسانی هستند که رهبر معظم انقلاب آنها را تعیین کرده است.

روانبخش ادامه داد: اگر مصلحت بر این بود که محمد هاشمی در جلسات مجمع شرکت کنند، خود مقام معظم رهبری این موضوع را تائید می‌کردند لذا دیگر نیازی به حضور وی با حکم رئیس دفتری در جلسات نبود.

* اصرار هاشمی بر بازگشت به جلسات مجمع مشخص نیست

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به مصاحبه محمد هاشمی پس از عدم ابقا شدنش از سوی رهبری یادآور شد: خود وی آنجا از اینکه آقا این بار مسئولیت را از دوش وی برداشته، ابراز خرسندی کرده بود لذا اصرار وی بر بازگشت به جلسات مجمع مشخص نیست.

وی با بیان اینکه مشخص نیست که چرا آقای هاشمی اصرار دارد با هر عنوانی در جلسات مجمع حضور پیدا کند، افزود: این موضوع اگر مشکل قانونی هم نداشته باشد، خلاف مشی فردی است که ادعا می‌کند من ملتزم به دستورات مقام معظم رهبری هستم؛ هر چند مردم نیز چنین کاری را برخلاف اخلاق و رویه سیاست صحیح می‌دانند.