اردشیر عمانی رئیس ˈکمیته دوستی آمریکائیان-ایرانیان، اقدامات دولت دهم در حمایت از ایرانیان مقیم خارج از کشور، از جمله برگزاری ˈهمایش بزرگ ایرانیان مقیم خارج از کشورˈ در تهران را عامل تقویت همبستگی ملی و احیای سنت های ایرانی-اسلامی ارزیابی کرد.

افزایش اتحاد ملی ایرانیان همواره یکی از خواست های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بوده است. موضوع افزایش اتحاد ملی ایرانیان به قدری برای معظم له اهمیت داشت که سال 1386 را سال ˈاتحاد ملی و انسجام اسلامیˈ نامیدند. دولت های نهم و دهم هم در همین راستا تلاش گسترده ای برای تقویت ارتباط و وحدت فکری و عملی ایرانیان داخل و خارج کشور انجام دادند که یکی از آنها برگزاری همایش بزرگ ایرانیان مقیم خارج از کشور با با حضور دو هزار نخبه و متخصص ایرانی در حوزه های مختلف علمی و آموزشی، فرهنگی و هنری، اقتصادی و بازرگانی از کشورهای مختلف دنیا بود.

همایش مزبور 11 و 12 مرداد 1389 در سال اجلاس سران برگزار شد. در این همایش، نشست هایی تخصصی در حوزه های مختلف فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم پزشکی، علوم انسانی و مدیریت، دین و اندیشه، فرهنگ و هنر، اقتصاد و بازرگانی برگزار شد.

اردشیر عمانی که به همراه همسر آمریکاییش النور عمانی در ˈهمایش بزرگ ایرانیان مقیم خارج از کشورˈ در سال 89 حضور داشته است در پاسخ به سئوال ایرنا درباره ارزیابی اش از اقدامات دولت های نهم و دهم گفت: دولت محمود احمدی نژاد واقعا برای حل مشکلات ایرانیان مقیم خارج از کشور و همچنین طبقه مستضعف از جمله کارگران و کشاورزان ایرانی جدی بود و کارنامه مثبتی در این زمینه دارد.

وی به دیدار خود و همشهریان ایرانی اش در نیویورک با رئیس جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: احمدی نژاد قاطعانه از دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل و همچنین دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا خواست مشکلات ایرانیان مقیم را پیگیری کنند و اعلام کرد در صورت نتیجه ندادن پیگیری ها، ایرانیان مقیم می توانند مستقیم مشکلاتشان را با دفتر ریاست جمهوری در میان بگذارند.

رئیس سازمان غیردولتی ˈکمیته دوستی آمریکائیان-ایرانیانˈ به بازدید شرکت کنندگان در ˈهمایش بزرگ ایرانیان مقیم خارج از کشورˈ از موسسات علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی ایران اشاره کرد و افزود: این همایش، بزرگترین کار ممکن در سطح خود برای حل مشکلات ایرانیان خارج از کشور و در کنار آن آشنا شدن با تونایی های آنان در جهت خدمت به ملت و کشورشان بود. این همایش به صورت گسترده مورد استقبال دانشمندان، محققان و سرمایه گزاران ایران مقیم خارج قرار گرفت و به ایرانیان مقیم خارج که بیشتر از ایرانیان داخل تحت تاثیر امواج رسانه ای صهیونیسم و امپریالیسم جهانی قرار دارند کمک کرد درک بهتری از ایران بعد از انقلاب و پیشرفت ها و تحولات مثبت آن پیدا کنند.

وی پیشرفت های سال های اخیر ایران در حوزه های مختلف را ستودنی و باعث افتخار ایرانیان مقیم خارج دانست و گفت: تماس ایرانیان مقیم خارج با مدیران و مسئولین کشوری، شکاف کاذبی که احساس می شد بین طرفین وجود دارد را از بین برد و آنها را بسیار به هم نزدیک کرد. اگرچه برخی عناصر تنگ نظر در تهران و خارج از کشور از اتحاد ایرانیان خارج و داخل به هراس افتادند و علیه دومین همایش تبلیغات نادرستی راه انداختند و مانع تداوم این حرکت سازنده شدند.

عمانی، ایرانیان داخل و خارج را متحد دانست و گفت: اگرچه سازمان های امنیتی غرب از جمله ˈسیاˈ تلاش های گسترده ای در داخل و خارج ایران برای ایجاد واگرایی بین ایرانیان و بی تفاوت کردن آنها به سرنوشت کشورشان و حتی تبدیل آنها به عناصر مزدور خود انجام داده اند اما ایرانیان ملتی متحد و یکپارچه هستند و هرگز تضادهای قومی، نژادی و حتی اعتقادی نتوانسته آنها را از یکدیگر جدا کند.

این فعال ایرانی مقیم نیویورک که دارای کارشناسی ارشد ˈاقتصاد سیاسیˈ است، تجربه چین در جذب دانشمندان و سرمایه داران چینی مقیم کشورهای همجوار مثل تایلند، اندونزی و کشورهای غربی در دهه 1970 را یادآور شد و ابراز داشت: دولت چین با جذب دانشمندان و سرمایه گزارن چینی مقیم خارج از این کشور از جمله آمریکا و کانادا توانست از قدرت علمی و سرمایه آنها در جهت تقویت این کشور بهره زیادی ببرد.

**انسانیت ایرانی و غربی

وی، فرهنگ ایرانی را به طور ذاتی انسان دوستانه دانست و گفت: ایرانی ها در خارج از کشور به انساندوستی و علم دوستی معروف اند و نسبت به دیگر مهاجرین بسیار موفق تر هستند. اگرچه ایرانیان مقیم به خاطر حمایت از آرمان ها و حقوق ملتشان تحت بدترین هجمه ها قرار دارند اما بالاترین درجات دانشگاهی و علمی را مهاجرین ایرانی دارند و زندانیان و خلافکاران کمتری بین آنها به نسبت دیگر مهاجرین از کشورهای دیگر وجود دارد.

رئیس کمیته دوستی آمریکائیان-ایرانیان، تفاوت بین انساندوستی ایرانی و غربی را یادآور شد و گفت: در حالی جمهوری اسلامی ایران از سوی غرب به نظامی گری متهم می شود که هرگز در سه دهه گذشته به خاطر همین فرهنگ انساندوستانه آن به کشور دیگری حمله نکرده اما در جهان سرمایه داری به انسان به عنوان کالا نگاه می شود و همه چیز حتی انسانیت آنها تحت الشعاع بازار کلا، پول و ارزش مبادله است.

عمانی، ایران را امروز را بسیار قدرتمندتر از گذشته دانست و اظهار داشت: تاکید رابرت گیتس وزیر دفاع اسبق آمریکا و بسیاری دیگر از مقامات ایالات متحده بر اینکه جنگ با ایران غیرمعقول و به زیان آمریکاست حاکی از این موضوع است که واشنگتن، قدرت مردمی و استراتژیک جمهوری اسلامی را باور کرده است.

وی به افزایش قدرت اقتصادی و نظامی چین، ورود نیروی دریایی روسیه به آبهای بین المللی و مدیترانه و قدرت گیری رهبران ضدامپریالیست در آمریکای لاتین اشاره کرد و گفت: تحولات جهانی علیه ایالات متحده و به سود کشورهای مستقل از جمله ایران است.