ادعاهای مطرح شده در برنامه تلویزیونی «پایش» درباره میزان اشتغال ایجاد شده در هشت سال گذشته باعث ایجاد موج جدید تبلیغاتی از طرف رسانه های بیگانه و به ویژه بنگاه سخن پراکنی انگلیس «بی.بی.سی» علیه ایران شد.

تنها چند روز پس از اظهارات غیرکارشناسی رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در باره منفی بودن رشد اقتصادی که بازتاب گسترده ای در رسانه های بیگانه داشت، صدا و سیما که باید محل بحث های کارشناسی باشد، در برنامه «پایش» مسائلی را مطرح کرد که موج جدید تخریبی از طرف رسانه های بیگانه را باعث شد.

در این برنامه که «مسعود نیلی» از برنامه ریزان اصلی دولت های سازندگی و اصلاحات دعوت شده بود، ادعا شد که میانگین اشتغال ایجاد شده در هشت سال گذشته تنها 14 هزار نفر در سال بوده است.

وی بدون توجه به حجم عظیم و بی سابقه فعالیت های عمرانی، صنعتی و کشاورزی انجام شده در هشت سال گذشته که کاهش واردات و افزایش بیش از 10 برابری صادرات غیرنفتی یکی از نتایج آن است؛ این انتظار به جای بییندگان را بی پاسخ گذاشت که پس این همه کار بی سابقه چگونه می تواند بدون نیروی انسانی انجام شود؟ آیا می توان بدون استفاده از نیروی کار در همه زمینه ها رشد چندین برابری به دست آورد؟ ضمن اینکه آمارهای رسمی از طرف نهادهای مسئول نیز با روش های شفاف که در سایت های آنها قابل دسترسی برای محققان است، وجود دارد.

بی بی سی در گزارشی با عنوان «انتقادات کم سابقه از نتایج اقتصادی دولت احمدی نژاد در تلویزیون دولتی ایران» نوشت که «مسعود نیلی از اقتصاددانان برجسته ایران و از اساتید دانشگاه صنعتی شریف با حضور در یک برنامه تلویزیون ایران به نام پایش، آمار 6 میلیونی ایجاد اشتغال توسط دولت محمود احمدی نژاد را بی اعتبار خوانده و گفته میزان واقعی آن در حدود 14 هزار شغل در سال بوده است.»

این نخستین بار نیست که در تلویزیون و برنامه «پایش» انتقاداتی بدون سند و بسیار بیگانه با اصول اولیه اقتصادی بیان می شود. نیلی از طراحان اصلی برنامه های اقتصادی کشور در دوره های موسوم به سازندگی و اصلاحات بوده و عملا در نتایج وخیم اقتصادی در دوره های نامبرده که ورشکستگی اقتصادی دوره سازندگی و شکاف عظیم طبقاتی در دو دوره از نتایج اصلی آن بوده، شریک است.

در این برنامه از زبان نیلی یکی از ادعاهای کلیشه ای رسانه های غربی از جمله بی. بی. سی مطرح شد؛ در واقع او تحلیل هایی را که بارها از سوی این رسانه انگلیسی و دیگر شبکه های غربی مبنی بر نامناسب بودن وضعیت ایران و دو کشور دیگر مخالف آمریکا پخش شده است، تکرار کرد و بی.بی.سی هم نوشت «آقای نیلی گفته که ایران، بلاروس و ونزوئلا، سه کشور دارای بالاترین نرخ تورم در جهان هستند.»

سال هاست که سناریوی اعمال فشار بر ملت های مخالف آمریکا با آمارسازی نهادهای بین المللی و جنجال غول های رسانه ای در حال اجرا است. در این سناریو، جریان های داخلی کشور خوراک مناسب برای رسانه های بیگانه را فراهم کرده و سپس اعمال فشار بر ملت های مستقل را در دستورکار قرار می دهند.

نهادهای بین المللی نیز با آمارسازی، کشورهای موفق در اقتصاد را ناموفق معرفی می کنند. چنانکه اقتصاددان تواب و سرشناس صندوق بین المللی پول پس از آنکه تاب شرکت در سناریوی دروغ نهادهای غربی را از کف داد اعتراف کرد «امروز از کارمندی صندوق بین المللی پول بعد از دوازده سال و بعد از هزار روز کار میدانی استعفا دادم. در این مدت برای نسخه درمان و انبان دوز و کلک شما در میان دولت ها و مردمان امریکای لاتین، کارائیب و آفریقا جار زدم و آن را غالب کردم. از نظر من، استعفا آزادی ارزشمندی است که با آن اولین گام بزرگ را به سوی مقصدی برداشته ام که امید دارم شاید در آن، دست هایم را از آن چیزی بشویم که در ذهنم خون میلیون ها آدم گرسنه و فقیر است... می دانید که میزان خون چقدر زیاد است، مثل رودخانه جاری و روان است اما بر بدنم خشک می شود، بر سر تا پایم می بندد و لخته می شود و گاهی احساس می کنم اگر همه صابون های جهان را هم جمع کنم باز هم تکافو نمی کند که خود را از خون کارهایی که به نام شما انجام داده ام، پاک سازم.(دکترین شوک، نائومی کلاین صفحه 381)»

تکرار پیاپی ادعاهای بی سند در داخل و خارج از طرف برخی نمایندگان و احزاب و حتی در رسانه ملی که باید منافع ملی را مدنظر قرار دهد؛ برای ناکام ارزیابی کردن عملکرد اقتصادی دولت، خوراک کافی را برای جریان سازی تبلیغاتی رسانه های بیگانه فراهم کرده است.

ظاهرا برای جریانی در داخل اهمیت ندارد که منطق اقتصادی و آماری چه می گوید، رضایتمندی مردمی در چه اندازه است، شاخص های توزیع عدالت چه چیزی را نشان می دهد و مقام معظم رهبری چه دیدگاهی در باره کشور دارد. زیرا بی توجه به همه این مولفه ها با قدرت تمام سعی در سیاه نمایی و بحرانی نشان دادن اوضاع کشور دارد