تضاد سیاسی در بخش‌هایی از کنگره و دولت آمریکا که یک طرف، مایل به براندازی حکومت ایران و طرف دیگر خواهان برقراری گفتگو است، نمی‌تواند اعتماد رهبر جمهوری اسلامی را جلب کند.

"توماس پیکرینگ" و "کنت پولاک" معتقدند که نباید منتظر نتایج بزرگی از مذاکرات آتی ایران و قدرت‌های 1+5 بود.

 

پیکرینگ دیپلمات باسابقه آمریکایی می‌گوید که تضاد سیاسی در بخش‌هایی از کنگره و دولت آمریکا که یک طرف مایل به براندازی حکومت ایران و طرف دیگر خواهان برقراری گفتگو است، نمی‌تواند اعتماد رهبر جمهوری اسلامی را جلب کند.

 

وب سایت ضد انقلاب "خودنویس" نوشت: مرکز سابان از موسسه "بروکینگز" روز سه‌شنبه، میزبان توماس پیکرینگ، دیلپمات باسابقه آمریکایی و کنت پولاک، کارشناس سابق سازمان سیا در حوزه ایران و عراق و همچنین عضو شورای امنیت ملی آمریکا در اواخر دهه90 بود که درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی از دید آمریکا سخن گفتند.

 

پیکرینگ در ابتدای سخنان خود گفت که انتظار ندارد از اجلاس آلماتی در ۲۶ فوریه نتیجه‌ زیادی گرفته شود، و باید توجه کرد که تا انتخابات ریاست جمهوری ایران زمان زیادی باقی نمانده و در این محدوده نمی‌توان به گرفتن نتیجه مهمی امیدوار بود. سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل همچنین گفت که جمهوری اسلامی نگرانی‌هایی دارد.

 

توماس پیکرینگ، معتقد است که علاوه بر قدرت‌های 1+5 حاضر در مذاکرات، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز باید در روند مذاکرات تاثیرگذار باشد. اگر جمهوری اسلامی حسن نیت خود را درباره برنامه هسته‌ای خود ثابت کند، باید بتواند از حقوق خود برای در اختیار داشتن برنامه هسته‌ای غیرنظامی زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بهره ببرد.

این دیپلمات قدیمی آمریکایی معتقد است که جمهوری اسلامی در درجه اول باید مشکلش را با آژانس رفع کند تا اعتماد این نهاد بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای جلب شود و آثار کارهای گذشته به تدریج محو شود.

 

 

پیکرینگ با توجه به اهمیت حفظ روند مذاکرات، گفت: «ایالات متحده باید با فکر باز، به کل مذاکرات نگاه کند ولی عزم راسخی برای تداوم گفتگو برای ادامه مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.»

 

کنت پولاک معتقد است که آمریکا باید به جمهوری اسلامی نشان دهد که برای دست‌یابی به توافق عملی جدی است و تحریم‌ها را نیز حذف خواهد کرد [!] آمریکا همچنین می‌تواند به نظام ایران بگوید که از منافع بیشتری بهره‌مند خواهد بود [!] اگر در برنامه هسته‌ای‌اش تجدید نظر کند.

 

پولاک همچنین با اشاره به تحریم‌های متعددی که از سی سال پیش به ایران در ارتباط با حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم و یا نقض حقوق بشر تحمیل شده [!] گفت: قرار نیست مردم ایران به خاطر نرسیدن دارو و غذا تنبیه شوند [!] و تحریم دارو و مواد غذایی جزئی از مجازات‌ها علیه نظام ایران نیست، اما محدودیت‌های بانکی ایجاد شده نگران کننده است و باید راهی برای ورود این دو به ایران باز گذاشت. به عقیده این کارشناس سیاسی، عدم هماهنگی دولت و کنگره آمریکا در قبال تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

 

این عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا گفت که باید همیشه دریچه‌ای برای گفتگو باز بماند؛ اگر ما با جمهوری اسلامی به توافق قابل قبولی نرسیم، نتیجه کار خیلی بد خواهد بود. بروز جنگ یا به‌وجود آمدن یک ایران هسته‌ای. جمهوری اسلامی هم ممکن است به همان مسیری برود که کره شمالی رفته است.

 

توماس پیکرینگ در پاسخ به سوال خبرنگار خودنویس در باره تناقض در سیاست‌های دولت و بخش‌هایی از کنگره در قبال ایجاد اعتماد از یک سو و تلاش برای حمایت از گروه‌های برانداز از جمله سازمان مجاهدین خلق (منافقین) گفت: «به نظر من خارج کردن این سازمان از لیست سازمان‌های تروریستی ایده بدی بود و حالا باید به رفع سوءتفاهم رهبر ایران بپردازیم، و یا وقتی "جو بایدن" معاون اوباما، در مونیخ درباره گفتگوهای دوطرفه صحبت می‌کند، سخت‌تر کردن تحریم‌ها برای ایران نمی‌تواند فضا را مناسب‌تر کند و به نظر می‌رسد باید هماهنگی‌های بیشتری به‌وجود آید.»

 

کنت پولاک در باره کسب اعتماد "آیت‌الله خامنه‌ای" گفت: «من فکر نمی‌کنم هیچگاه بتوانیم خیال آیت‌الله خامنه‌ای را از عدم مداخله آمریکا و تلاش برای براندازی راحت کنیم تا به ما اعتماد کند.»

 

پولاک با اشاره به تضادهایی میان کنگره و دولت آمریکا، به مشکلات سیاسی داخل ایران نیز پرداخت و گفت: رهبر جمهوری اسلامی باید با آمریکا به توافق برسد، چون تحریم‌های فلج کننده، تغییر رژیم را به دنبال خواهد داشت و اگر مردم به این نتیجه برسند که برای از میان رفتن تحریم‌ها باید رژیم را کنار بزنند، چنین خواهند کرد.

 

این در حالی است که نتیجه نظرسنجی دوسال اخیر موسسه آمریکایی گالوپ نشان می دهد، امسال نسبت به سال گذشته که تحریم ها شدت بیشتری به خود گرفته تنها 10 درصد مردم دولت ایران و در مقابل آمریکا را 50 درصد مقصر می دانند و از طرف دیگر هر ساله درصد پشتیبانان برنامه صلح آمیز هسته ای در داخل رشد چشمگیری داشته است.

 

شایان ذکر است همین نظرسنچی موسسه گالوپ که در آن مردم ایران آمریکا را مقصر اصلی مشکلات دانسته اند و از ایران و برنامه هسته ای دفاع کرده اند، خشم گروه های ضدانقلاب و اپوزیسیون را در پی داشت تا آنجایی که برخی سایت ها و رسانه ها با زیر سؤال بردن و تکذیب آن و یا غیرمعتبر دانستن این نظرسنجی، سعی در به انحراف کشاندن خواسته مردم از به رسمیت شناخته شدن حق مسلم خود بودند.