بی شک اگر کسی فیلم آن جلسه یا فایل صوتی آن جلسه را ارائه می کرد، و مثل ماجرای ادعای مطرح شده در باره دولت سوریه و کودتا بر ضد رهبری در فلان فایل صوتی، آقایان دست به تکذیب می زدند؛ اما اینک که فایل صوتی یا فیلمی موجود نیست؛ مجبوریم از نقد محتوایی خاطره پردازی یاد شده، آن را بررسی کنیم.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ اکبر هاشمی که برخی از خاطرات وی دستمایه زردی سایت های سبز و ضد انقلاب و مایه امید آشوب گر و برانداز نظام در سال 88 است، اخیراً در جدیدترین خاطره پردازی خود، موضوع موهنی را به فقیه اسلام شناس و مجتهد متشرعی به نام آیت الله سید علی خامنه‌ای نسبت داده است که دل هر آزاده ای را می آزارد. هاشمی گفته است که: «از کم فروشی این آقا، کار بجایی رسید که رهبری 10 سال – تا ابتدای انقلاب - با او قهر بودند».

بی شک اگر کسی فیلم آن جلسه یا فایل صوتی آن جلسه را ارائه می کرد، و مثل ماجرای ادعای مطرح شده در باره دولت سوریه و کودتا علیه رهبری در فلان فایل صوتی، آقایان دست به تکذیب می زدند؛ اما اینک که فایل صوتی یا فیلمی موجود نیست؛ مجبوریم از نقد محتوایی خاطره پردازی یاد شده، آن را بررسی کنیم.

دم خروس این خاطره وقتی خود نمایی می کند که بدانیم قهر کردن با یک مسلمان برای بیش از سه روز، حرام است. مگر یک فقیه متشرع می تواند ده سال با یک مسلمان مبارز قهر باشد؟ در ادامه به آیه ای از قرآن و روایاتی درباره قهر کردن اشاره می شود که ظاهراً جناب هاشمی وقتی به پرداختن چنین خاطره ای تصمیم داشته است، به اینها توجه نداشته است:

آثار سوء قهر کردن :

علامت فاسقین و عامل خسران: «... الفاسقین الَّذِینَ ینْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یوصَلَ وَیفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُون» بقره، 26 و 27. فاسقان کسانی هستند که پیمان خدا را، پس از محکم ساختن آن، می­شکنند و پیوندهایی را که خدا دستور داده برقرار سازند، قطع نموده و در روی زمین فساد می­کنند؛ اینها زیانکارانند. از مصادیق این قطع رابطه‌، قطع رابطه با خویشان است‌.

سزاوار آتش: پیامبر صلى الله علیه و آله: «یا أَبَاذَرٍّ أَنْهَاكَ عَنِ الْهِجْرَانِ وَ إِنْ كُنْتَ لَا بُدَّ فَاعِلًا فَلَا تَهْجُرْهُ فَوْقَ ثَلَاثَةِ أَیامٍ كَمَلًا فَمَنْ مَاتَ فِیهَا مُهَاجِراً لِأَخِیهِ كَانَتِ النَّارُ أَوْلَى بِهِ»‏ مجلسی محمد باقر، بحار الانوار، دوم، تهران، دارالكتاب اسلامیه، 1364؛ ج‏74 ص 72. اى اباذر نهى می­كنم ترا از قهر كردن و دورى نمودن اگر چه ناچارى دورى مكن برادرت را بیش از سه روز تمام. پس هر كس بمیرد در حال دورى كردن از برادرش آتش به او سزاوارتر باشد.

خروج از اسلام: حضرت رسول صلى الله علیه و آله: «أَیمَا مُسْلِمَینِ تَهَاجَرَا فَمَكَثَا ثَلَاثاً لَا یصْطَلِحَانِ إِلَّا كَانَا خَارِجَینِ مِنَ الْإِسْلَامِ». كلینی، محمدبن یعقوب، الكافی، دارالتعارف، چهارم، بیروت، 1401؛ ج‏2 ص 345.
قاتل بودن: پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله می­فرمایند: «من هجر أخاه سنة فهو كسفك دمه». نهج الفصاحه، مترجم ابوالقاسم پاینده، بدرقه جاویدان، هفتم، تهران، 1385؛ ص 747. هر كه یک سال از برادر خویش قهر كند چنانست كه خون وى را ریخته است.

رد عمل: پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله می فرمایند: «یا أَبَا ذَرٍّ إِیاكَ وَ هِجْرَانَ أَخِیكَ فَإِنَّ الْعَمَلَ لَا یتَقَبَّلُ مِنَ الْهِجْرَان». اى اباذر بپرهیز از دورى كردن از برادرت. زیرا كه عمل انسان با قهر پذیرفته نمى‏شود. مجلسی محمد باقر، بحار الانوار، دوم، تهران، دارالكتاب اسلامیه، 1364؛ ج‏74 ص 72.

* حجت الاسلام ابوالفضل امامی

منبع