«موسسه نظرسنجی جهانی گالوپ» نامی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. بسیاری از کشور‌ها و نهادهای بین‌المللی، اقدامات خود را بر اساس نتایج منتشر شده در آمارگیری‌های این موسسه تنظیم می‌کنند و پشتوانه بسیاری از رویکرد‌ها و خط مشی‌های خود به ویژه در عرصه سیاست خارجی را بر اساس نظرسنجی‌های گالوپ تعیین می‌کنند؛ تا جایی که یکی از عوامل و مستندات جدی دولت جرج دبلیو بوش برای لشگرکشی به عراق، انتشار نتایج یک نظرسنجی از سوی این موسسه مبنی بر نظر افکار عمومی جهان درباره وجود سلاح جمعی در عراق بود.

گالوپ البته مثل اکثر نهادهای غربی هیچوقت رابطه مناسبی با حقایق درباره موضوعات داخلی ایران نداشته و همواره بازوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران بوده است. مبنای بسیاری از تحریم‌ها و اقدامات ضدحقوق‌بشری علیه مردم ایران نیز استناد به نتایج نظرسنجی‌های موسساتي نظير گالوپ بوده است. اگرچه مسئولان این موسسه مدعی هستند که نتایج نظرسنجی خود را به دقت بررسی می‌کنند و امکان اشتباه در آن بسیار کم است اما بررسی جامعه آماری تعدادی از نظرسنجی‌های گالوپ نشان می‌دهد که مثلا اعضای سازمان مجاهدین خلق در فرانسه به عنوان بخشی از ایرانیان مورد پرسش در زمینه موضوعات مرتبط با ايران قرار گرفته‌اند؛ موضوعی که چندین بار تکرار شده است و اتفاقا با استقبال رسانه‌های غربی هم ربرو شده است.
با این حال، هفته گذشته یک نظرسنجی از سوی موسسه گالوپ منتشر شده که برای نخستین بار جامعه آماری آن واقعا از میان مردم ایران – به معنای افرادی که در محدوده جغرافیایی کشور ایران زندگی می‌کنند و ساکن هستند – انتخاب شده است و به همین دلیل نتایج جالبی هم به همراه داشته است. براساس نتایج این نظرسنجی که ماه‌های دسامبر و ژانویه تلفنی با یک هزار ایرانی صحبت کرد، هشتاد و سه درصد گفته‌اند که تحریم‌های اقتصادی بین المللی، بر معیشت آن‌ها تاثیر گذاشته است اما تقریبا نیمی از ایرانی‌ها اعلام کردند که آمریکا مسبب اصلی تحریم‌ها است و فقط ده درصد، دولت را مقصر دانستند و تعدادی نیز اسرائیل یا اروپا را مسئول دانستند.
این موسسه روش تلفنی را برای برقراری و انجام نظرسنجی خود برگزیده و در تلاش بوده تا دولت و نهادهای کشور را مسئول برخی مشکلات اقتصادی عنوان کند اما اکثریت مردم، ایالات متحده را مسئول اعمال فشارهای غیرقانونی بر کشور و تلاش برای برهم زدن زندگی خود می‌شناسند. گالوپ همچنین نوشته است که ۶۳ درصد ایرانی‌ها اعلام کردند که این کشور «باید به توسعه قابلیت‌های هسته‌ای خود ادامه دهد.» جالب است که بر طبق متن منتشر شده از سوی این موسسه نظرسنجی آمریکایی، ایرانیان دیگر تنها تمایل به ادامه و حفظ برنامه هسته‌ای خود ندارند؛ بلکه خواستار گسترش و توسعه قابلیت‌های این برنامه و استفاده از آن در بخش‌های گوناگون به صورت صلح‌آمیز هستند.
نکته جالب آنجاست که در نظرسنجی مشابهی که سال گذشته موسسه گالوپ با همین موضوع برگزار کرده است، نتیجه ۶۳ درصدی کنونی ۵۳ درصد اعلام شده است و اکنون و پس از اعمال تحریم‌های وحشیانه امریکا علیه مردم ایران، این میزان به صورت معناداری حتي در نظر سنجي گالوپ جابجا شده است.
پس از انتشار نتایج این نظرسنجی بر روی پایگاه اینترنتی رسمی این موسسه، رسانه‌های غربی با وجود شوکه شدن از روبرویی با این واقعیت، مجبور به پوشش گزارش ارائه شده از سوی گالوپ شدند؛ چرا که این موسسه همواره یکی از مستندات اصلی این رسانه‌های علیه ایران بوده است و قاعدتا نمی‌توانستند آن را انکار کنند. با این حال و پس از گذشت چند روز، رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی که بخش‌های فارسی‌زبان هم دارند، در اقدامی هماهنگ، تلاش کردند تا اعتبار نظرسنجی اخیر گالوپ را زیر سوال ببرند و این گزارش را به دلیل اینکه به صورت تلفنی از مردم نظرسنجی صورت گفته، نامعتبر و غیردقیق معرفی کنند.
در این زمینه، تلویزیون دولتی انگلیس که سلطان انتشار نظرسازی‌ها و نظرسنجی‌های جعلی علیه ایران است، پیشگام شده و در برنامه‎ها و مقاله‌هایی بلندبالا، به هر نحو سعی کرده تا گالوپ را به انتشار گزارش‌های غیردقیق و در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران متهم کند. جالب است که استدلال تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی دقیقا اشاره به همین موضوع دارد که چون اینبار کار‌شناسان گالوپ به سراغ گروه‌های مخالف در خارج از ایران نرفته‌اند و به طور مستقیم با خود مردم ایران صحبت کرده‌اند، نتیجه این نظرسنجی نمی‌تواند شفاف و دقیق باشد.
سنت و عادت همه موسسات نظرسنجی در خارج از ایران که همیشه جامعه آماری خود را تنها به فارسی‌زبانان ساکن اروپا و آمریکای شمالی محدود می‌کردند، باعث شده تا انجام یک نظرسنجی واقعی از خود مردم ایران، اینچنین رسانه‌های غربی را بهت‌زده کند و آنان را به یافتن توجیهی برای این مساله وادار کند.
کارمندان تلویزیون دولتی انگلیس چرا برای انکار نظرسنجی موسسه گالوپ که تاکنون بارها مورد استناد خودشان علیه ایران قرار گرفته، این همه عرق می‌ریزند؟
جالب اینجاست است که حتی نتایج منتشر شده از گالوپ هم از دخالت مدیران ارشد کاخ سفید در امان نمانده است؛ چرا که انجام يك نظرسنجی با موضوع مشابه نظرسنجي گالوپ از سوی یکي از نهادهای داخلی در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که درصد موافقین با برنامه هسته‌ای کشور بالا‌تر از درصد مورد ادعای گالوپ است؛ چرا که کار‌شناسان این موسسه به دلیل انجام نظرسنجی به صورت تلفنی، یک ضریب خطای بزرگ برای آن درنظر می‌گیرند که در کاهش درصد نتایج، تاثیر زیادی دارد.
طبق نظرسنجی‌ اين نهاد، بيش از۸۰ درصد از مردم خواستار حفظ و ادامه برنامه‌ هسته‌ای از سوی دولت شده‌اند. در نظرسنجی گالوپ هم گفته شده که حدود ۶۳ درصد از مردم ایران نه تنها خواستار حفظ برنامه هسته‌ای بلکه خواستار گسترش و پیشبرد سریع آن به جلو هستند؛ مساله‌ای که نشان می‌دهد موافقین با برنامه هسته‌ای ایران در داخل کشور بالا‌تر از این عدد است.
با این حال، حتی این اقدام هم نتوانسته رسانه‌های مخالف ایران را راضی کند و آنان را به پذیرش این واقعیت که مردم ایران خواهان دستیابی به حقوق قانونی خود طبق معاهدات بین‌المللی هستند، وادار کند. بازنشر گسترده مطالب مندرج در سایت بخش فارسی تلویزیون دولتی انگلیس در میان رسانه‌های فارسی زبان مخالف جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که تنها زمانی نتایج نظرسنجی‌های بین‌المللی مورد پذیرش این رسانه‌ها است که جامعه آماری آن در میان گروه‌های ضدانقلاب و گروهک‌هایی مانند مجاهدیم خلق و امثالهم باشد و نظر «مردم ایران» ارزشی برای آن‌ها ندارد.